سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اقتصاد دولتی رکود را تشدید می کند

کارشناس اقتصادی گفت: دولتی بودن اقتصاد، نتیجه ای جز نا کار آمدی اقتصاد و ایجاد رانت را نداشته است.

محمد حسین فتاحی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان این که کشورهای توسعه یافته برای عبور از رکورد دخالت دولت در امور اقتصادی را کاهش دادند، گفت: یکی از مهمترین دلایل عقب ماندگی و ضعف اقتصادی کشورهای در حال توسعه دولتی بودن اقتصاد است و حاکمیت دولت بر بازارهای اقتصادی نتیجه ای جز نا کار آمدی اقتصاد، ایجاد رانت و کمبود اعتبارات را در پی نداشته است.

وی با بیان این که کسری بودجه ناشی از تورم سالانه یکی دیگر از دلایل عدم کارایی یک اقتصاد دولت محور است، افزود: کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی خصوصی سازی واقعی را تنها راه برون رفت اقتصاد کشور از مشکلات کنونی می دانند.

فتاحی تاکید کرد: مداخله و حضور دولت در اقتصاد، تورم را تشدید می کند و این مسئله ضربه‌های سنگینی به بازار اقتصاد وارد می‌کند که نمونه آن را می‌توان در بازار بورس دید.

این کارشناس اقتصاد در ادامه با اشاره به راهکارهایی برای رهایی از اقتصاد دولتی گفت: دولت برای ایجاد یک اقتصاد پویا باید علاوه بر ارائه تهسیلات عمومی از ابزارهای قانونی برای ایجاد آرامش روانی در بازارهای اقتصادی استفاده کند.

وی با تاکید بر این که دولت باید در یک برنامه اصولی تمام کارهای عملیاتی را به بخش خصوصی واگذار کند، تصریح کرد: دولت فقط باید نقش نظارتی خود را تقویت و ایفا کند، متاسفانه یکی از مشکلات بزرگ در خصوصی سازی، نحوه واگذاری ها بوده که گاهی باعث ایجاد رانت در کشور شده است.

انتهای پیام/


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.