سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

کتابخانه حرم مطهر رضوی گنجینه 180 نسخه نفیس زيارت عاشورا

رئیس اداره مخطوطات آستان قدس رضوی از حدود 180 نسخه خطي و چاپ سنگي نفيس با موضوع زيارت عاشورا و شرح و تفسير و ترجمه آن، در کتابخانۀ مرکزی حرم مطهر رضوی خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، رئیس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه ها، اسناد و موزه های آستان قدس گفت: بیش از 180 نسخه‌ خطي و چاپ سنگي از زيارت‌نامه عاشورا و شرح و تفسير و ترجمه آن در گنجينه کتب خطي کتابخانه مرکزي آستان قدس رضوي نگهداري مي‌شود که بيشتر اين نسخه‌ها به دستخط خوشنويسان ممتاز کتابت شده و به همین دلیل از ارزش زيادي برخوردار است.

سید محمدرضا فاضل هاشمی با اشاره به نسخه‌اي از زيارت عاشورا به خط ناخني و برجسته که با ناخن کتابت شده، نسخه‌اي ديگر با تزيينات هنري برجسته و در قطع طوماري را توصیف کرد و افزود: اين اثر داراي سه سرلوح است و در قرن 13 در دوره قاجار بر روي کاغذ نخودي کتابت شده است.

وی به ترجمه‌هاي متعدد از زيارت عاشورا اشاره کرد و گفت: يکي از اين نسخه‌ها، ترجمه «مزار» شهيد اول از «علي بن حسين کربلائي» در موضوع زيارت‌نامه‌ها با جلد روغني است که به خط نسخ ممتاز استاد ميرزا احمد نيريزي، خوشنويس مشهور قرن 12 و ترجمه آن به نستعليق در 8 سطر در سال 1108 قمري کتابت شده و وقفي ميرزارضاخان نائيني در 1311 شمسي است.

رئیس اداره مخطوطات این سازمان با بيان اينکه آثار زيادي با موضوعات مختلف از جمله زیارت عاشورا در اين گنجينه موجود است، افزود: از نفيس‌ترين نسخه‌های این مجموعه می توان به «زادالمعاد» علامه مجلسي، «مصباح المتهجّد» از محمد بن حسن شيخ طوسي مربوط به قرن چهارم و پنجم و نيز «انيس الصالحين» تأليف «محمد بن ابي الحسن موسوي مشهدي» که در موضوع ادعيه و زيارت عاشورا و اعمال ماه‌هاي قمري است اشاره کرد.

فاضل هاشمی در پايان تاکیدکرد: نسخه‌اي از زيارتنامه عاشورا به همراه نقد و تفسير آن، توسط «محمد علي بن محمد نصير مدرس چهاردهي» تأليف و در 1362 شمسي توسط وي وقف شده، و «علي بن حسين غروي» به خط نسخ در 1332 قمري، آن را کتابت نموده است.

انتهای پیام/گ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.