سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همدان؛

حماسه 30 مهر 57 دانش آموزان همدانی

دانش‌آموزان همدان در روز 30 مهر 57 و در اوج خفقان و ناهنجاری‌های موجود در جامعه، حماسه‌ای زرین را در تاریخ این دیار رقم زدند و با جوهر خون خود ارادت دینی و انقلابی‌شان را به تصویر کشیدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ مهر 57 جرقه‌ای برای رخداد 13 آبان در تهران بود.

34 سال پیش درچنین روزهایی دانش آموزان همدانی به نشانه اعتراض به اعمال سازمان اطلاعات و امنیت کشور(ساواک) دسته دسته وخودجوش در خیابان شهدا امروزی جمع می شوند و علما و کسبه این منطقه از شهر نیز به آنان می پیوندند که در این حین مورد حمله دژخیمان طاغوت قرار می گیرند و تعدادی از دانش آموزان دانش آموزان شهید جلال سنای /اکبر غیاثوند حاجی آبادی /علی رضا لا جینی /دانشجویان شهید رضا دیباج/مصطفی بهرامی و محمد حسن حق گویان برای اولین بار در آستانه پیروزی انقلاب به شهادت می رسند.

*حماسه 30 مهر 57 تجلی اراده مردم همدان در بهم ریختن بساط شاهنشاهی بود

محمد جواد بیات که روایتگر و شاهد ماجرای ۳۰ مهر همدان است در این باره گفت: حماسه ۳۰ مهر ۵۷ هجری شمسی در همدان را می‌توان تجلی اراده مردم مومن کهن شهر ایران زمین در بهم ریختن بساط حکومت دو هزار و ۵۰۰ ساله شاهنشاهی به ویژه رژیم منحوس پهلوی دانست.

بیات افزود: واقعه از آنجا شکل گرفت که در شهر این خبر پخش شد که یکی از دانش آموزان دختر مورد هتک حرمت مأموران شاه قرار گرفته و زمینه قتل این دانش آموز نیز فراهم شده و از طرفی نیز عوامل ساواک مسجد کرمان را به آتش کشیده‌اند.

وی ادامه داد: انقلابیون با شنیدن اخبار بر نتابیده و با دانش آموزان دبیرستان‌های پسرانه علویان، شریعتی، امام خمینی، ابن سینا در اعتراض به اقدام شنیع مأموران در مسیرهای مختلف منتهی به میدان امام خمینی(پهلوی سابق) حرکت کردند.

وی گفت: با عبور از بازارهای اطراف مسجد جامع و محوطه کوی گذر وارد خیابان شهدا(شورین سابق) شدند و تظاهرات کنندگان در حالی که شعار می‌دادند "بگو مرگ بر شاه…”، ” مسجد کرمان را شاه به آتش کشید”، "می‌کشم، می‌کشم آنکه برادرم کشت” و "تا مرگ شاه خائن، نهضت ادامه دارد..” به راه خود ادامه می‌دادند.

تظاهرات کنندگان مقابل کوچه حوزه علمیه آخوند همدانی اجتماع کردند.

وی گفت: تظاهرات کنندگان که مطالبی در محکومیت هتک حرمت به دانش‌آموز دختر همدانی بیان می کردند، مقابل کوچه حوزه علمیه آخوند همدانی اجتماع کردند.

بیات با اشاره به اینکه قشرهای مردمی با پیوستن به دانش‌آموزان پسر که پرچمدار این حرکت بودند لحظه‌ های شیرین و نابی را آفریدند، گفت: بازاریان، مغازه‌داران خیابان شهدا، روستائیان که برای وفق امور به شهر مراجعه کرده بودند، تعطیلی حوزه علمیه و حضور اساتید، روحانیون و طلاب در جمع مردم شور و هیجان خاصی در سطح خیابان‌ها ایجاد کرده بود.

وی ادامه داد: طنین "الله اکبر”، پرتاب مشت‌های گره خورده به آسمان ابراز انزجار و تنفر از رژیم فاسد شاه موجب حال و هوای عجیبی در خیابان‌ شهدا و کوچه‌های اطرافش شده بود.

بیات ادامه داد: در حالیکه هر لحظه به جمعیت افزوده می‌شد و هزار نفر با هم عصبانیت‌شان را از رژیم جبار پهلوی به نمایش گذاشته بودند و در فریادی رسا اعلام می‌کردند”ما شاه نمی‌خواهیم” خواستار حکومت اسلامی بودند.

وی افزود: ناگاه مأموران تا بن مسلح شاه از بام بانک ملی و هتل یاس(کاخ سابق) با اشراف به جمعیت، مبادرت به شلیک گلوله کردند تا به خیال واهی خود گلوی مردان حق طلب را نشانه روند تا شاید چند صباحی صدای آنها را خاموش سازند غافل از آنکه این اقدام زشت باعث شعه ور شدن خشم انقلابی مردم به ویژه دانش‌آموزان شد.

وی با بیان اینکه جمعیت انبوه در اطراف پراکنده شد و به نوعی خود را از تیررس مأموران دوره کرده بود، گفت: درب خانه‌ها در پناه دادن تظاهرات کنندگان و ممانعت از دستگیری و بازداشت در کمال صفا و معنویت بر روی آنها باز شده بود و خانه های کوچه چشم تازه هر کدام مبدل به بخشی از بیمارستان مردمی شده بود که از نزدیک خود شاهد مداوا و درمان سرپایی مجروحان حماسه عظیم ۳۰ مهر بودم.

وی با بیان اینکه مردم اجازه نمی‌دادند مجروحان به بیمارستان دولتی انتقال پیدا کند، گفت: بیم آن می‌رفت که پس از مداوا و درمان آنان سازمان امنیت نسبت به دستگیری آنها اقدام کند.

وی ادامه داد: ظهر روز سی‌ام مهر ۵۷ عروج عارفانه مرد میانسال و نام آشنای شهر که در نوع قیافه جذاب و خواستنی بود به نام "باباقدرت” مقابل مغازه نفت فروشی وی رقم خورد و علاوه بر آقای نصرت‌الله داوری (باباقدرت) آقای "باقرمصفا” نیز به شهادت رسید.

پس از وقوع حماسه ۳۰ مهر در همدان امام خمینی (ره) در پاریس به آن واکنش نشان دادند

وی افزود: پس از وقوع حماسه ۳۰ مهر در همدان اول آبان‌ماه ۵۷ حضرت امام خمینی(ره) در پاریس به اتفاقات همدان ضرب و جرح مردم و دانش آموزان واکنش نشان داده و ابراز همدردی کردند.

همچنین مراجع عظام وقت حضرات آیات مرعشی، نجفی، گلپایگانی، حوزه علمیه قم، کارکنان صنعت نفت انجمن روزنامه نگاران ایران، دانشجویان و تشکل‌های انقلابی در سراسر کشور با ارسال پیام، صدور اعلامیه خطاب به حوزه علمیه، خانواده‌های شهدا، مصدومان و مردم همدان ابراز همدردی و اعلام همبستگی کردند.

پس از واقعه ۳۰‌ام مهر ۵۷ همدان موج مبارزه با رژیم جلاد پهلوی در کشور گسترش یافت قیام ۳۰ مهر دانش‌آموزان همدانی از وقایع منحصر به فرد تاریخ انقلاب اسلامی ایران است.

محمد نباتی یکی دیگر از شاهدان عینی واقعه 30 مهر همدان نیز با بیان اینکه عظمت حرکت دانش‌آموزی همدان در واقعه ۳۰ مهر باید ثبت ملی شود، گفت: قبل از این حرکت، نیز دانش‌آموزان در اعتراض به سیاست‌های رژیم شاهنشاهی راهپیمایی می‌کردند اما هیچ یک از آنها به عظمت و تأثیرگذاری راهپیمایی ۳۰ مهر نبوده است.

شاهد عینی واقعه ۳۰ مهر همدان افزود: نیروهای ساواک و مأموران شاه به شدت احساس خطر و ترس کرده بودند به طوری که به سمت دانش‌آموزان و مردم معترض هجوم برده و آنها را وحشیانه سرکوب می‌کردند.

وی با بیان اینکه در آن سال ۱۶ سال بیشتر نداشت و از شهر بهار برای شرکت در راهپیمایی‌های همدان روانه این شهر شده بود، تأکید کرد: به خاطر دارم این راهپیمایی ساعت ۱۰ صبح شروع شد که با یورش نظامیان و مأموران شاهنشاهی، تا ساعت ۱۲ شاهد درگیری بین مردم و آنها بودیم و در این ساعت کم کم مردم پراکنده شدند.

باید زوایا و ابعاد واقعه 30 مهر تبیین و تشریح شود 90 سند از واقعه 30 مهر در همدان تهیه شده است.

*یک مجموعه آموزشی در همدان به نام 30 مهر نامگذاری شد

با این تفاسیر واقعه ۳۰ مهر ۵۷ همدان، رخدادی انقلابی و برخاسته از تفکر ولایت‌پذیری دانش‌آموزان انقلابی آن روزگار است که بر این اساس در صدد ایستادگی در برابر رژیم ستمشاهی برآمدند.

*واقعه 30 مهر اقدامی از بطن و بدنه دانش‌آموزی همدان بود

این رخداد جهشی، اقدامی از بطن و بدنه دانش‌آموزی همدان بود که در راستای دستیابی به انقلاب توسط این موج به منصه ظهور رسید.

قشر دانش‌آموز دیار همدان در روز ۳۰ مهر ۵۷ و در در اوج خفقان وناهنجاری‌های موجود در جامعه، همگام و هم‌راستا بایکدیگر همچون یک نهاد منسجم انقلابی عمل کردند و بر اساس شور و شعور انقلابی خود حماسه‌ای زرین را در تاریخ این دیار رقم زدند و با جوهر خون خود ارادت دینی و انقلابی‌شان را به تصویر کشیدند.

دانش آموزان آن روز با جوهر قلم قلبشان و با خون خود صفحه تاریخ همدان را نگاشتند.

حال پس از گذشت سال ها از این رویداد مسئولان و در واقع دردمندان به پاس این حرکت خود جوش و مخلصانه تصمیم به ثبت ملی این رویداد در تاریخ رسمی کشور دارند، هر چند که این اتفاق دیر از زیر لایه های خاطرات بیرون کشیده شده و یادآوری می شود، اما خود ارج نهادن به مقام شامخ شهدای انقلاب می تواند نشان دهد که همچنان ملت ایران به شهدای که در راه وطن واسلام فدا کرده افتخار می کند و ادامه دهنده راه و اهداف آنان است.

اما برای رساتر و ماندگارتر شدن این حرکت ارزشی و انقلابی باید امروز گام‌های بزرگی برداشت و حماسه 30 مهر را در قالب فیلم‌های مستند از شاهدان عینی، چاپ و انتشار کتاب و تمبر، برگزاری نمایشگاه‌هایی در این رابطه و اقدامات بسیار دیگر برای همیشه ماندگار کرد.

انتهای پیام/گ


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.