سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز؛

دوره ملی چغندرقند پاییزه در استان فارس

دوره ملی چغندر قند پاییزه در راستای سیاست های ابلاغی از وزارت جهاد کشاورزی در شیراز برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: شکر به عنوان یکی از منابع تأمین انرژي در سبد کالاهاي اساسی کشور جاي دارد.  مطالعات نشان می دهد که مصرف مستقیم و غیرمستقیم شکر، حدود 8 درصد نیاز به انرژي جمعیت ایران را تأمین می کند.

طی دهه هاي  گذشته، افزایش جمعیت از یک سو و افزایش سرانه مصرف شکر( کیلوگرم شکر مصرف شده به ازاي هر نفر در یک سال) موجب شده است تا میزان مصرف سالیانه شکر در کشور از حدود 570 هزار تُن در دهه چهل به حدود 2 و 62 صدم میلیون تُن در ابتداي دهه نود افزایش یابد.

دهقان افزود: چغندرقند در جهان به دو صورت بهاره و یا پاییزه کشت می شود. در ایران، با توجه به شرایط آب و هوایی مناطق مختلف، کشت چغندرقند بهاره معمولاً از اوایل اسفند شروع و تا پایان اردیبهشت ادامه می یابد. زمان برداشت چغندرقند بهاره اواخر شهریور تا پایان آذر است.

در حالی که کاشت چغندرقند پاییزه در پاییز (اواخر شهریور تا اوایل آذر) و برداشت آن در بهار انجام می شود. دوره برداشت چغندرقند پاییزه در ایران، کوتاهتر از چغندرقند بهاره و از اواخر فروردین شروع و تا اواخر خرداد ادامه می یابد.

دهقان با اشاره به این که در ایران، مهمترین عاملی که می توان آن را به عنوان شاخصی بارز براي اولویت و برتري کشت پاییزه چغندرقند نسبت به کشت بهاره معرفی کرد، استفاده بهینه از نزولات آسمانی در طول دوره رشد و کارآیی بیشتر مصرف آب در زراعت چغندرقند پاییزه است، گفت: این موضوع هنگامی اهمیت بیشتري می یابد که در ایران آب عامل اصلی محدودکننده کشاورزي قلمداد می شود.

به جز موارد خاص که بارندگی هاي بهاره به جوانه زدن و استقرار گیاه کمک می کند، مراحل اصلی رشد چغندرقند بهاره در تابستان صورت می گیرد و گیاه تقریباً در تمام دوره رشد خود  از مرحله جوانه زنی تا برداشت  نیازمند آبیاري است.

این درحالی است که دوره اصلی رشد چغندرقند پاییزه در پاییز و زمستان انجام می گیرد و قسمتی از نیاز آبی گیاه از طریق بارندگی تأمین می شود.

از آنجایی که، نحوه توزیع بارش درمناطق مختلف کشور عموماً به نحوي است که حدود سه چهارم بارش سالیانه در دو فصل پاییز و زمستان روي می دهد. بنابراین، کشت پاییزه چغندرقند این امکان را دارد که بخشی از نیاز آبی خود را از طریق بارندگی هاي منطقه تأمین کند.

وی خاطر نشان کرد: این دوره در راستای افزایش بهره وری آب و در راستای سیاست های وزارت متبوع در تولید چغندر قند برگزار شد.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: دوره ، ملی ، چغندر ، پاییزه ، شیراز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.