سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

سرنوشت نامعلوم 12 حاجی خراسان رضوی

رئیس سازمان حج و زیارت خراسان رضوی از عدم تعیین تکلیف 12 حاجی مفقود استان در فاجعه منا خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، رئیس سازمان حج و زیارت استان خراسان رضوی با اعلام اینکه 12 نفر مفقودی خراسان رضوی هنوز شناسایی نشده اند، گفت: از تعداد 29 نفری که در عربستان به خاک سپرده شده اند، 12 نفر هویت ایرانی‌ دارند که بدون مجوز از ایران در قبرستانی موقت در عربستان دفن گردیده اند.

مسعود مجردی تاکید کرد: 12 نفر دفن شده شناسایی شده است ولی 17 نفر باقیمانده شناسایی نشده اند و اگر ایرانی بودن آنها محرز شود، در صورت اجازه مراجع تقلید، مقامات عربستان اجازه نبش قبر و انتقال اجساد به ایران را داده اند.

وی با اشاره به فاجعه غمبار منا گفت: با توجه به حضور حجاج 6 کشور اسلامی در 6 هزار خیمه در حج تمتع امسال، تعداد جانباختگان فاجعه منا 7 هزار نفر بوده که 462 نفر آنها از ایران هستند و ازین میان 95 نفر از خراسان رضوی است که پنج نفر آنها به صورت آزاد به حج اعزام شده‌اند و 90 نفر دیگر بهمراه کاروان بوده اند.

رئیس سازمان حج و زیارت استان بابیان اینکه 35 کاروان گرفتار حادثه منا شده‌اند، افزود: جانباختگان ایرانی این فاجعه از 21 استان هستند و بیشترین آمار متعلق به خراسان رضوی و فارس است.

مجردی به نحوه وقوع این حادثه اشاره و تصریح کرد: 60 درصد زائران حجاج ایرانی شبانه به رمی جمرات رفتند که اکثریت آنها زنان و افراد ناتوان و مسن بوده‌اند و 40 درصد حجاج که عمدتا مردان بوده و تعداد محدودی زنان اهل سنت بودند صبح روانه رمی جمرات شدند.

رئیس سازمان حج و زیارت استان با اشاره به اینکه اگر در عربستان از پلیس‌های باتجربه و مجربی استفاده می‌شد و همکاری این نیروها بود امکان نداشت چنین تلفاتی را داشته باشیم، گفت: اگر این نیروها می‌گذاشتند ایرانی‌ها و دیگر کشورها به یکدیگر کمک کنند و همچنین آبرسانی به زائران در دسترس بود امکان تلفات کمتر می‌شد که عربستان همکاری لازم را نداشت.

مجردی علت تاخیر ورود جنازه‌های جانباختگان به ایران را عدم همکاری عربستان دانست و افزود: اگر بیانات مقام معظم رهبری در جمع نظامیان نبود امکان وارد کردن جنازه‌ها به ایران را نداشتیم.

انتهای پیام//گ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.