سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس سازمان توسعه تجارت عنوان کرد

الحاق به WTO باید در راس برنامه‌های پساتحریم قرار بگیرد

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: در آستانه اجرایی شدن برجام باید دیپلماسی اقتصاد و الحاق به WTO در رأس برنامه‌های پس از تحریم قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ولی الله افخمی راد رئیس سازمان توسعه تجارت صبح امروز در مراسم روز ملی صادرات با تأکید به پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی گفت: تنها مسیر توسعه اقتصاد کشور برون گرایی است.

وی افزود: مشکلات اقتصادی در کشور ریشه در ساختار درند و با مسکن‌های مقطعی قابل رفع نیست و حل بسیاری از این مشکلات بدون تعامل با اقتصاد جهانی ممکن نیست.

رئیس سازمان توسعه تجارت جهانی تصریح کرد: در سال گذشته در چنین روزی در حالی که نتایج مذاکرات هسته‎ای در هاله‌ای از ابهام اقرار داشت صحبت از این اشد که در پساتحریم به نحو احسن استفاده نماییم و امروز نیز در آستانه اجرایی شدن برجام باید دیپلماسی اقتصادی و الحاق به سازمان تجارت جهانی در رأس برنامه پس از تحریم قرار بگیرد.

وی به این نکته نیز اشاره کرد: که با اجرایی شدن برجام نه تنها موانع توسعه اقتصادی از بین می‌رود و این وظیفه ما است که از این فرصت حداکثر استفاده را کرده و مشکلات را حل نماییم.

افخمی راد تصریح کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته با فرآید صنعتی زدایی روبرو بودیم به نحوی که سهم صنعت از متوسط 18 درصد در سال 85 به 9 درصد در سال 91 کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه در سال‌جاری در نیمه نخست سال میزان ارزش صادرات کاهش یافته گفت: اما در بخش صادرات با ارزش افزوده بالا شاهد رشد بودیم.

وی ادامه داد: در حالی که 27 درصد از سهم صادرات را محصولات پتروشیمی تشکیل می ‌دهند هنوز در این بخش قادر به توسعه صنایع پایین دستی نیستیم در حالی که کشوری مانند عربستان پس از الحاق به سازمان تجارت جهانی به رتبه هشتم در جذب سرمایه‌گذاری های خارجی دست یافته و میزان صادرات غیرنفتی این کشور با افزایش چشمگیری مواجه شده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: امروز سازمان جهانی تجارت 161 عضو دارد که به زودی دو عضو دیگر به این سازمان اضافه می شود و در حال حاضر 98 درصد تجارت جهانی تحت نظر این سازمان انجام می‌شود.

افخمی راد ادامه داد: ما به عنوان بزرگترن اقتصاد خارج از این سازمان باید در پنج سال آینده به این سازمان بپیوندیم اگر نه در تجارت خارجی خود با چالش‌هایی مواجه خواهیم شد.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که کشورهایی مانند افغانستان و پاکستان در حال طی کردن مراحل نهایی برای پیوستن به این سازمان هستند و همچنین ازبکستان، عراق و آذربایجان در مراحل میانی پیوستن به سازمان تجارت جهانی هستند در حالی که ما از 10 سال گذشته که عضو ناظر این سازمان شدیم هنوز در مراحل ابتدایی هستیم.

لفخمی راد گفت: البته علامات مثبتی از این سازمان دریافت شده که امیدواریم با اجرایی شدن برجام و پشتیبانی وزارت خارجه هر چه سریعتر مراحل پیوستن به این سازمان طی شود.

به گفته افخمی‌راد برخی نگران این موضوع هستند که با پیوستن ایران به WTO برخی صنایعت دچار مشکل شوند در حالی که وزیر صنعت به این نگرانی‌ها پاسخ داده‌اند و ابزارهای حمایتی بسیاری برای صنایع وجود دارد و تاکنون هیچ کشوری پس ازیوستن به سازمان تجارت جهانی تعرفه‌های خود را حذف نکرده و این در حالی است که خارج شدن از این سازمان بسیار آسان استو

افخمی راد گفت: در شرایط کنونی مهم‌ترین برنامه ما باید شفاف‌سازی فضای اقتصادی و هماهنگ شدن با اقتصاد بین‌المللی و رفع موانع تجاری و اقتصادی است.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه کشور ما دارای پتانسیل بالایی در بخش نیروی انسانی تحصیل کرده و همچنین در حوزه خدمات دانش بنیان در منطقه است گفت: در جهان ارزش صادرات کالا با فناوری بالا از رقم هزار و 200 میلیارد دلار در سال 2003 به رقم 2 هزار و 400 میلیارد دلار در سال 2014 افزایش یافته است و در این مدت راهبرد اصلی اقتصاد جهانی حرکت به سمت توسعه کالا با فناوری بالا بوده و پیش‌بینی می‌شود تا پاین سال 2015 ارزش تجارت جهانی در حوزه کالا با فناوری بالا از مرز 3 هزار میلیارد دلارعبورکند و این نشان‌دهنده این امر است که این کالا یک مزیت رقابتی پایدار برای کشورها است.

وی ادامه داد: متأسفانه ایران در صادرات کالا با فناوری بالا از تنوع زیادی برخوردار نیست و بخش اعظم صادرات ما در این حوزه مربوط به فرآورده‌های شیمیایی و دارویی و ماشین‌آلات می‌شود و یکی از راه‌های بالفعل کردن آن جذب سرمایه‌گذاری خارجی و انتقال فناوری‎های روز و دستیابی به بازارهای جهانی است که این امر بدون مدیریت در WTO ممکن نیست.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به حضور هیأتهای تجاری خارجی در کشور گفت: یکی از مواردی که این هیأت ها پیگیری می‌کنند وضعیت الحاق ایران به WTO است چرا که حقوق مالکیت معنوی دارای اهمیت بالایی می‌باشد.

افخمی‌راد از دو اقدام اساسی وزارت صنعت و سازمان توسعه تجارت برای توسعه تجارت خبر داد و گفت: اولین گام اساسی که بایدبرداشته شود اصلاح گسترده در قوانی تجاری در جهت شفافیت و تسهیل تجارت و ایجاد ثبات نسبی در فضای قانونی کشور است که در این راستا باید برخی قوانین زاید که مانعی بر سر راه الحاق به WTO هستند برداشته شود کما اینکه کشور چین برای الحاق به سازمان تجارت جهانی 2 هزار و 300 قانون و کشور روسیه بیش از هزار قانون را مورد بازبینی قرار دادند.

رئیس سازمان توسعه تجارت اجرای سیاست‌های حمایتی مکمل در جهت تقویت پتانسیل و ظرفیت‌های کشور برای ورود به بازارهای صادراتی را گام اساسی دیگر برای الحاق به WTO عنوان کرد و گفت: ارتقای بنگاه‌های کوچک و کمک به شکل‎‌گیری بنگاه‌های بزرگ مقیاس می‌تواندقدم موثری باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امروزدر مراسم روز ملی صادرات از 45 صادرکننده نمونه و 5 صادرکننده ممتاز تقدیر می‌شود و به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت صادرکنندگانی که مدال افتخار صادرات را نصیب خود کرده‌اند از فرآیند انتخاب صادرکنندگان نمونه حذف می‌‎شوند.

افخمی راد همچنین ارزش صادرات، روند رو به رشد صادرات، ماندگاری بازارهای صادراتی و ثبت بین‌المللی و دارا بودن استانداردهای مشخص را با عنوان ملاک‌های انتخاب صادرکنندگان نمونه عنوان کرد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
برچسب ها: اقتصادی ، پساتحریم ، صنعت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.