سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سند جدید: 90 درصد از قربانیان پهپادهای امریکا، اهداف مدنظر نبوده‌اند

اسناد جدید نشان می‌دهد اکثر تلفات حملات پهپادی امریکا در برخی از کشورهای جهان از جمله افغانستان، سومالی و یمن غیرنظامیان بوده‌اند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اسناد محرمانه جدید نظامی درباره برنامه ترور نظامی امریکا در افغانستان، سومالی و یمن از ابعادی جدید در زمینه برنامه باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا، در استفاده از حملات پهپادی و آن چه واشنگتن «کشتن هدفمند» می‌نامد، پرده برداشته است.

این اسناد که از سوی یک منبع آگاه «افشاگر»، بدون ذکر نام، ارائه شده است، روز پنج‌شنبه (23 مهر) در مرکز نشر آنلاین موسوم به «اینترسپت» (Intercept) در قالب یک گزارش هشت بخشی، تحت عنوان «اسناد پهپادها» (The Drone Papers)، منتشر شد.

بر اساس این سند فاش شده، در یک دوره پنج ماهه، 90 درصد از کشته‌شدگان حملات پهپادی آمریکا در سه کشور افغانستان، سومالی و یمن، اهداف مدنظر نبوده‌اند.

این افشاگر در اسناد جدید همچنین به جزئیات روند تصمیم‌گیری که به حملات پهپادی منجر شده و در نهایت به امضای رئیس جمهور آمریکا رسیده است، می‌پردازد.
نقض قوانین بین المللی

سومالی، یمن، افغانستان، لیبی و پاکستان از جمله کشورهایی هستند که هدف حملات مرگبار هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی قرار گرفته‌اند.

امریکا ادعا می‌کند عملیات پهپادی که سیا عامل آن است، با هدف حمله به شبه نظامیان و ستیزه‌جویان صورت می‌گیرد، اما گزارش شاهدان و آمار و ارقام مقامات محلی نشان می‌دهند این حملات به تلفات گسترده غیرنظامیان منجر شده است.

سازمان ملل نیز از حملات هواپیماهای بدون سرنشین امریکا انتقاد کرده و افزوده است این گونه حملات قوانین بین‌المللی را نقض می‌کنند.

یکی از اسنادی که در سال 2013 میلادی در قالب گزارش تحقیقاتی یگان «شناسایی، مراقبت و اطلاعات» وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) منتشر شد، فاش کرد اغلب حملات پهپادی امریکا بر اساس مدارک ضعیف و محدود صورت می‌گیرد.

جرمی اسکاهیل، نویسنده کتاب پر فروش «جنگ‌های کثیف» (Dirty Wars) و از محققان مؤسس اینترسپت در بخشی از این گزارش می‌نویسد: «از نخستین روزهای فرماندهی وی، هواپیماهای بدون سرنشین، از جمله سلاح‌های مدنظر باراک اوباما بوده است که از سوی ارتش و سیا برای عملیات تعقیب و تجسس و کشتن افرادی که در قالب فرآیندهای مخفی و بدون هرگونه دادگاه و محاکمه، از سوی امریکا محکوم به اعدام هستند، استفاده می‌شود.»

منبع: پرس تی وی

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.