سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان؛

بازسازی ورود شبه قافله امام حسین(ع) به کربلا در نوش آباد شهر آیین های عاشورایی

مراسم ورود شبه قافله امام حسین(ع) به کربلا در قالب حرکت هنروران و بازگویی همزمان واقعه توسط مداح عصر دیروز در مجموعه فرهنگی مذهبی علقمه هیات ابالفضلی نوش آباد شهر آیین های عاشورایی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، این مراسم که هر سال دومین روز محرم الحرام با استقبال باشکوه شهروندان و عزاداران حسینی از شهرها و مناطق اطراف برگزار می شود نحوه ورود قافله امام حسین(ع) و یارانش را برای مخاطبان به صورت کاملا ملموس و محسوس با شور و حال عاشورایی و حماسی کربلا تداعی و تصویر سازی می کند.

بازسازی پیاده شدن با جلالت و عظمت اهل بیت(ع) امام حسین(ع) به ویژه مخدره زینب(س) با همراهی و حمایت علمدار و سقای کربلا ابالفضل العباس(ع) در معیت حضرت علی اکبر(ع) و دیگر جوانان بنی هاشم از محمل ها و کجاوه های شترها تو را به یاد عصر روز عاشورا می انداخت که مخدرات هیچ محرمی برای سوار شدن نخواهند داشت.

پرچم سبز بزرگ منقش به آیه شریفه "نصر من الله و فتح قریب" در دستان علمدار باوفا و ادب در حالیکه با ابهت و شکوه حماسی، صولت حسینی و شجاعت حیدری به دور مخدرات و اطفال حرم می گشت به تو می گفت این دستان پس از جدا شدن از بدن مطهر عباس بن علی (ع) گره گشای عالمی در طول تاریخ خواهد شد که حتی از دیگر ادیان دخیل کرامت و عنایتش خواهند شد.

وقتی پیاده شدن کودکان سبز پوش با دخترکان و بانوان را از محمل ها و کجاوه ها می دیدی عصر عاشورا براست تداعی می شد که به اسارت خواهند رفت و در شام غریبان عاشورا سیلی خورده، معجر از سر کشیده شده، گوشوار از گوش دریده، داغ بر دل، خون از جگر چکیده و خار مغیلان بر پا خلیده آوراه بیابان و دشت خواهند شد.

گهواره حضرت علی اصغر(ع) که با عزت و احترام دست به دست می شد تا شیرخواره کربلا در آن آرام گیرد و آفتاب بر گلبرگ ماهتاب صورتش نخورد دلت را خون می کرد که ای عزادار اگر امروز شش ماهه کربلا لحظه ای از آغوش مادر، عمه، خواهر، برادر و عمو جدا نمی شود در دهمین روز محرم گلوی نازکش به تیر سه شعبه دریده خواهد شد و گهواره اش به تاراج اشقیا خواهد رفت.

حضرت علی اصغر(ع)تنها شهید کربلاست که حتی اشقیا به قبرش رحم نکردند و قنداقه خونینش را از دل خاک بیرون کشیدند تا حجت کربلا بر روی سینه سید الشهدا قرار بگیرد.

پس از استقرار شبه کاروان اولیا و اصحاب امام توسط هنروران غرش طبل و دهل اشقیا، سرخ جامگان لشگر یزید و غفلت زدگان کوفی با سپاه حر بن یزید ریاحی به گوش رسید که در گوشه ای دیگر از این صحرای کرب و بلا با آن همه ایجاد ترس و دلهره و غفلت از راه رسیدند.

رویارویی سپاه حر بن یزید ریاحی با امام حسین(ع) و تجسم ادب این شهید کربلا در پاسخ کلام اباعبدالله با احترام به مادرش حضرت زهرا(س) گوشه های دیگری از این مراسم بود که توسط هنروران و بازگویی همزمان آن توسط مداح برای عزاداران به تصویر کشیده شد.

حر شخصیتی است که با ادبش به نام مبارک حضرت فاطمه زهرا(س) در مقابل سیدالشهدا آزاد مرد و رستگار دنیا و آخرت در طول تاریخ شد.

سخنان امام حسین(ع) با دشمن مبنی بر اینکه به دعوت کتبی نامه های آنها و تبیین اهداف قیامش به این سرزمین آمده است پس از بازسازی رویارویی صحنه حر و اباعبدالله نیز بخش دیگری از مراسم بود.

آفتاب آرام آرام از اندوه این همه مصیبت به پشت ابرها رفت و در غروب به خون نشست و مراسم به پایان رسید در حالیکه اشک ها صورت عزاداران را بارانی و با دیدن این صحنه ها اذکار السلام علیک یا ابا عبدالله، اللهم العنهم جمیعا و یا حسین مظلوم را بر لبانشان مترنم کرده بود.

لازم به ذکر است آیین سنتی مذهبی خیمه کوبی ساعت 15 عصر روز پنج شنبه 30 مهرماه مصادف با هشتم محرم الحرام و مراسم خیمه سوزی و تعزیه خوانی توسط هیات حسینی ساعت 15 روز یکشنبه سوم آبان ماه مصادف با یازدهم محرم الحرام در مجموعه فرهنگی مذهبی خیمه گاه حسینی جنب نمایشگاه و مراسم نمادین خاکسپاری شهدای کربلا توسط هیات ابالفضلی عصر روز دوشنبه سوم آباه ماه مصادف با دوازدهم محرم الحرام در مجموعه فرهنگی مذهبی علقمه شهر نوش آباد برگزار می شود.

گفتنی است شهر نوش‌آباد با پیشینه تاریخی و باستانی 7 هزار ساله با جمعیت 12 هزار نفری در فاصله هشت کیلومتری شمال کاشان و سه کیلومتری غرب آران و بیدگل واقع شده است

این شهر دارای سابقه غنی و فعالی در برگزاری مراسم و مناسبت‌های ایام ولادت و شهادت ائمه و اهل بیت به ویژه امام حسین(ع) و حضرت زهرا(س) دارد که از جمله این مراسم سنتی تأثیرگذار می‌توان به کتل، تعزیه‌خوانی، خیمه‌سوزی، سقایی و چاووش‌خوانی، بازآفرینی و بازسازی حوادث کربلا تا شام در محرم از زمان ورود قافله حضرت امام حسین(ع) به کربلا تا پایان مراسم بازگشت کاروان اسرا در اربعین به کربلا و شناسایی وقایع زندگی حضرت زهرا(س) در مدینةالنبی در ایام فاطمیه اشاره کرد.

کشته‌برداری پیکرهای مطهر امام حسین(ع)، ابوالفضل العباس(ع)، حضرت علی اکبر(ع)، حضرت قاسم(ع) و علی اصغر(ع)، مــراسم کـــــتل، مراسم تعزیه‌خوانی، مراسم خیل عرب و سوزاندن خیمه‌های عاشورا و مراسم دفن شهدای کربلا و خروج اهل بیت از کربلا، سقایی، زنجیرزنی و سینه‌زنی هیئت‌های مذهبی شهر از جمله برنامه‌هایی است که از صبح عاشورا تا عصر روز دوازدهم در مجموعه‌های خیمه‌گاه حسینی، علقمه و آستان امامزاده محمد بن زید بن علی ابن ابی طالب(ع) برگزار می‌شود.  

انتهای پیام/گ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.