سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهریاری:

رودخانه "هیرمند" تنها منبع تامین‌کننده آب شرب سیستان و بلوچستان است

نماینده زاهدان گفت: رود هیرمند تنها منبع تامین‌ آب شرب سیستان و بلوچستان است که طی سالهای اخیر افغانستان سهم آب این استان را نمی‌دهد.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان در صحن علنی امروز دوشنبه 4 آبان‌ماه خطاب به ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، اظهار داشت: فقر در استان سیستان و بلوچستان مشترک است و این استان در تمام شاخص‌ها از آخر، اول است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه استان سیستان و بلوچستان در پیروزی انقلاب اسلامی و چه دفاع از آن 5000 شهید داده است، گفت: این استان تنها جایی است که در این چند سال نه تنها جمعیتش افزایش نداشته، بلکه به خاطر مهاجرت و حاشیه‌نشینی کاهش جمعیت و مشکلاتی نیز داشته است.

شهریاری ادامه داد: رود هیرمند جزو رودخانه‌های پرآب و سیلابی دنیاست که در مرز شرقی ایران از خاک افغانستان به کشورمان و به خصوص سیستان و بلوچستان وارد می‌شود و تنها منبع تامین آب شرب این استان است.

وی با اشاره به اینکه در سالهای اخیر حجم آب رود هیرمند کاهش یافته است، تصریح کرد: کشور افغانستان در سالهای اخیر سهم آب ایران را نمی‌دهد.

نماینده زاهدان بیان داشت: معاهده‌ای در سال 1857 به نام پاریس میان ایران و انگلیس منعقد شد که طبق این معاهده افغانستان از ایران جدا شد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: براساس بند 6 این معاهده که در سال 1872 به دلیل اختلافات میان ایران و افغانستان در مورد سیستان بسته شد، قرار شد هیچ یک از طرفین اقدامی در مورد نقصان آب طرفین انجام ندهند و هرگونه اقدامی در بالادست هیرمند منوط به رعایت ایران باشد.

شهریاری اظهار کرد: در سال 1320 کمیسیون داوری هیرمند به وساطت آمریکا متاسفانه سهم ایران را از 50 متر مکعب به 22 متر مکعب کاهش داد و اختلافات میان ایران و افغانستان حل نشد.

وی بیان کرد: براثر کودتای کمونیستی افغانستان در سال 57 این کشور به صورت خودسرانه، سرانه آب ایران را نداد و تاکنون هیچگونه رایزنی میان دو کشور در این زمینه انجام نشده است.

نماینده زاهدان با تاکید بر اینکه در حال حاضر که حکومت قانونی جدیدی در افغانستان وجود دارد، شاید بتوان فصل جدیدی در روابط دو کشور ایجاد کرد، گفت: سال آبی از اول مهر تا آخر شهریور سال بعد است و حق آبه ایران سالانه 120 میلیارد متر مکعب است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار کرد: طبق عکسبرداری‌های ماهواره‌ای اخیر مشخص شد افغانستان فعالیت‌هایی را برای تغییر مسیر هیرمند انجام داده که اگر دولت ایران این امر را پیگیری نکند، معلوم نیست چه اتفاقی در سیستان و بلوچستانی که تنها از طریق این رودخانه سیراب می‌شود، خواهد افتاد.

شهریاری تاکید کرد: طبق معاهده 1351 گفته شده که افغانستان نباید مانع رسیدن آب به سیستان و بلوچستان شود و در صورت عدم توافق افغانستان به اجرای معاهده دولت ایران حق دارد براساس پروتکل دوم معاهده 1351 به حکمیت رجوع کند و حکم قطعی و لازم‌الاجرا یک دیوان بین‌المللی را به دست آورده و افغانستان را محکوم به اجرای معاهده کند.

وی تصریح کرد: البته این سوال را بنده در سال 1392 ارائه کردم که متاسفانه در زمان بدی به صحن آمده و تاکید می‌کنم که این سوال سیاسی نیست.

شهریاری در پاسخ به بخش دوم اظهارات وزیر امور خارجه پیرامون سوال در وارد کردن کشور افغانستان برای حق آبه دریاچه هامون، با پخش فیلم مستندی در رابطه با مسائل زیست محیطی دیروز و امروز استان سیستان و بلوچستان، توضیحاتی را بیان کرد.

این فیلم مستند که در دو بخش سیستان دیروز و امروز تهیه شده بود، تصاویری در رابطه با مسائل زیست محیطی سیستان و بلوچستان را به تصویر کشید.

در ادامه حسینعلی شهریاری در توضیح بخش اول این مستند که به سیستان دیروز اشاره می‌کرد، گفت: تصاویر سیستان دیروز نشان می‌دهد که ما در سیستان مخازن آبی زیادی داشته‌ایم که مردم می‌توانستند از آن طریق مشاغل خود را تامین کنند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: معتقدم زندگی مردم سیستان همواره به حیات دو دریاچه هامون و هیرمند بستگی دارد.

وی خطاب به نمایندگان اظهار داشت: نمایندگان در این فیلم مشاهده می‌کنند که بسیاری از مشاغل استان سیستان معطوف به پرورش دام، ماهیگیری و کشاورزی می‌شود که همگی این موارد با تامین منابع آبی دور از دسترس است.

 اما شهریاری در رابطه با بخش دوم مستند سیستان و بلوچستان که به نام بخش امروز سیستان بود، گفت: سیستان امروز دچار بلاهای زیادی شده است.

شهریاری تاکید کرد: گلایه بنده در رابطه با مشکلات سیستان و بلوچستان نه تنها به این مشکل بر نمی‌گردد که این مشکلات در دولت‌های گذشته هم وجود داشته .

شهریاری در ادامه با اشاره به خشکسالی دریاچه هامون که منجر به طوفان‌های شن در سیستان و بلوچستان شده است، تاکید کرد: این طوفان‌ها زندگی را برای همه مردم سیستان و بلوچستان سخت کرده است و باید به این طوفان‌ها هر روزه است و تا به حال هیچ اقدام جدی برای این مسئله صورت نپذیرفته است.

وی در ادامه با اشاره به درخواست خود از رئیس جمهور مبنی بر حل مشکلات سیستان و بلوچستان بیان داشت: واقعا آقای دکتر ظریف در این جلسه خبرهای خوبی را مبنی بر حل مشکلات زیست محیطی در سیستان و بلوچستان دادند، ولی بنده توقع دارم که با پایان یافتن موضوع برجام و فرصتی که پیش روی رئیس جمهور ایجاد شده ایشان مقداری به مسائل سیستان و بلوچستان رسیدگی کنند، چرا که مشکلات سیستان پیگیری‌های زیادی را طلب می‌کند.

شهریاری در پایان تاکید کرد: ما همواره از طریق این سوال قصد اذیت کردن کسی را نداریم ، اما اگر جناب آقای ظریف به ما قول بدهند که در دو ماه آینده در رابطه با موضوعات سیستان و بلوچستان و همچنین وارد کردن کشور افغانستان برای حق آبه دریاچه هامون به هیئت رئیسه گزارشی دهند، ما از سوال خود صرفنظر خواهیم کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: نماینده ، زاهدان ، هیرمند
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.