وی در ادامه افزود: عامل دیگری که باید به آن توجه شود این است که برای ایجاد سازوکار و مناسب در بازاری رقابتی و پیشرفته باید هزینههای معاملاتی محاسبه شود زیرا هرچه هزینههای معاملاتی افزایش یابد تمایل بنگاهها برای بزرگتر شدن نیز بیشتر خواهد شد پس این واقعیت وجود دارد که اگر در یک اقتصاد شرایط به نوعی باشد که هزینههای معاملاتی درسطح بالایی باشد بنگاه های معاملاتی باید به سمت بزرگتر شدن پیشروی کنند اما توجه به این نکته ضروری است که هرچه بنگاه بزرگتر باشد سیستم مدیریت و رسیدگی به آن نیز سختتر و پیچیدهتر خواهد شد.
رئیس موسسه مطالعات و پژوهشهای وزارت صنعت در ادامه تصریح کرد: در واقعیت توسعه یافتگی در عمل بسیار سخت و مشکل است و مبحثی که توجهی به آن نداریم که منجر به عدم اجرای سیاستها و رفتارهای غلط میشود توجه به بنگاههای بزرگ است، زیرا ما در حال حاضر از توسعه یافتگی چند تکه و پراکنده عبور کردهایم و اکنون نیاز به یک برنامه توسعه یافتگی جامع و منسجم داریم و متأسفانه با توجه به مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد بخش خصوصی رقبتی برای بروز این بازار ندارد و دولت میتواند از طرق مختلف شکلگیری و رقابتی شدن بنگاههای بزرگ را تسهیل کند و در چارچوب قانون آنها را مورد حمایت خود قرار دهد.
رضوی در ادامه با بیان اینکه یکی از تأکیدات همیشگی نعمتزاده عدم همراهی و همگامی بنگاههای بزرگ صنعتی ما است گفت: بنگاه بزرگ ضرورتی است برای توسعه سریع اقتصادی که شکلگیری آن نیز بسیار زمانبر است و تنها با دستور و ابلاغیه عملی نخواهد شد و نیازمند همراهی و همکاری دولت و بخش خصوصی است.
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال
تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک
کنید.
انتهای پیام/