سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد:

تسهیلات 80 درصدی خرید خودرو تأثیر منفی در بازار دارد

نماینده صنعت خودرو کشور و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به بحث و بررسی پیرامون تسهیلات جدید خرید خودرو پرداختند

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ،موضوع خودروسازان و مردم در گفتگوی ویژه خبری امشب یکشنبه 3 آبان با حضور محمدرضا نجفی منش نماینده صنعت خودرو و سید محمد بیاتیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 صنعت ساختمان و خودرو اشتغال مولد دارد

در ابتدای این برنامه محمدرضا نجفی منش نماینده صنعت خودرو درباره زمان اجرایی شدن طرح تسهیلات جدید خرید خودرو و این که این طرح شامل چه خودروهایی خواهد شد اظهار داشت: دولت‌ها عموماً به دو صنعت ساختمان و خودرو حساس هستند چرا که این صنایع هستند که اشتغال مولد دارند و بقیه صنایع را به حرکت می‌اندازند بنابراین نفع دولت در این است که این صنایع کار کنند.

وی با بیان این که این حرکت به خرید خودرو توسط مردم کمک می‌کند گفت: خرید خودرو و مسکن از محل درآمدهای آتی است به این معنی که خریدار بخش کوچکی از پول را در ابتدای معامله و بقیه آن را به صورت بلندمدت می‌پردازد.

  درخواست ما این است که زمان ارائه تسهیلات خودرو هر چه زودتر مشخص شود

نماینده صنعت خودرو در خصوص این که این طرح چه زمانی شروع خواهد شد گفت: طرح تسهیلات خرید خودرو توسط بانک مرکزی و آقای نوبخت اعلام شده اما درخواست ما این است که مردم بیش از این در انتظار گذاشته نشوند.

 تسهیلات جدید شامل تمام خودروهای ساخت داخل می‌شود

نجفی منش همچنین اضافه کرد: این طرح شامل تمام خودروهای ساخت داخل و خودروهایی که حداقل 16 درصد ساخت داخل باشند خواهد شد.

 تسهیلات 80 درصدی قیمت منفی تأثیر منفی در بازار خواهد داشت

در ادامه این گفتگو، سید محمد بیاتیان عضو کمیسیون صنایع و معادل مجلس شورای اسلامی درباره این که آیا این تسهیلات خواهند توانست صنعت خودروی داخل را احیا کنند گفت: بنده معتقدم در شرایط فعلی با این عنوان که ما می‌خواهیم 80 درصد قیمت خودروی تولید داخل را به مردم وام بدهیم در بازار تأثیر مثبت ندارد بلکه تأثیر منفی نیز به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: دلیل این امر این است که مردم نسبت به قیمت و کیفیت خودرو منتقد هستند و این انتقاد باعث این شده است که از تولید داخل استقبال نکنند این عضو کمیسیون صنایع و معدل مجلس  همچنین خاطر نشان کرد: این وام نه تنها تأثیر مثبتی در بازار نخواهد داشت بلکه مقاومت منفی مردم را نسبت به این قضیه نشان می‌دهد ضمن این که ترس ما از این است وامی که برای خرید خودرو ارائه می‌شود در جای دیگری هزینه گردد نجفی منش نیز در پاسخ به اظهارات این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان این که مردم همواره منفعت خود را نگاه می‌کنند گفت: زمانی که مردم بتوانند با بهره پایین تسهیلات خودرو دریافت کنند مسلماً از این طرح استقبال خواهند کرد.


بیاتیان در ادامه برنامه با اشاره به این که مردم نسبت به قیمت و کیفیت خودرو انتقاد دارند گفت: از اوایل در این دولت منتظر بودیم که رقابت قیمت خودرو را افزایش دهد و این مسئله سبب سردرگمی شده بود.

وی با بیان این مقاومت منفی مردم در بحث نخریدن خودرو از همین دوره آغاز شد گفت: سیاست‌های غلط دولت‌های مختلف  یکی از عوامل این مسئله است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به وام 25 میلیون تومانی با سود 16 درصد خاطر نشان کرد: مردم طی محاسبه‌ای به دست آوردند که با این وام قیمت خودرو 47 میلیون تومان می‌شود لذا باید اذعان داشت که سود وام‌ها بالا است.

 خودروساز نباید به بانکداری و سهامداری بپردازد

بیاتیان یکی از انتقادات موجود را دخالت دولت‌ها در حوزه خودروسازی دانست و عنوان کرد:  خودروساز باید به خودروسازی بپردازند نه این بانکدار و سهامدار باشد.

وی ادامه داد: اگر این طرح  از نیمه آبان اجرا شود و سپس شروع به ثبت درخواست‌های مردم کنند باز دوباره چند ماه طول می‌کشد تا اوضاع به روال عادی بازگردد و این مسئله سبب رکود بیشتر می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان این که 20 هزار میلیارد سقف تسهیلات 25 میلیونی خودرو است بیان کرد: این وام مسکنی است که در شرایط فعلی سودی برای خودروساز و مردم ندارد لذا این مسکن درد را در کوتاه مدت کم می‌کند.

بیاتیان با بیان این که متأسفانه با ذائقه و سلیقه مردم به جلو پیش نرفتیم بیان کرد: مردم در درجه اول کیفیت محصول را می‌خواهند.

نجفی منش در ادامه برنامه با اشاره به این که در شرکت ایران‌خودرو 38 هزار خودرو وجود دارد که 6 هزار تای آن اضافی است گفت: این در حالی است که شرکت سایپا از تحویل خودروها عقب مانده است.

وی با اشاره به مشکلات در حوزه‌های سیمان، مسکن و خودرو ادامه داد: مردم انتقادات طولانی مدتی دارند به طوری که انتقاداتشان درست است پس باید خودرو با کیفیت و قیمت مناسب عرضه شود.

نماینده صنعت خودرو با بیان این که 3 هزار میلیارد تومان پول به خودروساز داده نشده است بیان کرد: دولت باید اجازه بدهد تا سهامداران خودشان اقدامات لازم را انجام دهند.


 دولت نباید در صنعت خودرو دخالت کند

وی بیان کرد: صنعت خودرو را باید به حال خود گذاشت و دولت نباید در آن دخالتی داشته باشد.

نماینده صنعت خودرو با اشاره به این که دولت می‌تواند در صنعت خودرو نظارت کند ادامه داد: مدل‌های جدید خودرو مورد اقبال قرار گرفته است لذا مردم خواستار کیفیت و مدل‌های جدید به‌روز خودرو هستند.

علیرضا بهداد خبرنگار حوزه خودرو نیز طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به این که به تسهیلاتی که برای خودرو در نظر گرفته شده می‌توان از دو منظر خرد و کلان توجه کرد لذا باید اذعان داشت که این تسهیلات به عنوان نرمش برای صنعت خودرو است.

وی با اشاره به این که این موضوع می‌تواند مسکن باشد ادامه داد: از نظر کلان انتقادات زیادی نسبت به این طرح وارد است.

بهداد با بیان این که باید اعتبارسنجی مشتری صورت بگیرد اظهار داشت: اسناد این طرح باید غیرقابل انتقال باشد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۴۸
ناشناس
۱۴:۰۴ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
خودروساازان ادعا میکنند که به چندین ارگان وغیره .سهمیه ومبالغ کلان میدن نمیشه آنهاراقطع کنید تا خودرو ارزان تر به دست ملت برسد
ناشناس
۱۱:۰۶ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
باسلام .ازتولید ملی حمایت کنیم.سوال کدام یک از قطعات پراید ایرانی هست.همه این قطعات توسط کشور برادر چین باقیمت ناچیز تولید میشه وچند برابر قیمت بدست مصرف کنندهٰ میرسه وسودش رو اون ..........که وارد میکنه میبره.
ناشناس
۱۰:۴۱ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
با سلام. به لطف خدا و مردم عزیز ایران.کمپین خودرو پیروز و خودروساران ذلیل تر خواهند شد......پیروزی از آن ملت است...
ناشناس
۱۰:۳۳ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
من حساب کردم اگه بیست میلیون وام بدن با اقساط 7 ساله و سود 16 درصد، تقریبا قیمت ماشین (پژو405) میشه 45 میلیون
حالا مردم باید خودشان بفهمند که چه کلاه بزرگی میخواهند سر مردم بگذارند.
ناموسا خودرو صفر نخرید
ناشناس
۱۰:۱۲ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
با سلام
این بسته اقتصاد کههست برای مردم
خرید خودروی صفر خیانت است به مردم
ناشناس
۰۹:۱۷ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
با سلام من نه اقتصاددانم ونه علامه دهر فقط اینقدر حالیم میشه که با زور نمیشه چیزی رو به مردم قالب کرد ،خودرو ساز باید بفهمه خودروی پرایدی که صفر ان را میشد با هشت میلیون خرید ،الان نمیاد بیست و چند میلیون پول بده اونا قیمت بیارن پایین همه چیز درست میشه بخدا وام هم نیاز نداره که همون پراید وام دار به قیمت30/000/000میلیون تومن بخره اینا فکر کردن مردم ..... بقیه اش خود خواننده میفهمه یعنی چی