سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چرا پرونده کارگردان «پیانیست» سیاسی شد؟

دادگاه کراکوف لهستان با صدور رأیی اعلام کرد رومن پولانسکی، کارگردان سرشناس را به آمریکا تحویل نمی‌دهد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رأی دادگاه لهستانی بر خلاف اراده آمریکایی‌ها تنها به فاصله 5 روز پس از پیروزی راستگرایان ملی‌گرا در انتخابات این کشور صورت می‌گیرد. کارگردان شهیر لهستانی‌تبار چند روز اخیر را با نگرانی نسبت به ارجاع داده شدن خود به آمریکا سپری کرده بود اما مخالفت دادگاه کراکوف با این موضوع می‌تواند بیشتر یک نشانه سیاسی باشد.

در حقیقت پرونده پولانسکی هفته گذشته بود که سیاسی شد و  «یاروسلاو کاچینسکی» رهبر حزب قانون و عدالت لهستان که اخیرا در انتخابات این کشور با اکثریت آرا به قدرت رسیده اعلام کرد او باید از کشور خارج و به آمریکا تحویل داده شود تا به اتهاماتش که به سال‌ها پیش بازمی‌گردد، رسیدگی شود.

بسیاری معتقدند پرداختن کاچینسکی در کمپین انتخاباتی‌اش به استرداد پولانسکی به آمریکا به‌خاطر این بود که حزب ملی‌گرای  او  به آمریکاستیزی متهم نشود و حمایت واشنگتن را در مقابل دولت میانه‌روی حاکم حفظ کند اما حکم دادگاه مزبور نشان داد که سیاست‌های ملی‌گرایانه در لهستان حتی بر عدالت ارجحیت دارد بویژه وقتی پای یک شخصیت ملی هر چند مجرم در میان باشد.

رومن پولانسکی، کارگردان فرانسوی لهستانی‌تبار  و برنده جایزه اسکار برای فیلم پیانیست (2013)،  در سال 1977 دختری 13 ساله را در ایالات متحده مورد سوء‌استفاده جنسی قرار داد. پس از شکایت والدین این نوجوان،‌ او در دادگاه حاضر شد و جرمش را پذیرفت. پولانسکی 42 روز را در زندان سپری کرد و سپس در فوریه 1978 به انگلیس و از آنجا به فرانسه فرار کرد و هرگز به آمریکا بازنگشت.

او که شهروند قانونی فرانسه محسوب می‌شود از سال 1978 در پاریس زندگی می‌کند، چرا که فرانسه یکی از معدود کشورهای اروپایی است که مانع استرداد شهروندان خود به آمریکا می‌شود. فعلا  با رأی دادگاه لهستانی که یک مرجع قضایی معتبر اتحادیه اروپا محسوب می‌شود این فیلمساز عجیب و غریب می‌تواند نفس راحتی بکشد. البته دولت آمریکا همچنان می‌تواند درخواست تجدید نظر دهد و مشخص نیست سرانجام این پرونده به کجا ختم خواهد شد.

وکیل پولانسکی 82 ساله در این‌باره گفت: «آمریکایی‌ها یک هفته برای درخواست تجدیدنظر وقت دارند. احتمالا آنها این کار را انجام می‌دهند اما ما با وجود سختی کار، به خودمان اعتماد داریم». پولانسکی برای ساخت فیلم جدیدش که «یک افسر و یک جاسوس» نام دارد، در خاک کشور زادگاهش لهستان به سر می‌برد و در اوایل سال میلادی نیز در یک جلسه دادگاه در لهستان حضور یافت.

به گزارش ایندیپندنت،‌ کارگردان «پیانیست» که خود برای شنیدن حکمش در دادگاه حاضر نشد، پس از شنیدن این خبر گفت: «خوشحالم، حالا می‌توانم یک نفس راحت بکشم».


منبع: وطن امروز

برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.