سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عدالت با مزاحمت‌های بیرونی برای دستگاه قضا محقق نمی‌شود

رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: فلسفه قضاوت تحقق عدالت است و عدالت محقق نمی‌شود مگر زمانی که از مزاحمت‌های بیرونی مبری و به دور باشد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، غلامحسین اسماعیلی در مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید حوزه قضائی بخش شریف آباد، اظهار کرد: در 100 سال اخیر وجود نهاد قضائی مستقل در همه نظام‌های سیاسی دنیا پذیرفته شده است این در حالی است که قضا و قاضی مستقل، از 14 قرن پیش در آیین مقدس اسلام مطرح شده است.

رئیس کل دادگستری استان تهران افزود: هر چند استقلال قضا امری بدیهی و بی نیاز از اقامه دلیل است اما فقها در این رابطه ادله‌ای نیز آورده اند از جمله اینکه قضاوت از شئون ولایت بوده و ولایت امری مستقل است. دیگر آنکه فلسفه قضاوت تحقق عدالت است و عدالت محقق نمی‌شود مگر زمانی که از مزاحمت‌های بیرونی مبری و به دور باشد.

اسماعیلی گفت: جهان حاضر در صده اخیر این مهم را پذیرفته و هم در اعلامیه حقوق بشر و هم در قطعنامه سازمان بین الملل بر استقلال قوه قضائیه تاکید شده و از دولت ها خواسته شده این اصل را در قانون اساسی یا دیگر قوانین خود بگنجانند و به استقلال قوه قضائیه احترام گذاشته و آن را رعایت کنند  که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران البته تحت تاثیر مبانی دینی و تفکر اسلامی و خردورزی شهید مظلوم آیت‌الله دکتر بهشتی (ره) ، به صراحت در خصوص لزوم استقلال قضا و قاضی تاکید شده است.

رئیس کل دادگستری کل استان تهران گفت: استقلال دستگاه قضایی، قلمروی همه جانبه دارد و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در دیدار با مسئولین عالی رتبه قوه قضائیه در این خصوص فرمودند که استقلال یعنی تاثیر ناپذیری از سایر نهادها و حتی افکار عمومی و جو موجود در جامعه.  البته آنچه گفته شد بدین معنی نیست که نهاد قضائی قرار است جزیره‌ای مستقل باشد بلکه وجود همدلی و همفکری با سایر دستگاه‌های حکومتی می‌تواند برای پیشبرد اهداف کمک شایان توجهی باشاد. بنابراین همه ما به این تعامل و ارتباطات منطقی نیاز مبرم داریم.

اسماعیلی در پایان سخنان خود اظهار داشت: وظیفه اصلی ما در دستگاه قضائی در قبال مردم فهیم و ایثارگر که در تمامی صحنه‌های انقلاب و در راستای دفاع از کیان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران سنگ تمام گذاشته و حضوری پر شور دارند، اجرای عدالت است و در این صورت می‌توانیم ادعا کنیم که شکر نعمت الهی را بجا آورده و دین خود را نسبت به مردم ادا کرده ایم.

در این مراسم از زحمات چندین ساله علیرضا نیک منش قدردانی بعمل آمد و روح اله میرحاج با دریافت ابلاغ قضائی، کار خود را رسماً به عنوان رئیس جدید حوزه قضائی بخش شریف آباد آغاز کرد.

منبع :تسنیم

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.