سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در برنامه نگاه یک:

حق شناس: رفتار آمریکایی‌ها در غرب آسیا مشترکاتی بین آنان و ایران شکل داده/ صفارهرندی: "مرگ بر آمریکا" به ما موجودیت می‌بخشد

برنامه نگاه یک میزبان مناظره صفار هرندی و محمدجواد حق‎شناس با موضوع "13 آبان و استکبار ستیزی بود.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "محمدحسین صفارهرندی" وزیر اسبق ارشاد و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به همراه "محمدجواد حق‌شناس" عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در برنامه نگاه یک برای گفتگو در رابطه با موضوع 13 آبان و استکبارستیزی حضور یافته و به گفتگو پرداختند.

حق شناس در ابتدای برنامه اظهار داشت: از روز تسخیر سفارت آمریکا با این پرسش مواجه بودم که چه اتفاقی افتاد؟

وی با اشاره به این که در زمان تسخیر سفارت آمریکا مدت زمان زیادی از پیروزی انقلاب نگذشته بود، ادامه داد: تسخیر سفارت ده ماه پس از پیروزی انقلاب بود و به ثبات لازم نرسیده بود همچنین با مخاطرات زیادی روبرو بود.

تسخیر سفارت آمریکا نتیجه اجازه ورود شاه به آمریکا

وی در ادامه بیان کرد: پس از پیروزی انقلاب نیروهای زیادی از گروه‌های سیاسی از زندان‌ها آزاد شده بودند از این رو شاهد تحرکاتی بودیم و خواسته‌های زیادی را مطرح می‌کردند که این موضوع با یکپارچگی ما همراهی نداشت .

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در ادامه افزود: شاه در آن مقطع به عنوان یک شخصیت از کشور فرار کرده بود و با توجه به سابقه تاریخی در کشور کمک عوامل انگلیس و آمریکا این دغدغه برای جوانان انقلابی ایجاد  شده بود که شاید 28 مرداد دیگری تکرار شود و زمانی که خبر رسید شاه  به آمریکا رفته این نگرانی‌ها افزایش یافته البته یکی از اشتباهات بزرگ سردمداران آمریکایی بود و تسخیر سفارت آمریکا نتیجه اجازه ورود شاه به آمریکا بود.

حق شناس با اشاره به این که شعارهایی که در رابطه با مبارزه با رژیم پهلوی از سوی مردم سر داده می‌شد به اندازه شعارهای مبارزه با آمریکا در دستور کار نبود تصریح کرد: رژیم پهلوی در دهه 40 و 50 فشارهایی از خودش بروز داد و همه به سمت آزادی‌های سیاسی و اجتماعی حرکت می‌کردند و آن زمان جامعه با شُک نفتی مواجه بود و پول قابل‌توجهی به اقتصاد ایران وارد شد و تحولاتی در زمینه اقتصادی رقم خورد اما در صحنه سیاسی همگامی رخ نداد و فضای سیاسی کشور بسته‌تر شد.

وی با اشاره به این که رژیم پهلوی جشن‌های 2 هزار و 500 ساله برای احیای یک ایدئولوژی برقرار می‌کرد ادامه داد: حزب رستاخیز شکل گرفت و کشور به سمت تک حزبی شدن پیش می‌رفت و شاه آن زمان گفت: هر کس عضو این حزب شود پاسپورتش آماده است، در آن زمان به خاطر موقعیتی که پیش آمد به درخواست‌های مردم توجهی نشد و دانشجویان از طبقه متوسط وارد دانشگاه‌ها شدند، فاصله طبقاتی نیز به وضوح دیده می‌شد از این رو در وضعیت رژیم شکنندگی ایجاد شد.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان این که شاه پس از 28 مرداد سال 32 تبدیل به یک متحد منطقه‌ای نظام غرب شد، گفت: در آن مقطع ایران به کنسرسیوم پیوست و تمام دستاوردها از  صنعت ملی نفت برچیده شد و عملاً آمریکا وارد موقعیتی شد که در گذشته 100 درصد نفت ایران در اختیار انگلیس بود اما در این مقطع 40 درصد نفت ایران در اختیار آمریکا قرار گرفت.

حق شناس با اشاره این که حضور مستشاران آمریکایی در دهه 40 کاملاً مشهود بود افزود: آمریکا به عنوان یک پایگاه در منطقه به حساب می‌آمد اما با روی کار آمدن دکترین نیکسون ایران تبدیل به یکی از دو ستونی شد که ژاندارم منطقه را بر عهده گرفت در واقع این پیوند بین نظام مستقر و کلیت غرب و به خصوص آمریکا به عنوان رهبر یکی از دو قطب اصلی است و این موضوعات پیوند ایران و آمریکا را معرفی می‌کنند.

وی با اشاره به این که در رابطه با تسخیر سفارت آمریکا سه نگاه وجود دارد تصریح کرد: عوامل شوروی در ایران زمینه را فراهم کردند تا بزرگ‌ترین موقعیت برای نظام شوروی و شرق ایجاد شود اما نگاه دیگری از این قرار است که انقلاب رخ داده بود و اسرائیل احساس خطر می‌کرد، با اعلام مواضعی که ایران داشت و با توجه به این که سفارت اسرائیل در اختیار فلسطین قرار گرفته بود آن‌ها قصد داشتند ایران را در موقعیت جدید به انزوا بکشانند و زمینه را فراهم کردند تا سفارت اشغال شود و ایران را به عنوان ناقض حقوق بین‌الملل و آشوب‌طلب معرفی کنند.

وی در ادامه افزود: واقعیت تسخیر سفارت آمریکا از این قرار بود که تعدادی از دانشجویان از بطن مردم به خاطر نگرانی و هزاران شهیدی که داده و اتفاقاتی که پشت سر گذاشته بودند این عمل را انجام دادند.

صفارهرندی در ادامه برنامه با اشاره به این که پس از کودتا جریان آمریکایی با جریان اداره کشور در هم تنیده شده بود، افزود: در آن مقطع آمریکایی‌ها تحرکاتی را داشتند و این حکایت از این دارد که آمریکا آن چه در ذاتش است را نمی‌تواند از دست بدهد، آمریکا روحیه  تفوق طلبی، استکباری و امپریالیسم دارد و می‌خواهد بر ملت‌ها تسلط داشته باشد و این موضوع زخمی بود که بر تن وجود داشت البته در رأس همه آن‌ها امام مواضع ضد آمریکایی داشتند، سخنرانی امام با موضوع آمریکا و تسلط طلبی آن‌ها باعث تبعید ایشان شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که قانون کاپیتالاسیون امکان امتیاز ویژه برای نیروهای آمریکایی بود، تاکید کرد: در همه مقاطعی که سلطنت پهلوی با اطمینان کامل به دیکتاتوری خودش با پشتوانه ایالات‌متحده این مسیر را ادامه می‌داد، در بحبه؟ شرایط انقلابی کارتر به ایران آمد و باعث تظاهرات دانشجویان انقلابی و دستگیری آن‌ها شد.

وزیر اسبق ارشاد اظهار داشت:  کارهایی که آمریکایی‌ها مستقیماً و یا به وسیله مزدوران داخلی خودشان مرتکب شده بودند تبدیل به سابقه‌ای در ذهن مردم ما شده است البته مبارزه با آمریکا در ذات انقلاب جریان داشته است.

وی با اشاره به این که در دوران مجلس سوم روز 13 آبان به عنوان روز ملی مبارزه با  استکبار در نظر گرفته شد گفت: هم داستان جدی میان همه عناصر ضد انقلابی با مرکزیت کاخ سفید و پنتاگون وCIA وجود داشت.

صفارهرندی با اشاره به این که در تاریخ جمهوری اسلامی ایران نشان داده شد که روزی به عنوان روز نفرت از آمریکا معرفی شده است ادامه داد: خط مشی اداره کشور پس از انقلاب اسلامی متأثر از نگاه اعتقادیمان است به طوری که در شریعت اسلام باید و نبایدهایی وجود دارد.

مهم‌ترین پارامتر و عنصر اثرگذار منافع ملی کشورها در حوزه سیاست خارجی است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در یارگیری‌ها مؤمنین حق ندارد کفار را دوست و یاور خود بدانند که البته این امر مربوط به نگاه ایدئولوژیک می‌شود.

وزیر اسبق ارشاد با بیان این که آمریکا تضاد فضای بنیادی میان خود و ایران قائل است افزود: از ابتدای انقلاب اسلامی آمریکا به دنبال بهانه‌جویی بود، آن‌ها بارها گفتند که به دنبال چاره‌ای  هستند تا جلوی انقلاب اسلامی ایران را بگیرند.

حق شناس در ادامه برنامه با اشاره به این که عرصه سیاست خارجی را از رویکردهای متفاوتی می‌توان بررسی کرد گفت: مهم‌ترین پارامتر و عنصر اثرگذار منافع ملی کشورها در حوزه سیاست خارجی است.

وی با اشاره به این که هیچ دوستی، دوستی علی ابد نیست افزود: هیچ دشمنی، دشمنی دائمی در میان کشورها نخواهد بود.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان این که نگاه مارکسیسم به امپریالیست نگاه طبقاتی است، خاطر نشان کرد: امپریالیست دشمن دائمی طبقه کارگر محسوب می‌شود نظام سوسیالیست شوروی خود را مدافع کارگر می‌داند لذا طبیعی است که کارگر و سرمایه‌دار هستند این دشمن‌ها همیشگی باشد.

حق شناس با اشاره به این که کشوری اگر دشمنی صد درصد با کشور دیگر را داشته باشد ممکن است در عرصه دیگر به یک متحد و همراه تبدیل شوند افزود: 8 سال با صدام جنگیدیم اما پس از آتش بس آشتی برقرار شد و ارتباط مناسبی به وجود آمد.

وی با بیان این که موقعیت‌ها سیاست خارجی در فضای روابط بین‌الملل به جلو پیش می‌برند گفت: آرمان‌ها، اهداف را شکل می‌دهند و اهداف را در عرصه سیاست خارجی پیگیری می‌کنند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با اشاره به این که اهداف کشورها را در عرصه بین‌المللی می‌توان از زبان و منظر دیپلماتیک دنبال کرد ادامه داد: خواسته‌های کشورها را می‌توان با زبان دیپلماتیک دنبال کرد.

وی با بیان این که در قانون اساسی نکات جدی در مبارزه با استکبار وجود دارد گفت: برای این که جمهوری اسلامی آرمان‌های خود را دنبال کنند به استقرار، ثبات و قدرت نیاز است لذا اولویت استقرار ثبات جمهوری اسلامی ایران است

حق شناس با اشاره به این که در دوران جنگ شاهد تهاجم اسرائیل به جنوب لبنان بودیم گفت: در آن زمان تعدادی از رزمندگان احساس می‌کردند که باید در جنوب لبنان بجنگند اما امام خمینی (ره) پیام دادند که مسیر قدس از کربلا می‌گذرد بنابراین تا زمانی که کشور درگیر جنگ با عراق است معنایی ندارد که سربازان جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با اسرائیل به لبنان بروند پس آرمان مبارزه با اسرائیل و دفاع از فلسطین فریز شد تا ایران به قدرت مورد نظر خود برای دفاع از فلسطین برسد.

حق شناس درباره این که چرا آمریکایی‌ها از یک سو اتهامات خود علیه ایران را ادامه می‌دهند و از سوی دیگر سعی دارند باب مذاکرات با جمهوری اسلامی ایران را باز نگه دارند گفت: این تغییر نگاه را می‌توان در یک قاعده ارزیابی کرد بیش از یک دهه است که نگرانی از سوی آمریکا متوجه قدرت بزرگی مثل چین است و بر این اساس نیز شاهد هستیم که بخشی از نیروهای نظامی خود را به اقیانوس هند منتقل می‌کنند در این حوزه نگران تهدیدهایی است که وجود دارد.

 پس از فروپاشی شوروی، خاورمیانه به آن شکلی که در دوران جهان دو قطبی اداره می‌شد دیگر اداره نمی‌شود

وی ادامه داد: پس از فروپاشی شوروی، خاورمیانه به آن شکلی که در دوران جهان دو قطبی اداره می‌شد دیگر اداره نمی‌شود و آن ظرفیت قبلی را ندارند و در این راستا شاید تغییراتی باید حاصل شود ضمن این که شاهد اتفاقاتی در حوزه کشورهای عربی به خصوص در عربستان و همچنین ظهور بخشی از تحرکات تحجرگرایانه اسلامی مثل طالبان، القاعده و داعش هستیم که ریشه در ذات و شاید نوع حکومت سیاسی مبتنی بر وهابیت عربستان دارند.

این فعال سیاسی اضافه کرد: طبیعتاً این موضوعات نگرانی‌های را برای آمریکا به وجود آورده است لذا شاید در این نگاه به نظر می‌رسد ایران می‌تواند یک جایگاه مناسبی را با توجه به ساختار و ظرفیتی که دارد داشته باشد و بتواند به عنوان یک قدرت منطقه‌ای هم در مبارزه با گرایش‌های رادیکالی در منطقه نقش‌آفرینی کنند و هم بتواند چین را مهار کند لذا آمریکایی‌ها بر این اساس به این ظرفیت توجه دارند.

حق شناس یادآور شد: رفتاری که آمریکایی‌ها در رابطه با افغانستان، عراق پس از صدام و سوریه از خود نشان می‌دهند حوزه‌های مشترکی است که بین ایران و آمریکا شکل گرفته است.

وی با بیان این که رابطه ما با آمریکا دو گونه است ادامه داد: در نقاطی ما منافع مشترک و همپوشانی داریم که این موضوع در 30 سال گذشته مورد توجه قرار نگرفته و همواره تلاش شده بود که نیمه خالی لیوان تقویت شود و تعارضات ما با آمریکا مد نظر قرار گیرد در حالی که می‌شد در یک بخش‌هایی نیز به این منافع مشترک توجه شود.

جدال بر سر حوزه‌های نفوذ، آمریکا را با ما درگیر کرده است

در بخش دیگری از این برنامه صفارهرندی نیز در همین باره اظهار داشت: مقامات آمریکایی بارها مطلبی را عنوان کرده‌اند که شایسته توجه است، به گفته آن‌ها مشکل اصلی آن‌ها با ایران موضوع دسترسی ایران به صورت محتمل به سلاح هسته‌ای نیست بلکه ایران در حوزه‌های نفوذ آن‌ها وارد شده است بنابراین جدال بر سر حوزه‌های نفوذ بود که آمریکا را با ما درگیر کرده و موضوع هسته‌ای ، موضوع ثانوی است.

وی با اشاره به حمایت آمریکا از داعش اظهار داشت: آمریکا به تعبیر خودش سعی دارد که داعش را برای روز مبادا اداره و مدیریت کند و بر این اساس است که ما شاهد هستیم هر جا که داعش در محاصره واقع شده و در سرانجام کار قرار گرفته است آمریکا با پروازهای کمکی به آن‌ها آذوقه و مهمات رسانده که اسناد این موضوع ثبت شده و  این اسناد از طرف شورای عالی امنیت ملی ما به شورای امنیت سازمان ملل ارسال شده است.

 17 مورد پرواز آمریکا و ناتو برای کمک‌رسانی به داعش ثبت شده است

وی خاطر نشان ساخت: حداقل 17 مورد از پروازهای آمریکا و ناتو روی مناطقی که داعش در آن جا محاصره بوده صورت گرفته و به آن‌ها کمک ارسال شده است و به عکس آن نیز شاهد هستیم که بارها نیروهای معارض داعش زیر بمباران ناتو قرار گرفته‌اند بنابراین ما چگونه می‌توانیم با این کشور پیوند منافع مشترک داشته باشیم.

حق شناس نیز در جمع‌بندی اظهارات خود گفت: این همکاری در عراق و افغانستان کاملاً شکل گرفته است و نماد آن به صورت مشخص در حوزه هسته‌ای است که ما رکورد مذاکره با وزیر خارجه آمریکا را در وین در طی 18 روز شکستیم که این خود نشان می‌دهد فرصت برای گفتگو وجود دارد.

وی تاکید کرد: در گفتگو با آمریکا یا هر قدرت دیگری آن چه که مهم است تأمین منافع ملی است.

این تحلیل گر مسائل سیاسی اصول‌گرا در خصوص شعار مرگ بر آمریکا نیز اظهار داشت: شعار مرگ بر آمریکا باید  برای کسانی که دوست دارند آزاد باشد اما ما به عنوان یک امر رسمی و حکومتی باید از آن فاصله بگیریم و این شعار را به عهده خود مردم بگذاریم.

در پایان این گفتگو صفارهرندی نیز با بیان این که در 10 الی 12 سال گذشته طرف مذاکره ایرانی یکی بوده است گفت: آن چه که امروز سبب شد این مذاکرات به نتیجه برسد اقتدار ایران بوده و زمانی که اقتدار به یک قدرت مذاکراتی تبدیل می‌شود نمی‌توان این پیروزی را به حساب حرف‌های قشنگ زدن گذاشت.

 شعار مرگ بر آمریکا به ما اعتبار و موجودیت می‌بخشد

وی نیز درباره شعار مرگ بر آمریکا گفت: شعار مرگ بر آمریکا به ما اعتبار و موجودیت می‌بخشد و به ما هویت داده است بسیاری از مظلومان عالم زمانی که می‌بینند هنوز این پرچم برافراشته است امید پیدا می‌کنند که می‌شود با این جبهه سلطه‌طلب مقابله کرد.

انتهای پیام/



برچسب ها: نگاه یک ، حق شناس ، آمریکا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.