سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش ویژه میدل ایست پانوراما از کشتار 7477 حاجی در منا+ اسامی قربانیان

پایگاه میدل ایست پانوراما در گزارشی ویژه به ابعاد کشته شدن 7477 حاجی در منا پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه میدل ایست پانوراما در گزارشی ویژه به ابعاد بی کفایتی خاندان آل سعود در فاجعه منا که منجر به قربانی شدن 7477 حاجی شد، پرداخت.

این پایگاه در گزارش خود نوشت: پس از گذشت سه هفته از فاجعه منا، وزارت بهداشت عربستان فهرست اسامی قربانیان حج امسال را منتشر کرد؛ فهرستی که شمار قربانیان آن به 7477 حاجی می رسد. ( برای مشاهده فهرست اينجا و اینجا کلیک کنید)

این تعداد که از شمار قربانیان جنگ همه جانبه عربستان علیه یمن در هفت ماه گذشته نیز بیشتر است، ما را مجبور می کند درباره این حادثه تأمل عمیقتری داشته باشیم. 

می توان نکات زیر را برای نقش منفی عربستان در این حادثه یادآوری کرد:

1- پیش بینی از وقوع این حادثه امری بدیهی به شمار می رفت و بلکه ضروری بود؛ چون این نخستین بار نیست که در مراسم حج، ازدحام رخ می دهد و آخرین بار نیز نخواهد بود. همانطور که می دانیم، از حجة الوداع سال 10 هجری تا سال 1436 هجری که چند روز پیش به اتمام رسید، مناسک حج بیش از 1426 بار تکرار شده است؛ تکراری به اندازه عمر عربستان سعودی و تحت اداره مقامات این کشور. از این رو این حادثه، مسأله ای جدید به شمار نمی رود. اینها غیر از امکانات فراوانی است که عربستان در اختیار دارد.

2- مسأله خطرناکتر، سپردن امنیت مناسک حج به شرکتی انگلیسی- صهیونیستی به نام "G4S" است كه سومین شرکت امنیتی جهان به شمار می رود. بعید نیست این شرکت صهیونیستی، عامدانه در این حادثه دست داشته باشد تا به این وسیله، با مشوش جلوه دادن مناسک حج سبب ترساندن مردم شود؛ مسأله ای که پس از وقوع این حادثه از سوی رسانه های غربی پیگیری شد.

3- مشکل دیگر، استثنایی بود که دولت سعودی برای چهره های مهم در انجام مناسک حج در نظر گرفته بود؛ بطوریکه مناسک به شیوه VIP برای شخصیت های مهم عربستانی و غیر عربستانی در نظر گرفته شده بود و سایر مسلمانان، مناسک را به شیوه عادی انجام می دادند.


4- طبق اخباری که مسئولان حج عربستان به آن اعتراف کرده اند، کاروان یکی از شاهزادگان در همان حادثه برای رمی جمرات در حال عبور بوده است؛ مسأله ای که تخصیص مسیری ویژه را برای این کاروان می طلبیده است. اما تمامی اینها با روح حج ابراهیمی که مستلزم برابری میان تمامی مسلمانان از تمامی کشورها و طبقات اجتماعی است، منافات دارد. در حج ابراهیمی، تمامی حجاج، فقیر یا غنی، با لباسی یکپارچه در برابر پروردگار عز و جل می ایستند؛ مسأله ای که با انجام حج به شیوه سعودی منافات دارد.


5- سرگرمی رهبران عربستان به جنگ با یمن، توان آنها را در اداره حج با مشکل مواجه کرده است؛ بطوریکه این کشور را مجبور کرد تا از نیروهای امنیتی جوانی استفاده کند که شایستگی لازم را برای رویارویی با قربانیان پس از حادثه و نجات آنها نداشتند.


6- حتی در صورتی که فرض کنیم اصل وقوع حادثه خارج از پیش بینی بوده و نمی شد از آن پیشگیری کرد، روش برخورد با قربانیان پس از حادثه مسأله ای غیر قابل انکار است. بطوریکه پیکر قربانیان از ساعت 8:30 دقیقه صبح (زمان وقوع حادثه) تا 18 بعد از ظهر، نزدیک به ده ساعت در همان مکان بدون انجام عملیات نجات رها شده بود.


7- شیوه جمع آوری اجساد: جمع تلی از پیکرهای قربانیان با بلدوزر که اهانت بزرگی به پیکرهای مطهر محسوب می شود. همچنین مسأله دیگر، معاینه نشدن دقیق این پیکرها برای تأیید از جان باختن آنها و تلاش نکردن برای احیای حجاج است که سبب شد برخی افراد، داخل یخچال های نگه داری اجساد جان خود را از دست دهند.


8- یخچالهایی که پیکرها در آن قرار داده شد، مخصوص حمل گوشت های قربانی بود و نمی توانست اجساد را برای مدتی طولانی سالم نگه دارد. همچنین دفن حدود 1400 حاجی در قبرهای دسته جمعی سبب شد تا شناسایی آنها با مشکل مواجه شود.


9- سرپوش گذاشتن بر حقایق: مقامات سعودی از لحظه نخست حادثه سعی کردند سانسوری رسانه ای را اعمال کنند؛ بطوریکه شبکه های سعودی اشاره ای خلاصه به حادثه داشتند و به جزئیات آن نمی پرداختند. رسانه های رسمی سعودی شمار قربانیان را در روز نخست، در آمار 714 نفر متوقف کردند و پس از سه هفته که سرو صداها آرام گرفت، آمار نهایی 7477 کشته از کشورهای مختلف را اعلام کردند. سانسوری تا این اندازه، نشانگر سوء نیت و تلاش این کشور برای مخفی نگاه داشتن جزئیات حادثه است.


10- اعتراف نکردن به کوتاهی و عذرخواهی نکردن: عربستان هیچ عذرخواهی رسمی از وقوع حادثه ای با این حجم انجام نداد. این کشور خود را پایبند به عذرخواهی از مسلمانان، یا خانواده قربانیان و یا ملتهایشان ندید؛ بلکه حجاج را مقصر معرفی و آنها را سرزنش کرد.


11- پرداخت حق السکوت: عربستان همچنان که روال همیشگی این کشور است، اقدام به پرداخت حق السکوت های هنگفت به دولتهایی کرده که شهروندان آنها در این حادثه قربانی شده اند.


این پایگاه در پایان گزارش خود می نویسد:  همچنین در صورتی که وضع دولتی که ادعا دارد سرچشمه اسلام و  خادم حرمین شریفین است، این چنین باشد، چه انتظاری می توانیم از دیگران داشته باشیم؟ و در صورتی که رفتار دولتهای مسلمان با دولت آل سعود در قبال این حادثه، این چنین باشد که مشاهده کردیم، چه انتظاری می توان از امت اسلام داشت تا در برابر رژیم صهیونیستی و جنایات آن در حق قدس و ملت فلسطین از خود واکنش نشان دهند. 

"ان الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بانفسهم" (آیه 11 سوره رعد) (خداوند سرنوشت هیچ ملتی را تغییر نخواهد داد، مگر آنکه آنان آنچه در خودشان است تغییر دهند. )



انتهای پیام/ 
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.