سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

خراسان رضوی با 34 دشت ممنوعه

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی حل مشکلات در حوزه آب را در گرو آینده نگری و مشارکت شوراهای اسلامی و مردم دانست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد مقدوری افزود: هم اکنون از 37 دشت استان، 34 دشت ممنوعه و بحرانی و برداشت از آن بیش از تغذیه است.

وی با بیان اینکه حجم اضافه برداشت از مخازن آب زیرزمینی استان سالانه 1،1 میلیارد متر مکعب است اظهار کرد: کل مصرف آب در بخش های شرب، صنعت و بهداشت با 6 میلیون جمعیت استان 800 میلیون متر مکعب است اما فقط در بخش کشاورزی از آبهای زیرزمینی 1،1میلیون متر مکعب اضافه برداشت داریم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: این وضعیت طی دو ، سه دهه گذشته به شدت موجب افت سطح ذخایر زیرزمینی آب و به تبع آن فرونشست زمین شده و برخی از آبخوان ها در شرایط بسیار نامطلوب قرار گرفته اند به طوری که امکان بازگشت به شرایط قبل و بهبود را ندارند.

مقدوری ادامه داد: در این شرایط تمام امکان و زمینه انتقال حوزه به حوزه آب در خراسان رضوی به کار گرفته شده بطوریکه 90 درصد آبهای مرزی استان مهار و کنترل شده است و برای 10 درصد باقیمانده هم برنامه ریزی ها در حال انجام است.

وی اظهار کرد: برای شهر سه میلیون نفری مشهد آب را از سد دوستی و برای تربت حیدریه نیز از مه ولات انتقال داده ایم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: در این راستا کنتورهای حجمی بر روی چاه های کشاورزی نصب شده که باید با مدیریت مصرف و فرهنگ سازی در این حوزه مصرف آب را بهینه کنیم.

مقدوری افزود: با توجه به شرایط موجود باید کشت و کار و تولید به تناسب میزان آب موجود هماهنگ شود و بهره وری در این بخش ارتقا یابد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه سیاست یکسان برای همه دشت ها قابل اجرا نیست طی جلسه ای با مسئولان مربوط به بخش های مرتبط اعم از آب و کشاورزی مقرر شد، ساماندهی مصرف آب، دشت به دشت پیگیری شده، اطلاعات و مشخصات هر دشت تدوین و طی یک دوره دو ، سه سال مصرف در این بخش مدیریت و کاهش یابد.

مقدوری ابراز امیدواری کرد ظرف 20 روز آینده جدول بندی و برنامه ریزی در این زمینه انجام شود.

وی بر ضرورت تغییر الگوی کشت در استان تاکید کرد و افزود: تحقق این اهداف نیازمند همدلی و همراهی همه بخش ها است و اگر امروز برنامه ریزی و مدیریت نشود تبعات سنگینی به دنبال خواهد داشت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان با بیان اینکه برنامه 25 ساله استان در دست تدوین است گفت: مصرف آب مشهد از 295 میلیون متر مکعب در سال جاری به 396 میلیون متر مکعب در سال 1420 خواهد رسید.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: مصرف ، آب ، دشت ، مشهد ، خراسان رضوی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.