سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لباسی که عوارض محیط فضا را برای فضانوردان کاهش می‌دهد + عکس

محققان فضایی لباسی را طراحی کرده‌اند که می‌تواند عوارض ماندگاری زیاد در فضا و همچنین بعد از بازگشت از سفر فضایی را کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در ماه گذشته یک برنامه نمایش لباس‌های پزشکی برای خدمه ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) در دانمارک برگزار شد. در این نمایشگاه لباسی به نام SkinSuit وجود داشت که برای مقابله با اثرات مضری که بر روی وزن انسان در صورت ماندن طولانی مدت در فضا وجود خواهد داشت، طراحی شده بود.


طراحی این لباس به عنوان بخشی از فعالیت‌های بین المللی دانشگاه RMIT در ملبورن استرالیا انجام شده است که فشار گرانش طبیعی موجود در فضا را بر روی کشش غیر استاندارد ستون فقرات شبیه سازی می‌کند.

گفته می‌شود که خارج از فضا مشکلی همچون دریازدگی وجود دارد، اما زندگی در نقطه گرانش صفر بزرگ‌ترین مشکل برای مسافران فضایی است. زیرا فضا محیطی است که انسان برای آن طراحی نشده است و این محیط می‌تواند منتج به تنزل در استخوان ها و ماهیچه ها، مشکلات بینایی، ضعف سیستم ایمنی بدن شود و همچنین قلب و سایر فعالیت‌های بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

بر اساس تحقیقات دانشگاه RMIT در هر ماه فضا نوردان حدود 2 درصد از تراکم استخوان خود را از دست می‌دهند، این باعث دردهای موضعی زیاد و همچنین خطرات بالای فتق دیسک در بازگشت به زمین می شود.

آزمایش ها بر روی لباس SkinSuit خارج از ایستگاه فضایی در طول 10 روز انجام شد. در دو روز فضا نوردان لباس را در حالی که در حال ورزش بر روی دوچرخه ارگومتر بودند، پوشیدند. در این مدت اندازه گیری ارتفاع، راحتی لباس و تحرک به وسیله آن، ارزیابی مولفه‌های بهداشتی پوست و ... اندازه گیری شدند.

دکتر Waldie یکی از محققان این پروژه می‌گوید: «معتقدیم که اگر ما بتوانیم مضرات ستون فقرات را در فضا کاهش دهیم، پس می‌توانیم فشار موجود بر روی دیسک‌های مهره‌ها را هم کاهش دهیم».

وی اضافه می‌کند: « این لباس باید دردهای حرکت در فضا را کاهش دهد و عوارض بعد از مسافرت فضایی را هم از بین ببرد».

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.