سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فعالیت‌های دامپزشکی، تفسیر عملی اقتصاد مقاومتی

هر یک از فعالیت های سازمان دامپزشکی کشور تفسیر عملی یکی از مولفه های ۹ گانه اقتصاد مقاومتی است.

دکتر مهدی خلج در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان استفاده از هورمون در طیور را کاری غیر عملی بیان کرد و گفت: سیاست سازمان دامپزشکی کل کشور بر مبنای سه عرصه بهداشت دام، طیور و آبزیان و تامین بهداشت عمومی و سلامت جامعه و تجارت بین الملل می باشد.

وی ادامه داد: سیاسیت ما این است که بتوانیم با استفاده از ابزار مناسب و پتانسیل علمی کشور جمعیت دامی را علی رغم وجود بیماری های زیاد حفظ کنیم.

دکتر خلج اظهار کرد: بدون در نظر گرفتن فعالیت های سازمان دامپزشکی کل کشور به دلیل مقابله با بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان و همچنین عوامل بیماری زایی که از طریق فرآورده های خام دامی وارد زنجیره ی غذایی انسان می شود، واژه سلامت تعریفش عقیم و ابتر است، به عبارتی ریشه سلامت در فعالیت های دامپزشکی نهفته است.

وی گفت: در سال گذشته بالغ بر دو میلیون و ۱۲۶ هزار نوبت بازرسی بهداشتی در سراسر کشور انجام دادیم و چون ۳۰۰ هزار واحد و حلقه پرورش و فراوری تحت نظارت سازمان دامپزشکی در سراسر کشور داشته ایم که بالغ بر ۳۳ هزار تن فرآورده های دامی به علت اینکه قابلیت مصرف نداشته اند از چرخه مصرف خارج شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کل کشور در پاسخ به سوال در خصوص اقتصاد مقاوتی، با بیان اینکه هریک از فعالیت های سازمان دامپزشکی کشور تفسیری عملی برای تحقق محققه های ۹ گانه اقتصاد مقاومتی است اظهار کرد: هر فعالیت سازمان دامپزشکی کشور تفسیر یکی از مولفه های ۹ گانه اقتصاد مقاومتی است.

وی در ادامه افزود: وقتی سازمان دامپزشکی کل کشور مسئولیت مرزبانی از حریم بهداشتی جمعیت بزرگ دام،طیور، آبزیان و بهداشت عمومی و سلامت جامعه که علاوه بر بیماری هایی که در داخل کشور، عوامل بیرون زا هم دخیل هستند به خوبی انجام می دهد خود بزرگترین تفسیر بر اقتصاد مقاومتی است.

خلج ادامه داد: در سال گذشته با ۴ بیماری که از بیرون مرزها وارد کشور شد مبارزه کردیم، که هریک از این بیماری ها می توانست صنعت دام به عبارتی گاوداری های کشور را به برشکستگی دچار کند.

رئیس سازمان دامپزشکی کل کشور در خصوص این ۴ بیماری اظهار کرد: یکی از این بیماری ها تب برفکی می باشد، به محض اینکه دریافت کردیم ویروسی وارد کشور شده توانستیم، اقدامات کنترل پیشگیری را به گونه ای انجام دهیم که حتی بسیاری از دامداران متوجه ورود عامل بیماری زا نشدند.

وی ادامه داد: بیماری بعدی لمپی اسکی می باشد که حتی کانونش را در همین فیروزکوه داشتیم، در سال قبل این بیماری می توانست تا ۹۰ درصد جمعیت گاو را بیمار کند وتلفات ۴۰ درصدی بدهد.
خلج بیان کرد: بیماری مرس که از خارج از کشور وارد شده و از انسان به انسان انتقال پیدا میکند یکی از مضنونین این بیماری شتر می باشد، در ۱۸ماه گذشته تمام شتر های کشور را پایش و نمونه برداری انجام دادیم که مشکلی نداشتیم.

وی گفت: شترهایی که از مرز شرقی به علت وسیع بودن مرز به صورت غیر مجاز وارد کشور می شوند در همان منطقه متوقف و نمونه برداریم می کنیم، تا بحال سه بار شناسایی کردیم که این بیماری وارد کشور شده ولی اجازه ورود این شتر ها را به استان های دیگر ندادیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کل کشور: بیماری فوق حاد پرندگان که توسط مرغان مهاجر وارد کشور شد، در خرداد ماه در استان مازندران شناسایی و به گونه ای عمل کردیم که خسارت وارده غیرقابل تصور و کمتر از محاسبات ما بود.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.