سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اعلام نتایج انتخابات پارلمانی ترکیه؛

اردوغان پیروز شد/ بی بی سی: کردها خشمگین هستند

اردوغان در حالی پیروز انتخابات پارلمانی ترکیه شد که مشکلات عمده‌ای را پیش رو دارد. ناامنی و خشونت در داخل، معضلات اقتصادی، کردها و پ.ک.ک، نحوه مواجهه با داعش و بحران پناهجویان بخشی از نگرانی‌های دولتمردان ترک را تشکیل می‌دهند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در انتخابات پارلمانی ترکیه پیروزی بزرگ برای حزب اردوغان رقم خورد و این حزب توانست حدود 50درصد آراء را کسب کند. اکنون حزب عدالت و توسعه بدون آنکه نیاز به ائتلاف با دیگر احزاب داشته باشد می‌تواند دولت تشکیل دهد.
 
 
با پایان یافتن شمارش آرای انتخابات پارلمانی در ترکیه، پیروزی حزب حاکم عدالت و توسعه در صدر اخبار رسانه های بین المللی قرار گرفت. "احمد داوداغلو" نخست‌وزیر این کشور، پیروزی حزب متبوعش را «پیروزی دمکراسی» خوانده است.
 
 
حزب عدالت و توسعه با به دست آوردن بیش از ۳۱۵ کرسی از ۵۵۰ کرسی مجلس می‌تواند به تنهایی دولت تشکیل دهد.
 
 
حزب جمهوریخواه خلق (CHP)، حزب طرفداران آتاتورک، به ۲۵،۴ درصد آرا دست یافته و صاحب ۱۳۴ کرسی شده و بدین ترتیب دو کرسی بیش از کرسی‌های بار پیشین انتخابات امسال را اشغال خواهد کرد.
 
 
بازنده اصلی انتخابات حزب حرکت ملی (MHP) متعلق به ناسیونالیست‌های افراطی است که به ۱۲ درصد آرا و با آن به ۴۲ کرسی دست یافته که ۳۸ کرسی از انتخابات ماه ژوئن امسال کمتر است.
 
 
حزب دمکراتیک خلق‌ها (HDP) که مورد حمایت کردهای ترکیه است نیز به ۱۰،۵ درصد آرا دست یافته که به معنای ۵۹ کرسی در پارلمان است. بدین ترتیب این حزب نیز در مقایسه با انتخابات ماه ژوئن ترکیه ۲۱ کرسی از دست داده است.
 
 
مردم ترکیه برای بار دوم طی پنج ماه گذشته امروز یکشنبه اول نوامبر (۱۰ آبان) در انتخابات پارلمانی شرکت کردند. حزب عدالت و توسعه در انتخاباتی که پنج ماه پیش برگزار شد، نتوانست اکثریت کرسی ها را به دست آورد.
 
 
برای تشکیل دولت غیر ائتلافی هر حزب باید بتواند حداقل ۲۷۶ کرسی پارلمان را به دست آورد. در نخستین انتخابات پارلمانی امسال عدالت و توسعه تنها توانسته بود ۲۵۸ کرسی را به دست آورد و در نتیجه قادر به تشکیل دولت به تنهایی نبود.
 
 
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پس از اعلام نتایج انتخابات گفت رای دهندگان "نشان دادند که عمل و توسعه را به جنجال ترجیح می دهند."
 
 نظرسنجی ها پیش از رای گیری حاکی بود که عدالت و توسعه بین ۴۰ تا ۴۳ درصد آرا - چیزی شبیه به انتخابات ماه ژوئن - را به دست خواهد آورد. اما براساس شمارش آرا این حزب در انتخابات یکشنبه ۴۹.۴ درصد آرا را کسب کرده که خیلی بیش از آرای لازم برای کسب ۲۷۶ کرسی است که برای تشکیل دولت لازم است.
 
 
با این حال این حزب کرسی های لازم برای برگزاری همه پرسی تغییر قانون اساسی و افزایش اختیارات رئیس جمهور که آقای اردوغان خواهان آن بوده را ندارد.
 
 
در ماه های گذشته، ترکیه شاهد خشونت های شدید و ناامنی فراوان بوده است. بخشی از این خشونت ها به داعش نسبت داده شده است.
 
 
پس از انتخابات پنج ماه پیش و با انفجار انتحاری در یک شهرکردنشین، توافق آتش بس میان ارتش ترکیه و پ‌ک‌ک (حزب کارگران کردستان) از بین رفت. بیش از ۳۰ کرد در آن حمله که به داعش نسبت داده شد کشته شدند.
 
 
در فاصله انتخابات پیشین تا این انتخابات، دولت ترکیه نبردهای جدیدی را با نیروهای پ ک ک، که در آتش بس یکجانبه با ترکیه به سر می بردند، آغاز کرد و این حملات موجب یک سلسله درگیری ها و حملات بین دو طرف شد.
 
 
روز ۱۰ اکتبر هم بیش از ۱۰۰ نفر از جمله بسیاری از هواداران حزب دموکراتیک خلق‌ها، در اثر دو بمبگذاری انتحاری در تظاهرات صلح چپگرایان در آنکارا کشته شدند. دولت گفت عوامل آن حمله به داعش مرتبط بودند.
 
 
منتقدان دولت ترکیه، آقای اردوغان را به تجدید خشونت ها برای مهار حمایت از اچ‌دی‌پی متهم می کنند؛‌ اتهامی که دولت ترکیه رد کرده است.
 
 
یک مقام ارشد حزب اچ‌دی‌پی به خبرگزاری رویترز گفت که نتایج انتخابات یکشنبه ‌"مایه یاس" است. اچ‌دی‌پی ۱۰.۷ درصد آرا را به دست آورده که برای کسب ۵۹ کرسی پارلمانی کافی است. این ۲۱ کرسی کمتر از دستاورد این حزب در انتخابات پنج ماه پیش است.
 
 
ای‌دی‌پی پس از حمله آنکارا گردهمایی هایش را لغو کرد و صلاح الدین دمیرتاش از رهبران حزب روز یکشنبه گفت که این انتخابات "منصفانه یا برابر نبوده است."
 
 
مارک لوئن خبرنگار بی بی سی در آنکارا می گوید که هواداران حزب غرق شادی پس از موفقیتی هستند که ورای همه انتظارات حزب بود. فشار آوردن برای برگزاری انتخابات ظرف پنج ماه قماری بزرگ از سوی عدالت و توسعه بود که حالا به بار نشسته است.
 
 
به گفته خبرنگار رسانه انگلستان، حزب عدالت و توسعه اتهام دامن زدن به خشونت ها برای ترساندن جمعیت را رد می کند،‌ اما در نهایت بسیاری از مردم با انگیزه ترس از ناامنی رای دادند.
 
 
به نوشته بی بی سی، بحران پناهجویان، ادامه جنگ داخلی در سوریه و لزوم برخورد با داعش نیز از جمله عواملی هستند که در کنار عوامل داخلی، اهمیت این انتخابات را برای قدرت های خارجی و همسایگان دو چندان کرده بود.
 
 
خبرنگار بخش فارسی رسانه دولتی انگلیس هم گزارش داده که "مهمترین خواسته رأی دهندگان کرد در ترکیه بازگشت آرامش به مناطق کردنشین بود. بسیاری از رأی دهندگان در این منطقه به شدت از حزب عدالت و توسعه خشمگین هستند."
 
 
اعتراض به نتایج انتخابات
 
در روز یکشنبه همزمان با شمارش آرا درگیری هایی میان معترضان و پلیس در شهر کردنشین دیاربکر در شرق ترکیه گزارش شد.
 
 
به گزارش دویچه وله، در پی اعلام نتیجه انتخابات پارلمانی در ترکیه و پیروزی حزب عدالت و توسعه میان معترضان به نتیجه انتخابات و پلیس در شهر دیاربکر درگیری رخ داد.
 
 
پلیس به سمت گروهی که در برابر دفتر مرکزی "حزب دمکراتیک خلق‌ها" (HDP) اجتماع کرده و علیه نتیجه شمارش بخشی از آرا اعتراض می‌کردند گاز اشک‌آور پرتاب کرد. برخی از شرکت کنندگان در تظاهرات به سمت پلیس سنگ پرتاب کردند.
 
 
بخش بزرگی از شهروندان دیاربکر طرفدار حزب دمکراتیک خلق‌ها هستند.


منبع: جام نیوز

برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.