سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

خستگی عزاداری در تن چه کسانی می ماند ؟! + تصاویر

پس از پخش نذورات در هیات ها و ایستگاه های صلواتی با خیابان هایی مواجه می شویم که...

به گزارش خبرنگارگروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان _فرزانه فراهانی:

ماه محرم علاوه به برپایی مراسم عزاداری در مناطق مختلف شهر، ایستگاه‌های صلواتی بسیاری توسط هیات ها دایر می‌شود. مردم ما به دلیل علاقه و اعتقاد راسخی که به اهل بیت(ع) و به ویژه امام حسین (ع) دارند از عزاداران حسینی وافرادی که در این مراسم‌ حضور می‌یابند پذیرایی می‌کنند.

در سال‌های گذشته نذوراتی که درمیان مردم توزیع می‌شد، معمولاً در ظروفی که قابل شستشو بودند ارائه می‌شد، اما با گذشت زمان به دلایل مختلف همچون افرایش جمعیتی که در هیات ها و مراسم مذهبی شرکت می‌کنند و عاملی همچون افزایش تولید و سهولت دسترسی به ظروف یک‌بار مصرف دیگر از آن ظرف های خانگی قابل شستشو خبری نیست.



 شاید در ظاهر استفاده از ظروف یک بار مصرف کار را برای پذیرایی از عزاداران سرعت بخشیده، اما دراین میان مشکلات بسیاری نیز ایجاد می‌کند. اگر پس از پایان مراسم شب های محرم سری به گوشه و کنار شهر بزنیم با انبوه زیادی از ظروف یک‌بار مصرف که روی زمین رها شده مواجه می‌شویم.


*** خستگی نذورات در تن چه کسانی می ماند؟!

پس از پخش نذورات در هیات ها با خیابان هایی مواجه می شویم که مملو از ظروف یک بار مصرف هستند و چه خوب است شهروندان پس از دریافت و میل کردن غذا یا چای نذری ظروف آن را در سطل زباله قرار دهند و بر آلودگی محیط زیست دامن نزنند.


کار و زحمت رفتگران و پاکبانانی که در سطح شهر به امر نظافت و پاکسازی محلات مختلف می‌پردازند درچنین ایامی چندین برابر می‌شود.

محمد، 52 ساله، رفتگر یکی از محلات تهران می‌گوید: در پایان بعضی از مراسم عزاداری شب‌های محرم میزان نذورات مردم افرایش می‌یابد و حجم کاری افرادی همچون من و دیگر همکاران پاکبانم بسیار می‌شود. علاوه بر آن دیدن خیابان‌ها و جوی های آب که انباشته از ظروف یکبار مصرف است ، خود به تنهایی خستگی مضاعفی را در ما به وجود می آورد. چرا که کثیفی و آلودگی که در سطح شهر ایجاد می‌شود منظره ناخوشایندی را ایجاد می‌کند و باعث می شود زحمات شبانه روزی ما به چشم نیاید.



*** شهر ما، خانه ما

اگر ما درخانه خودمان تمیزی و آراستگی را دوست داریم و برایمان اهمیت دارد که در چه محیط زندگی می‌کنیم، باید به فکر محیط زیست خود نیز باشیم. مردمی که آش، چای و دیگر نذورات را از ایستگاه‌ های صلواتی دریافت و پس از خوردن آن ظروف یکبار مصرف آن را بر زمین انداخته، نظم و انضباط اجتماعی را زیر سؤال می‌برند.


دکتر امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس در این خصوص می‌گوید: تقویت و یاد دهی برخی رفتارها، چون علاقه به داشتن محیط زیستی پاک باید از درون خانواده و سایر نهادهای اجتماعی چون مدارس صورت گیرد و فرهنگ سازی شود. علاوه بر این افراد جدای از سمت یا مسئولیتی که در محیط کاری خود دارند در یک شهر نیز به عنوان شهروند دارای وظایفی هستند. رعایت مسئله نظم اجتماعی ازجمله وظایف شهروند است و نحوه رفتار و عملکرد افراد بر سرنوشت یکدیگر تأثیر متقابل دارد. رعایت پاکیزگی و بهداشت عمومی از شاخص‌های تربیتی و اخلاقی هر شهروند است.

*** حقوق شهروندی یکدیگر را دریابیم

دانستن و پذیرفتن این موضوع که رفتار و عملکرد افراد یک جامعه بر زندگی سایرین تأثیر می‌گذارد مسئله ای بسیار حائز اهمیت است. اگر افراد یک درصد از حساسیت و مالکیتی که به مسائل شخصی همچون نظم و آراستگی خانه خود دارند، نسبت به محیط پیرامون از جمله محیط زیست داشته باشند و حقوق شهروندی یکدیگر را رعایت کنند،به طور حتم شاهد وظعیت بهتری خواهیم بود.


انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۹:۴۰ ۱۲ آذر ۱۳۹۴
عجب فرهنگی................
ناشناس
۰۷:۲۱ ۱۲ آذر ۱۳۹۴
برادران پاکبان رومون سیاه! حلالمون کنید... .
ناشناس
۰۰:۳۲ ۱۲ آذر ۱۳۹۴
سلام خسته نباشید دلاوران خوش بحالتان
ناشناس
۲۲:۱۲ ۱۱ آذر ۱۳۹۴
مردم عراقو نميبينيد كه اين جند روز با چه عشقي براي زوار و عزاداران امام حسين (ع) بدون درخواست هيچ وجهي شبانه روز كار ميكنند؟! اشكالي داره يك شبانه روز هموطن هاي عزيز شهرداري اين توفيق نسيبشون بشه؟!
ناشناس
۲۱:۲۲ ۱۱ آذر ۱۳۹۴
خدا خیرشون بده
ناشناس
۲۱:۱۷ ۱۱ آذر ۱۳۹۴
اشکال نداره کم بیکارداریم تو مملکت،شهرداری نیرو بگیره هم شهرتمیز میشه هم یه خونواده نون میخوره،یه معتاد وبیکار کم میشه،
ناشناس
۲۱:۰۶ ۱۱ آذر ۱۳۹۴
اميد است در اينده خيرين و هيأتها در أطراف محل توزيع نذورات ظروفي را جهت جمع اوري زباله تعبيه نمايند
ناشناس
۲۰:۲۴ ۱۱ آذر ۱۳۹۴
بی شک اجر این انسانهای زحمتکش از بقیه عزاداران حسینی کمتر نیست.
اما بایستی مردم رعایت کنند
ناشناس
۲۰:۲۱ ۱۱ آذر ۱۳۹۴
خدا قوت عزیزان
ناشناس
۲۰:۱۴ ۱۱ آذر ۱۳۹۴
ای مسلمانان دمی درنگ کنید اگر نذری می دهید لطفا نذر کنید که آشغالهای تولید شده را نیز جمع آوری نمایید. زیرا نذر جمع کردن آشغال باعث تمییزی محیط می گردد، در حالیکه نذر شام یا ناهار دادن باعث اضافه وزن مردمان می شود
ناشناس
۲۰:۰۲ ۱۱ آذر ۱۳۹۴
همیشه ما در رعایت نظافت مشکل داریم که نیاز به فرهنگ سازی داره
ناشناس
۱۹:۴۰ ۱۱ آذر ۱۳۹۴
مثلا میخوان ثواب کنن تو عذاداری ولی با آشغال ریختن بیشتر گناه میکنن!!!!!! النظافت مِن الایمان
ناشناس
۱۹:۳۳ ۱۱ آذر ۱۳۹۴
خداقوت
ناشناس
۱۹:۲۴ ۱۱ آذر ۱۳۹۴
واقعا دست مردم درد نکن که با ریختن زباله در سطح شهر اشتغال زایی میکنن...
ناشناس
۱۹:۰۸ ۱۱ آذر ۱۳۹۴
امام معصوم(ع)در امر مستحبی که واجبی را زیان برساند خیری نیست،حال اگه مسلمانیم و خودمونو پیرو اهل بیت میدونیم باید بفهمیم چی میگه،باید بفهمیم که اگه هزاران نذر ونذورات بدیم اما در کنارش به اندازه پر کاهی زحمت به گردن بنده ای بیفته،این فایده ای نداره!!!قبول ندارید؟!بسم الله
ناشناس
۱۸:۵۰ ۱۱ آذر ۱۳۹۴
سلام.
احسنت بر تمام کسانی که چنین خبری را بخش کردند.
اشک من درامد.
اجرتان با امام حسین ع.