سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حسینیان در گفت‌و‌گوی اختصاصی با باشگاه خبرنگاران جوان:

وجود تکفیری‏‌ها ابعاد سیاسی گردهمایی اربعین را پررنگ‎تر کرده است

سرکنسول ایران در کربلا گفت: باتوجه به حضور عناصر تکفیری در منطقه، ابعاد سیاسی و اجتماعی این گردهمایی هم پررنگ‌تر شده است.

میرمسعود حسینیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ایام سوگواری اباعبدالله الحسین و حضور گسترده زائرین ایرانی در شهرهای مذهبی کربلا و نجف در دهه محرم و برگزاری کنگره عظیم اربعین گفت: مراسم اربعین به عنوان یکی از مهمترین تجمعات مسلمانان و شیعیان جهان محسوب می‌شود و علاوه بر بعد معنوی و ایمانی که دارد و باتوجه به حضور عناصر تکفیری در منطقه، ابعاد سیاسی و اجتماعی این گردهمایی هم پررنگ‌تر شده و ما شاهد هستیم که روز به روز بر تعداد زوار افزوده می‌شود. 

سرکنسول ایران در کربلا افزود: اگر در سال گذشته حدود 2 میلیون نفر زائر رسمی از ایران در این مراسم حضور داشتند، امسال پیش‌بینی می‌کنیم تعداد زوار ایرانی حتما از تعداد 2 میلیون نفر تجاوز خواهد کرد.
 
وی با بیان این‌که این تعداد زائر و حجم جمعیت ما را وادار می‌کند که یک برنامه‌ریزی دقیق در این زمینه داشته باشیم، گفت: از چند ماه گذشته کمیته ‌ای به سرپرستی و ریاست سازمان حج و زیارت کشورمان و با حضور بیش از 27 ارگان و نهاد وابسته و ذیربط از جمله وزارت کشور، وزارت امورخارجه، هلال احمر، کمیته امداد، نیروهای امنیتی- انتظامی، نیروهای مرزی، نهادهای فرهنگی و تبلیغی در تهران تشکیل شده و جلساتی متعددی نیز برگزار شده است.

حسینیان با بیان اینکه در عراق نیز ستاد اربعین زیر نظر سفیر جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده، تاکید کرد: برگزاری مراسم عظیم اربعین نیاز به هماهنگی‌‌های مفصلی در بین مسئولان عراقی و ایرانی دارد و تا به حال نیز جلسات متعددی با مقامات دو کشور برگزار شده است.

سرکنسول ایران در کربلا با اشاره به اینکه حمل و نقل، اسکان و تغذیه زائرین نیز از مسائل مهم مراسم اربعین است، تصریح کرد: جا‌به‌جایی این تعداد زوار از مناطق مرزی به شهرهای کربلا و نجف و به خصوص بازگشت آنها نیز بسیار مورد توجه است.
 
وی در ادامه یادآور شد که مسئله اسکان، تغذیه و بهداشت این جمعیت سنگین نیز در کربلا با توجه به امکانات قلیلی که دارد، بسیار حائز اهمیت است و مسئولان ایرانی و عراقی در جلسات خود تلاش در جهت بهبود و افزایش تسهیلات برای زوار را دارند.

حسینیان در ادامه با بیان اینکه از جمله راه‌های ورودی زوار ایرانی به داخل کشور عراق مرز مهران است وحدود 80- 70 درصد از زائرین ما از این مرز وارد می‌شوند، گفت: در مرزهای شلمچه و چزابه نیز در تلاشیم تا با همکاری دوستان عراقی تسهیلات و امکانات را بیشتر کنیم.

سرکنسول ایران در کربلا تصریح کرد: از نظر اقامت و اسکان نیز با کمک استانداری کربلا زمین‌ها، مساجد، مدارس و خانه‌هایی را فراهم کرده‌ایم تا در اختیار زوار ایرانی قرار بگیرد و در مورد تغذیه و مسائل پزشکی نیز هم‌فکری‌های بسیاری شده تا بتوانیم بهترین امکانات را در اختیار  فراهم کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در مقابل این اقداماتی که می‌شود، یکسری انتظاراتی هم از زائرین عزیز داریم، گفت: مسئله اساسی و مهم این است که هموطنان عزیز با مسئولینی که مجری برگزاری این مراسم هستند، همکاری لازم را ذاشته باشند به‌هرحال تمام تلاش‌ها برای بهبود و تسهیل امور است و انتظار داریم از کارهای انفرادی پرهیز شود و زوار عزیز با گروه‌های دسته‌جمعی که هماهنگ می‌شوند به این سفر تشریف بیاورند.

حسینیان اضافه کرد: سازمان حج و زیارت، سامانه ثبت‌نام سماح را جهت اعزام زائرین فراهم کرده، گفت: این سایت بدون هزینه است و از کسانی که قصد سفر به عتبات عالیات را دارند می‌خواهیم که در این جا ثبت نام کنند و از امکاناتی مانند اطلاع‌رسانی و.. استفاده کنند. نقش این سامانه بهتر مدیریت کردن و سر و سامان دادن به این سفرها است.

وی همچنین ضمن درخواست از زوار ایرانی برای کاهش مدت زیارت گفت: زوار عرب زبان یک نصف روز در کربلا هستند و بلافاصله این مکان را ترک می‌کنند پس با توجه به عدم گنجایش این شهر که نمی‌تواند ظرفیت این جمعیت را داشته باشد، تاکید کرد: خواهشمندیم زوار ایرانی هم میزان سفرشان را کوتاه نمایند و مدت اقامتشان از دو سه روز بیشتر تجاوز نکند زیرا امکانات کربلا آمادگی پذیرش این تعداد جمعیت ندارد.

سرکنسول ایران در کربلا همچنین گفت: زائرین محترم برای داشتن گذرنامه و اخذ روادید نیز اقدام کنند زیرا قرار است برای افرادی که گذرنامه و روادید ندارد موانعی ایجاد شود.

وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به مسائل متعددی مانند طول مسافت و سرمای هوا در زمان برگزاری این مراسم و جمعیت فراوانی که حضور دارند و احتمال شیوع بیماری‌های که در مسائل دسته جمعی اتفاق می‌افتد از هموطنان عزیز درخواست می‌کنیم که مسائل بهداشتی و شخصی خود را رعایت کنند و از خوردن و آشامیدن چیزهای متفرقه خودداری کنند.

حسینیان در پایان خاطرنشان کرد: زائرین عزیز همواره کارت شناسایی خود را به همراه داشته باشند، زیرا به علت کثرت جمعیت احتمال گم شدن وجود دارد پس ضروریست که برای بازگرداندن افراد به سوی خانواده‌هایشان این مدارک موجود باشند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.