سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سمنان;

کشف یک محموله قاچاق باریجه در شاهرود

باریجه گیاهی دارویی بوده و ترکیب شیمیایی با ارزش دارد ، خواص درمانی آن شامل نیرودهندگی، ضد تشنج، رفع درد معده، مقوی معده و ترمیم کننده زخم های سطحی است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، حسین شوکتی نیا رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود گفت: یک محموله قاچاق باریجه که حدود450کیلوگرم وزن داشت، با همکاری ماموران حفاظتی این اداره و نیروهای انتظامی در پاسگاه شهید نوری  شهرستان شهرود کشف و ضبط شد.

 وی گفت :ارزش این محموله بالغ بر315میلیون ریال بود که در این خصوص پرونده ای تشکیل و برای ادامه مراحل قانونی به دادگاه ارسال شد.

 شوکتی نیا  اظهار داشت : بهره برداری از برخی محصولات گیاهی موجود در طبیعت مانند باریجه با گرفتن مجوز از مراجع مربوطه امکان پذیر است.

 هفته گذشته نیز با همکاری نیروهای انتظامی پاسگاه شهید نوریشهرستان شاهرود و ماموران منابع طبیعی ، یک محموله کتیرا به وزن تقریبی 330 کیلوگرم کشف و ضبط شده بود که ارزش آن محموله هم 132میلیون ریال برآورده شده بود.

 باریجه گیاهی چند ساله، با ریشه غده ای و حجیم است که برگهای آن عطر و بوی خاصی دارند این گیاهی تنها یک بار درعمر خود گل می دهد و گل های آن زرد رنگ و به صورت چتر مرکب بوده و تمام اندامهای آن بوی تند و مخصوصی دارند.

 این گیاه در صنعت هم در تهیه نوعی چسب مخصوص (چسب الماس) و لوازم آرایشی کاربرد دارد.

 گفتنیست بیشترین میزان بهره برداری از این گیاه در استانهای سمنان ،خراسان و تهران انجام می شود،  به گونه ای که ابتدا خاک پای گیاه را کنار زده و گودالی به عمق20 سانتی متر دور آن حفر می کنند، سپس گیاه را از قسمت یقه زخمی می کنند و به این ترتیب شیرابه گیاه به سرعت خارج شده داخل گودال جمع می شود.

 پاسگاه شهید نوری شاهرود یکی از گلوگاه های مهم ایست و بازرسی استان سمنان است که برای جلوگیری از قاچاق کالا و سوخت ، خودروهای عبوری بازرسی می شوند.

انتهای پیام/گ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.