سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه؛

شهر مندلی با قدمتی 10هزارساله

بنای اولیه شهر اسلام آباد طبق نوشته اصطخری در مسالک الممالک وحمد اله مستوفی به دوران آریاییها بر می گردد.نام اولیه ای آن مندلی بوده و مربوط به دوره ماد تا ساسانی است .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛ با توجه به کاوش های انجام شده در سال1349 هجری شمسی توسط محمود کردوانی در تپه "چغا گاوانه"، تحقیقات در مرکز این شهر حاکی از آن است که این شهر باستانی در نقطه سوق الجیشی در جاده خراسان بزرگ قرار دارد.

در این یافته ها چنین به نظر می رسد که از دوره نوسنگی پیش از سفال (10000 سال پیش) مردم در این مکان می زیسته اند.ساکنان اسلام آباد همگام با دیگر مردمان کوهستان زاگرس در مراحل آغازین زندگی یکجا نشینی وبه اهلی کردن حیواناتی چون گوسفند وبز وبه کشت گیاهانی چون گندم وجومی پرداختند.

پس از آن در عصر مفرغ و آهن از حدود 5000 تا 2500 سال پیش از میلاد اسلام آباد یکی از واحد های سیاسی کوههای زاگرس بوده که در منابع مکتوب بین النهرین به آن اشاره شده است .

کشف تعدادی لوح نوشته گلی به خط بابلی قدیم در کاوشهای سال 1349 شمسی حاکی از آن است که شهر اسلام آباد غرب در 3500 سال پیش از میلاد یکی از مراکز مهم تجاری محسوب می شده است.

ودر این لوح های گلی از حقوق بردگان و موادتجارت شده از قبیل جو وگندم و روغن نام برده و رسید کالاها به احتمال شهری به اسم پالوم بوده است . 

انتهای پیام/س

برچسب ها: کرمانشاه ، شهر ، مندلی ، قدمت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.