سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سفید چیان: مدیریت کنترل خشم و پرخاشگری

یک روانپزشک گفت: خشم واکنش طبیعی ارگانسیم نسبت به شرایط و موقعیت‌هایی است که فرد در آن دچار ناکامی، احساس تهدید و مورد صدمه واقع شدند ،می‌کند.

علیرضا سفید چیان، روانپزشک در گفتگو با خبرنگار حوزه جوانان و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه خشم می‌تواند از یک احساس خفیف ناخوشایند تا یک حس شدید عصبانیت متفاوت باشد اظهار کرد: این احساس لزوما منجر به پرخاشگری نمی‌شود چون پرخاشگری رفتاری که هدف آن صدمه زدن به پرخاشگری فرد دیگر یا اموالش است تعریف می‌شود.


وی با بیان علل خشم و خشونت بیان کرد: مورد ظلم واقع شدن، مسخره یا تحقیر شدن، قرار گرفتن در معرض پرخاشگری دیگران، گول خوردن، پایمال شدن حق و حقوق، بی حرمتی، داشتن انتظارات نا به جا از دیگران و... از عوامل ایجاد خشم و خشونت در افراد هستند.

این روانپزشک با بیان اینکه عوامل جسمی همچون خستگی، بیماری، درد، استرس موجب تشدید خشم و خشونت می‌شود افزود: احساس گرسنگی شدید، ترافیک، ازدحام جمعیت، سر و صدای بیش از حد و.. نیز از عوامل بیرونی هستند که در ایجاد بروز خشم موثرند.

سفید چیان در خصوص نشانه‌های قریب الوقوع بودن خشم ادامه داد: ( نشانه‌های رفتاری) چون مشت کردن دست‌ها، تحریک پذیری، کوبیدن در و دیوار، بالا بردن صدا و( نشانه‌های شناختی) مانند: کاهش تمرکز، اشتغال ذهنی با حرف یا رفتار طرف مقابل، خود گویی‌ةای منفی از جمله نشانه‌هایی است که به طور قریب الوقوع اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به افرادی که بیش از دیگران مستعد خشم و خشونت هستند  تاکید کرد: کمال گرایی، بدگمانی، عدم اعتماد به نفس، غرور، مشورت ناپذیری، ضد اجتماعی، انتقاد پذیر نبودن و زود رنجی، خشم و خشونت را در افراد افزایش می‌دهد.

این روانپزشک در خصوص راهکارهای پیشگیری و درمانی کنترل خشم و خشونت گفت: از راهکار‌های اساسی آن، تعیین علت خشم، شناسایی موقعیت‌های برانگیزاننده خشم، یادگیری و استفاده از مهارت کنترل استرس و حل مسئله، ارتقاء مهارت صبر و افزایش تحمل، ترک موقعیت، ورزش منظم و اهتمام به امور هنری و تعریف آرام سازی  جسم و روان هستند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.