سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مارک پیرینی: تمایلی برای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا وجود ندارد

سفیر پیشین اتحادیه اروپا در ترکیه می گوید هیچ تمایل واقعی در اروپا برای پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا وجود ندارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه خبری فرانس 24، نشست روز گذشته سران اروپا به موضوع مهاجرت و مدیریت مهاجران اختصاص یافته بود. سران 28 کشور اروپایی قبلا روی خوشی به رجب طیب اردوغان نشان نمی دادند اما اکنون که آنها با او نیاز پیدا کرده اند به دیده اغماض به او نگاه می کنند.

مارک پیرینی سفیر پیشین اتحادیه اروپا در ترکیه در سالهای 2006 تا 2011 ، در این باره اینکه چرا اروپا اکنون به نوعی دست به دامن ترکیه درباره مهاجران شده است می گوید: ما دو ضرورت اینجا مواجه هستیم. نخست آنکه رهبران اروپایی می خواهند هرچه سریع تر به توافقنامه ای با ترکیه برسند زیرا نگران ورود موج مهاجران سوری از خاک ترکیه به خاک کشورهایشان هستند.

ترکیه نیز در این میان اکنون دست بالا را گرفته است و می خواهد از این فرصت برای گرفتن امتیازات سیاسی بیشتر استفاده کند.باید بگویم ترکیه بیشتر به دنبال امتیازات سیاسی ونه مالی واقتصادی است.

زیرا حزب عدالت و توسعه حزبی که اردوغان بدان تعلق دارد در انتخابات پارلمانی که در ماه ژوئن برگزار شد نتیجه خوبی به دست نیاورد و در انتخابات پارلمانی اول نوامبر نیز هیچ چشم اندازی پیش رویش برای به دست آوردن اکثریت آراء ندارد. در نتیجه،با دست پر برگشتن به عرصه سیاسی اروپا ، از نظر سیاسی برای حزب اردوغان در انتخابات پارلمانی پیش رو مفید خواهد بود.

از این مسائل که بگذریم این مسئله به مراتب پیچیده تر از آن چیزی است که فکرش را می کنیم. زیرا سه مولفه در اینجا وجود دارد:یکی تامین هزینه مالی نگهداری از مهاجران در خاک سوریه، دوم آزاد سازی روادید اروپا برای شهروندان ترک و سوم مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا است. مورد نخست چیز مشکلی نیست و می توان آن را به راحتی با پول حل کرد.اما موردهای دوم و سوم دشوار است چون شرط و شروطی برای آن در نظر گرفته شده است.

وی درباره آزاد سازی روادید اروپا برای شهروندان ترکیه گفت این بحث از چندین سال پیش تاکنون مطرح شده است. البته آزاد سازی روادید اروپا برای تجار ترکیه چیزی است که اروپا زیاد مخالف آن نیست .زیرا اروپایی ها نیز برای توسعه اقتصادی خود به ترکیه و ارتباط با تجار این کشور نیاز دارند.

آزاد سازی روادید اروپا برای دانشجویان و بخش های دانشگاهی ترکیه نیز چیزی است که اروپا با آن مشکلی ندارد. اما برای همه این موارد شرایطی لازم است که ترکیه باید همه آنها را احراز کند که این کشور تاکنون آنها را احراز نکرده است.

این دیپلمات اروپایی در این باره افزود اتحادیه اروپا حرکت سیاسی را در این مسیر آغاز کرده است و اکنون لازم است ترکیه به آن پاسخ دهد.

مارک پیرینی افزود آزاد سازی روادید اروپا برای شهروندان ترکیه باید به گونه ای باشد که به نفع دو طرف باشد و نه آنکه برای همه اتباع ترکیه باشد و آنگاه موج مهاجران را به سوی اروپا به راه اندازد.

انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.