سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۷ نکته درباره فرمت عکاسی RAW

نرم افزار Adobe Camera Raw قابلیت هایی بیشتر از اعمال تنظیمات ساده روی عکس ها دارد که ما هفت علت عکس های انعطاف پذیر با فرمت RAW را توضیح دهیم.

به گزارش خبرنگار دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عکاسی و عکس برداری در هر شرایطی برای ما انسان ها از اهمیت و جذابیت بالایی برخوردار است که برخی از نرم افزارها مانند نرم افزار Adobe Camera Raw قابلیت های ویژه ای را برای تنظیمات عکس هایتان در اختیارتان می گذارد.

1. فایل raw یک عکس نیست

برای عکاسانی که می خواهند بهترین کیفیت عکس و کنترل بیشتری بر عکس نهایی داشته باشند، فرمت RAW تنها گزینه است و مشکل JPEG ها این است که پردازش داخلی در دوربین به این معناست که خیلی از اطلاعات جمع شده توسط سنسور در زمان عکاسی بیرون ریخته می شود.

در مقابل، یک فایل raw حاوی اطلاعات پردازش نشده ای است که حسگر دوربین تولید کرده است. فایل Raw همان عکس دیجیتال نیست، بلکه در واقع بلوکهای سازنده ی عکس می باشد و از آنجایی که فایلهای RAW داده های زیادی را در خود نگهداری می کنند، در نهایت تمامی این بلوک های سازنده مورد استفاده قرار نمی گیرند. 

برای نمونه، فایلهای RAW دامنه دینامیک بالاتری از JPEG ها دارند، پس جزئیات بیشتری در نواحی روشن (هایلایت ها) و تاریک (سایه ها) آن ها وجود دارد. حتی یک پله کان مشکی زمانی که توسط اسلایدرهای Basic پنل Camera Raw تصحیح می شود، مقدار قابل توجهی از جزئیات را در قسمت های سایه دارش حفظ می کند.






2. شما می توانید پروفایل دوربین خود را تغییر دهید
از آنجایی که تنظیمات Camera Calibraion در نقطه نامشخصی در پنل Camera Raw قرار گرفته است، کمتر کسی ویرایش فایل RAW را از آنجا شروع می کند. ولی حتی قبل از اینکه تغییری در نوردهی اولیه (basic exposure) انجام دهید بهتر است نگاهی به Camera Calibration بیندازید تا پروفایل های مختلف دوربین (Camera Profiles) را امتحان نمایید. این گزینه به استایل های عکس  (picture style) موجود در منوی دوربین ارتباط دارد.






اگر دوست دارید چندین نوردهی مختلف را ترکیب و در یک عکس داشته باشید ولی به نظرتان فرمان  Merge to HDR Pro عملکرد خوبی ندارد، در عوض می توانید با استفاده از Camera Raw از نگاشت رنگ مایه ای (tone map) تصاویر HDR استفاده نمایید.

به سادگی تعدادی نوردهی را در Bridge انتخاب کنید و به Tools رفته و از Photoshop گزینه Merge to HDR Pro را انتخاب نمایید. زمانی که پنجره HDR باز شد، Mode را بر ۳۲ Bit قرار دهید و تیک Complete Toning in Adobe Camera Raw را بزنید و سپس بر دکمه ی پایین کلیک کنید.






از ابزارهای تنظیم رنگ مایه (tonal tools) در Camera Raw برای نمایان سازی جزئیات در نواحی روشن و تیره استفاده کرده و سپس عکس را باز کنید. در پایان باید آن را به عنوان فایلی قابل مدیریت ذخیره نمایید، پس به Image رفته و از Mode گزینه ۱۶bit را انتخاب نمایید بعد از انجام تغییر Merge را انتخاب کرده و آن را بر Method: Exposure and Gamma تنظیم نمایید. حالا می توانید آن را به صورت یک TIFF ذخیره کنید.






4. تصحیح آسمان  با کنترل بیشتر
اگر از آخرین نسخه ی CC نرم افزار Camera Raw استفاده می کنید، قابلیت جدیدی به آن اضافه شده است که ابزار Graduated Filter یا فیلتر تدریجی را قویتر از قبل می کند. این ابزار عملکرد بسیار خوبی در زمینه تصحیح آسمان دارد و می تواند به تدریج نوردهی را در بالای کادر کاهش دهد.







ولی مشکل این است که اگر بخشی از صحنه بالای افق باشد، آن هم تاریک می شود. به تازگی گزینه ی قلم مو یا Brush به این ابزار اضافه شده  است. بعد از ترسیم یک گرادینت (gradient)، گزینه Brush را در بالای تنظیمات ابزار بررسی نمایید، سپس Y را بزنید تا نمایی از ماسک را مشاهده نمایید. برای حذف بخش هایی از ماسک روی آن قسمت ها نقاشی کنید.

5. نگاتیوهای دیجیتال بهترین انتخاب هستند
موضوع جالب در مورد فایلهای Raw این است که غیر قابل تغییر هستند، پس شما نمی توانید آن را بر فایل اصلی ذخیره نمایید و هر تغییری که انجام دهید همیشه قابل ویرایش می ماند؛ مشکل اینجاست که هیچ فرمت RAW استانداردی وجود ندارد و هر تولید کننده ی دوربینی از فایل های انحصاری خود استفاده می کند.

نگاتیو دیجیتال (DNG یا digital negative) رویکرد Adobe برای استانداردسازی RAW بوده تا این فرمت در نرم افزارهایش قابل ویرایش باشد. تبدیل کردن فایل ها به DNG چندین مزیت دارد (که برای اینکار می توانید از پنجره Save Image در ACR یا Lightroom استفاده کنید).

اول اینکه DNG ها حجم کمتری دارند، بنابراین فضای کمتری را در هارد اشغال می کنند. دوم اینکه هیچ فایل xmp ای برای داده های ویرایش شده وجود ندارد. تمامی داده های ویرایش شده در خود فایل ذخیره می شوند و فایل برای همیشه قابل ویرایش باقی می ماند. سوم اینکه آنها ماندگاری عکس هایتان را برای آینده تضمین می کنند تا در صورتی که فرمت اصلی دوربین منسوخ شد، شما نسخه پشتیبانی داشته باشید.

6. انتخاب فضای رنگی
دلیل مهم دیگر عکاسی با فرمت RAW این است که کنترل بیشتری بر روی رنگ در اختیارتان می گذارد. به این صورت نه تنها شما می توانید تراز سفیدی (white balance) را بعد از عکاسی تصحیح نمایید، بلکه می توانید فضای رنگی را نیز در تنظیمات Camera Raw انتخاب کنید.

برای انتشار عکس های در وب آنها را می توانید بر sRGB تنظیم کنید، برای ارسال آنها به مشتریها آن را بر Adobe RGB 1998 و برای اینکه بازه رنگی وسیع تری داشته باشید آن را بر Pro Photo RGB قرار دهید.









7. از ترکیب Bridge و Camera Raw استفاده نمایید
همانند Photoshop نرم افزار Bridge نیز می تواند میزبان Camera Raw باشد. بنابراین برای باز کردن Camera Raw اصلا نیازی به باز کردن Photoshop نیست (بر فایل raw کلیک کرده و Open را انتخاب نمایید تا از Bridge باز شود) و همچنین می توانید با استفاده از Bridge ویرایش هایی از Camera Raw را از فایلی به فایل دیگر کپی کنید. 

عکس را باز کرده و تغییرات را انجام دهید و بر Done کلیک کنید. سپس به Bridge باز گردید، روی فایل راست کلیک کرده و از Develop Setting گزینه ی Copy Setting را انتخاب کنید؛ پس باید عکس دیگر یا چندین عکس دیگر را انتخاب کنید، راست کلیک کرده و از Develop Setting گزینه ی Paste Setting را انتخاب کنید.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.