سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر افغان: نقش جمعیت هلال احمر ایران در رسیدگی به حوادث ممتاز است

وزیر امور رسیدگی به حواث افغانستان گفت: نقش جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در رسیدگی به حوادث ممتاز است و کابل تمایل دارد تا از تجربه‌های این جمعیت استفاده کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، «ویس احمد برمک» روز یکشنبه در دیدار «مرتضی سلیمی» رییس تیم اعزامی و نماینده ویژه رییس جمعیت هلال احمر ایران به افغانستان، افزود: افغانستان برای بهبود خدمات رسانی به آسیب دیدگان از حوادث طبیعی از جمله زلزله، نیازمند استفاده از تجربه‌های کشورهای دوست است.

وزیر رسیدگی به امور حوادث افغانستان با قدردانی از کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به آسیب دیدگان زلزله اخیر این کشور گفت که کابل علاقه مند است تا در زمینه‌های تخصصی امداد و نجات با تهران همکاری کند.

رییس تیم اعزامی جمعیت هلال احمر ایران به افغانستان نیز در این دیدار، جزییات کمک‌های غیرنقدی تهران به مردم افغانستان را تشریح کرد و گفت که این کمک‌ها روز پنجشنبه از مرز دوغارون در استان هرات وارد افغانستان شده است.

در این حال سخنگوی هلال احمر افغانستان نیز کمک‌های بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران به افغانستان را به موقع و با اهمیت دانست و گفت که این کمک‌ها شامل 400 تخته چادر صحرایی، یکهزار تخته پتو و 400 تخته زیرانداز است.

«میرام صداقت» افزود که کمک‌های تهران امروز در استان هرات، تحویل نماینده هلال احمر افغانستان شد و با توجه به سرد شدن هوا، آسیب دیدگان از زلزله، به این اقلام به ویژه چادرهای صحرایی نیاز مبرم خواهند داشت.

سخنگوی هلال احمر افغانستان گفت: تاکنون کمک‌های کشور چین و قطر نیز به کابل رسیده است.

جمهوری اسلامی ایران از اولین کشورهایی بود که بعد از وقوع زلزله افغانستان، با قربانیان این حادثه ابراز همدردی و آمادگی خود را برای کمک‌های نقدی و غیرنقدی به مردم و دولت این کشور اعلام کرد.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، زمستان سال گذشته نیز به آسیب دیدگان سقوط بهمن در استان پنجشیر افغانستان، با ارسال 30 تن مواد غذایی در قالب کنسرو کمک کرده بود.

رییس تیم اعزامی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران همچنین روز گذشته در نشست ستاد بحران جمعیت هلال احمر افغانستان که با حضور دبیر کل این ستاد و نمایندگانی از سازمان صلیب سرخ جهانی و کشورهای چین، قطر و ترکیه برگزار شد، شرکت کرد و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای اعزام تیم‌های «امداد و نجات» و «بهداشت و درمان»، اعلام کرد.

«احمد نعیم دیندار» دبیر کل جمعیت هلال احمر افغانستان در این نشست، مشکلات امدادرسانی به مناطق زلزله زده را تشریح کرد و گفت که عدم امکان برقراری ارتباط با آسیب دیدگان و تیم‌های اعزامی به این مناطق، به دلیل ناامنی، مشکل عمده کمک رسانی به مردم برخی مناطق است.

گروه طالبان برخی از روستاها و شهرستان‌های افغانستان را در کنترل خود دارد، پس از وقوع زمین لرزه با انتشار پیامی از نیروهای خود خواست تا به آسیب دیدگان زلزله کمک کنند، اما به نیروهای دولتی هشدار داد، چنانچه عملیاتی در این مناطق برضد آنان صورت گیرد، مجبور به مقابله با آن خواهند بود و به همین خاطر از چگونگی امدادرسانی در مناطق زلزله زده تحت کنترل طالبان، اطلاعی در دست نیست.

زمین لرزه‌ای به بزرگی 7.5 درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) روز دوشنبه هفته گذشته، در افغانستان، 117 کشته و صدها زخمی برجای گذاشت و به گفته منابع افغان، 7 هزار و 630 منزل مسکونی، 12 باب مدرسه، 17 مسجد و 20 ساختمان دولتی در 9 استان افغانستان، از جمله کابل، پایتخت این کشور بر اثر این زمین لرزه، تخریب شده است.

کانون زلزله در رشته کوه‌های هندوکش در حدود 70 کیلومتری جنوب شرق شهر فیض آباد، مرکز ولایت بدخشان در شمال شرق افغانستان و در عمق حدود 200 کیلومتری سطح زمین بوده است.

این زلزله نیرومند که نزدیک به دو دقیقه به طول انجامید، بخش‌های وسیعی از غرب آسیا از جمله کشورهای پاکستان، هندوستان و تاجیکستان را لرزاند.

تیم هلال احمر جمهوری اسلامی ایران برای بررسی مناطق زلزله زده افغانستان، روز پنجشنبه گذشته وارد کابل، پایتخت این کشور شد و بلافاصله در همان روز در نشستی با دبیر کل جمعیت هلال احمر افغانستان، در جریان میزان و شدت خسارت‌های وارده به مردم استان‌های مختلف این کشور قرار گرفت.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.