سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پرداخت "یارانه نقدی" همیشگی نیست

رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات کاربردی علوم بانکی و اقتصاد شهری با بیان اینکه دولت در هدایت یارانه ها سردرگم است، گفت: پرداخت یارانه دولت تا آخر عمر و همیشگی نیست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛جمشید پژویان درباره مشکل دولت برای پرداخت یارانه بیان کرد: ایران بدترین سیستم یارانه موجود در دنیا را داشته و آن یارانه باز در بازار کالاهای غیرضروری و لوکس بوده است.

رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات کاربردی علوم بانکی و اقتصاد شهری ادامه داد: برای نمونه، حامل های انرژی که بیشتر در سبد مصرفی خانوارهای ثروتمند بود، مشمول یارانه های دولتی می شد.

تلاش برای توزیع عادلانه درآمد
وی افزود: با مطرح و تصویب قانون هدفمندسازی یارانه ها، یارانه برخی کالاها حذف و به یارانه ثابت نقدی تبدیل شد تا بتواند عدم توزیع برابر درآمد و ناکارآمدی در پرداخت یارانه را اصلاح کند.

این استاد داشگاه اشاره کرد: دولت در واقع خواست یارانه را به صورت نقدی از جیب افراد ثروتمند گرفته و آن را به اقشار دهک های پایین درآمدی بدهد.

دولت موفق عمل نکرد
پژویان رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات کاربردی علوم بانکی و اقتصاد شهری ادامه داد: دولت نتوانست این نقل و انتقال پول را به درستی تنظیم کند و هنوز هم در هدایت مجموعه سیستم یارانه ای سردرگم است.

این کارشناس اقتصادی گفت: دولت نمی خواهد تا آخر عمر یارانه نقدی را پرداخت کند، بلکه اگر نظام یارانه ای اصلاح شود و به خوبی عمل کند، این امر باید منجر به کاهش هزینه های تولید در اقتصاد می شود.

نیازی به پرداخت یارانه نقدی نیست
پژویان افزود: کاهش هزینه به مثابه پرداخت یارانه به بخش تولید است و دیگر نیازی به پرداخت یارانه نقدی به این صورت نیست.

رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات کاربردی علوم بانکی و اقتصاد شهری گفت: یک نظام جامع تأمین اجتماعی کافی است که بتواند پوشش لازم را برای حمایت از اقشار کم درآمد و آسیب پذیر فراهم کند.


برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.



منبع:میزان 
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۲
ناشناس
۱۵:۴۵ ۰۶ آبان ۱۳۹۴
اگه یارانه قطع بشه بای باید دولت قیمتهارو ب قیمت قبل از هدفمندی یارانه برگردونه.یعنی برنج 15000و....اگه نه کلک و سیاست موزی کاری بود تا قیمتا بره بالا.
ناشناس
۱۵:۰۴ ۰۶ آبان ۱۳۹۴
برای این که هالا 10000 تا پولدار از یارانه کالا ها استفاده کنند ا رزش داشت 72 ملیون نفر تو این گرونی قرار بدین
این جور برنامه های دولتی که شامل همه ی افراد میشه طبق قانون باید همه پرسی و شفاف سازی برای مردم میشد با تشکر که نظر منو نشون میدین