سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آب مجازی و کمک به بحران کم آبی

کارشناس حوزه محیط زیست گفت: در کشورهای درگیر با بحران کم آبی، جهت کاهش فشار بر منابع آب، در صادرات، واردات کالا و محصولاتی که آب زیادی در تولید‌شان مصرف می‌شود تجارت آب مجازی باید به میان آید.

اسماعیل کهرم کارشناس حوزه محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص  آب مجازی و کمک به کاهش بحران آب اظهار کرد: آب مجازی مقدار آبی است که کالا یا محصول در یک فرآیند تولید از لحظه شروع تا پایان مصرف می‌کند ولی نسبت به مقدار محصول تولید شده بسیار چشمگیر بوده و به دلیل همین مصرف آب زیاد و تعداد محصول کمتر باید هزینه این آب کمک کننده به رشد محصول پرآب، برآورد شده و دریافت گردد.

 وی تصریح کرد: وقتی در تولید یک هندوانه 4 کیلویی حدود 5 هزار لیتر آب مصرف شود و اگر در هر هکتار 1000 عدد هندوانه برداشت کنیم با این روال‌ برای هر کیلو 500 هزار لیتر آب مصرف کرده‌ایم در حالی که در زمان صادرات و فروش به کشورهای دیگر پول آبی که هزینه کرده‌ایم را در نظر نگرفتیم و ضرر می‌کنیم، یعنی هندوانه‌ای که 50 هزار تومان برایش خرج کرده‌ایم را 5 هزار تومان می‌فروشیم.

 کارشناس حوزه محیط زیست با بیان اینکه هیچ کدام محصولات و کالاهای ما بدون آب به وجود  نخواهند آمد و وابسته به آب هستند، افزود: حالا که در شرایط بحران کم آبی قرار دادیم باید به فایده‌ و ارزش آب پی‌ ببریم و از ارزان فروشی و نادیده گرفتن محصولات پر آب صرف نظر کنیم.

 کهرم تاکید کرد: باید در تولید تمامی محصولاتمان از فرش، ماشین و میوه گرفته تا فولاد و آهن میزان دقیق مصرف آبشان را محاسبه کرده و در نظر بگیریم.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.