سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لاریجانی در همایش نفت و نیرو:

رشد تروریسم امنیت انرژی را با چالش روبرو می‌کند/ ۳۰ میلیارد دلار سلاح در دست داعش است

رئیس مجلس گفت: اگر مبارزه با تروریسم همین مسیر فعلی را طی کند، رشدیافتگی تروریسم در آینده بیشتر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که عصر امروز در همایش نفت و نیرو سخنرانی می‌کرد، با اشاره به چالش‌های صنعت نفت و نیرو در دنیا گفت: در دنیای امروز صنایع نفت و گاز از اهمیت فراوانی برخوردار است و با توحه به تحولاتی که در دنیا به وجود آمده، همچنان مسئله نفت و گاز مسئله‌ مهمی است.

وی افزود: در حوزه نفت دو دسته کشور وجود دارد اول کشورهایی که نیازمند واردات انرژی هستند و دیگر کشورهایی که صادر کننده این انرژی به کشورهای وارد کننده می‌باشد. دغدغه گروه اول این است که چگونه می‌توانند از یک امنیت پایدار در انرژی برخوردار باشند و با توجه به مسالی که در منطقه و تهدیداتی که در این زمینه وجود دارد طبیعی است این دسته از کشور‌ها در زمینه امنیت پایدار در انرژی نگران باشند و دغدغهٔ دسته دوم از کشور‌ها این است که اول چگونگی استفاده بهینه از انرژی و دیگری چگونگی بهره‌برداری از منابع که از فروش انرژی بدست می‌آورند برای تحقق انرژی پایدار در کشورشان استفاده کنند.

رئیس مجلس گفت: صنعت نفت و گاز دارای چالش‌های فراوانی است، در اردوگاه کشورهای وارد کننده انرژی به دلیل بحران‌های سیاسی و اینکه در منطقه ما دچار یک بی‌امنیتی بی‌سابقه شده در منطقه دچار وضعیت حادی شده است، ‌ به همین دلیل کشورهایی که درگیر ترورسیم هستند مانند لیبی که صادر کننده نفت است و عراق و سوریه که درگیر تروریسم و مسئله داعش هستند و این دغدغه کشورهای وارد کننده می‌باشد.

لاریجانی با اشاره به وضعیت تروریست‌ها اظهار داشت: تروریست‌های الان در مقایسه با نیروهای تروریستی گذشته پیشرفت قابل ملاحظه‌ای کرده‌اند چرا که اکنون تروریست‌ها دارای سرزمین و منابع هستند و گروهک داعش مطابق اطلاعاتی که می‌رسد ۳۰ میلیون دلار بودجه دارد که برخی کشور‌ها از این گروهک‌ به اشتباه نفت می‌خرند که این قطعا یک اشتباه است.

وی در ادامه افزود: لذا باید با توجه به این مسائل در منطقه یک دورنمایی از وضعیت داشته باشیم که تقریبا ۲ دهه است که منطقه درگیر تروریسم شده است و در این ۲ دهه روند جریان‌های تروریستی از نظر کمی و کیفی پیشرفت داشته‌اند. تروریست‌ها از نظر کیفی محدوده بیشتری را اشغال کرده‌اند و از نظر کیفی امکانات و رشد جهشی داشته‌اند.

رئیس قوه مقننه افزود: اگر مسیر مبارزه با تروریسم‌ها تنها ائتلاف‌های کاغذی باشد امنیت منطقه دچار وضعیت حاد‌تری خواهد شد. اما اگر در عرصه بین‌المللی به یک جمع بندی واقعی برای مبارزه با تروریسم رسیده شود شر این گروهک‌ها از سر منطقه کم می‌شود.

لاریجانی ضمن یادآور شدن جنایات گروهک تروریستی داعش یادآور شد: داعش بیش از 30 میلیارد دلار سلاح در دست دارد که پروسه تروریسم آن را در منطقه گسترش می‌دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ایران خواهان امنیت پایدار در منطقه است که این مسئله منجر به امنیت پایدار در زمینه انرژی می‌شود و این مسئله به نفع جمهوری اسلامی خواهد بود ولی اگر منطقه دچار آشفتگی شود امنیت اقتصادی و مالی ایران به دلیل  درگیر شدن کشورهای درگیر تروریسم به خطر خواهد افتاد لذا هنگامی که عراق درگیر داعش شد و با توجه به درخواست عراق از ایران،‌ ما هم به عراق و هم به منطقه اقلیم کردستان در زمینه مبارزه با داعش کمک کردیم.

وی اضافه کرد: اینکه ایران خواهان یک امنیت پایدار در منطقه است تنها یک حرف نیست و در عمل این مسئله را نشان داده است.

وی در بخش های دیگر از صحبت‌هایش با اشاره به ویژگی های فرهنگی و دینی مردم ایران گفت: مردم ایران در طول تاریخ مشکلات و مسائل زیادی را داشته‌اند اما فرهنگ و مسائل دینی مردم این مشکلات را در خود حل کرده است.

رئیس مجلس اظهار داشت: با صبر و شکیبایی مردم ایران در زمینه مذاکرات هسته‌ای و پس از 12 سال ماجراجویی طرف مقابل این مذاکرات به نتیجه رسید و این مسئله قطعا بدون صبر مردم محقق نمی‌شود.

لاریجانی با اشاره به سیاست کشورها در زمینه صنعت نفت و نیرو تصریح کرد: کشورهایی که دارای این صنعت هستند بخصوص کشورهای منطقه نگاه توسعه کوتاه‌مدتی دارند و بودجه آنها متکی به انرژی است و در زمینه صنعت و تکنولوژی به دنبال پیشرفت نیستند.

وی گفت: البته در مورد جمهوری اسلامی ایران وضعیت متوسطی را در این زمینه شاهد هستیم و باید گفت: یکی از فواید دوران تحریم نفت این بود که از بودجه متکی به نفت فاصله بگیریم و در دوران تحریم اتکا به نیروی داخلی و توانمندی‌های داخل کشور بیشتر شد که این مسئله یک سرمایه در داخل کشور است و باید مورد حمایت قرار بگیرد.

لاریجانی در ادامه سخنانش بیان کرد: در زمینه هسته‌ای می‌توانستیم زودتر به نتیجه برسیم  اما با توجه به شرایط بین‌المللی و رفتار کشورهای مقابل طی یک مذاکرات سخت و نفس‌گیر سرانجام مذاکرات هسته‌ای به نتیجه رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سیاست‌های ایران در دوران پسا تحریم در مقابل کشورهای دیگر اظهار داشت:  در دوران پساتحریم خوب است که کشورهایی که خواهان سرمایه‌گذاری در ایران هستند سیاست‌های کلان ما را بدانند و ایران در این زمینه دو هدف مهم را دنبال می‌کند. اولین هدف بهره جستن از منابع انرژی به جهت رشد صنعت و دیگری استفاده بهینه از انرژی در مصرف داخلی می‌باشد که مساله مصرف بهینه انرژی دارای یک قانون می باشد.

وی در ادامه گفت: لذا سیاست ایران تمرکز جدی بر این دو مساله است و در دوران تحریم این مساله را دانستیم که باید بخش خصوصی از نظر سرمایه و تکنولوژی قوی‌تر شود و با ساماندهی این بخش باعث شود سایه شرکت‌های دولتی از سر اقتصاد کشور کوتاه شود تا در مقابل تحریم‌ها و تکان های اقتصادی بین‌المللی آسیبی نبینیم.

رئیس مجلس گفت: آماده‌ایم در زمینه کمک و بهبود اوضاع بخش خصوصی به دولت کمک کنیم.

لاریجانی با اشاره به سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در ایران گفت: شرکت‌های خارجی که علاقه مند به سرمایه‌گذاری در زمینه تکنولوژی در ایران هستند نباید تنها بصورت سرمایه‌گذاری و انتقال تجهیزات صنعتی به کشور باشد و حتما پس از این باید صنعت تکنولوژی خود را به ایران وارد کند.

رئیس مجلس تصریح کرد: البته با توجه به علاقمندی زنگنه برای استفاده از تکنولوژی در صنعت نفت و نیرو اگر خواهان این هستیم که تا 20 سال آینده شرکت‌های قوی در زمینه تکنولوژی داشته باشیم باید امکانات و منابع مالی مناسب در چارچوب قانون به  این شرکت‌ها واگذار کنیم.

لاریجانی با تاکید بر وجود قوانین مناسب برای گسترش صنعت و صادرات در کشور گفت: چند قانون  مناسب در زمینه حمایت از کسب و کار وجود دارد و حتما به دنبال توسعه بازارهای صادراتی هستیم که می‌توانند تکمیل کننده چرخه اقتصادی و تکنولوژی کشور باشند.

وی افزود: البته باید در این زمینه گفت در برخی از موارد در زمینه تجارت و اقتصاد مقداری دارای ضعف قانونی هستیم که البته این مسئله در زمینه انرژی و نیرو کمتر به چشم می‌آید اما به هر حال امیداریم کمبود در زمینه قانون را رفع کنیم.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۹
ناشناس
۲۰:۲۷ ۲۸ مهر ۱۳۹۴
بدانیم عامه مردم مبارزه باتروریسم رااصل میدانند