سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آبادان؛

ورزشگاه پنج مهر آبادان قدیمی ترین پروژه نیمه کاره کشور

ورزشگاه 5مهر آبادان قدیمی ترین پروژه نیمه کاره کشور است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ابادان؛سال هزار و سیصدو پنجاه و دو که کلنگ ساخت مجموعه ورزشی ابادان به زمین زده شد ، هیچکس تصور نمیکرد که بعد از گذشت چهل و دو سال این مجموعا هنوز نیمه کاره باقی مانده باشد .

با بازدیدی کوتاه از این ورزشگاه متوجه اوج بی توجهی و بی مهری مسئولان به ورزشگاه شهرستان فوتبال خیز ابادان می شویم انهم در شهری که نخستین تیم فوتبال باشگاهی کشور را به نام خود ثبت کرده است .

ورزشگاه پنج مهر ابادان سمبلی از بی برنامگی و بی توجهی مسئولان است. ورزشگاهی که طی بیش از چهار دهه / ده ها میلیارد تومان هزینه را در برداشته و ثمره ان ویرانه ای نیمه کاره است که دل هر بیننده ای را به درد می آورد .

هیچکس نمیداند که تا کنون چقدر از سرمایه های ملی کشور در این ورزشگاه هزینه شده است و هیچکس نمیداند سرانجام این استادیوم ورزشی چه خواهد شد.

سردار سخراوی مدیر کل اسبق تربیت بدنی استان خوزستان اعلام کرده بود که میزان اعتبار هزینه شده برای ورزشگاه پنج مهر مشخص نیست .

اری چگونه می توان به دفاتر مالی چهل سال گذشته مراجعه و مشخص کرد که چه سرمایه هنگفتی در این ورزشگاه نیمه کاره به هدر رفته است .

این ورزشگاه ،که به ویرانه ای رها شده به حال خود بیشتر شبیه است تا به پروژه ای در دست ساخت ، فقط زمین چمن نه چنان مناسبی دارد که محل تمرین برخی تیمهای فوتبال محلات است . یکی از ورزشکاران که در زمین چمن این ورزشگاه تمرین می کرد گفت: این ورزشگاه هیچ چیز قابل استفاده ای ندارد .حتی ما لباسهایمان را در کنار زمین تعویض می کنیم .

ورزشکار دیگری گفت: ای کاش بجای این همه خرج بی فایده یک زمین چمن مناسب درست می کردند.

فاروق فتاحی یکی پیشکسوتان فوتبال شهرستان ابادان ورزشگاه پنج مهر را پروژه ای که هرگز به سرانجام نمیرسد بیان کرد و گفت: من ازدوران جوانیم در ابادان شاهد روند ساخت بی سرانجام این ورزشگاه بوده ام و با بی توجهی و وعده های توخالی که از مسئولان دیده ام یقین دارم که این ورزشگاه هیچگاه به اتمام نمی رسد .

پیمان ادیبی رئیس اداره ورزش و جوانان آبادان هم در این زمینه گفت: هر چند که در سالهای گذشته مبالغ هنگفتی از محل اعتبارات ملی صرف نوسازی و ادامه کار ساخت این ورزشگاه شد اما تاکنون این ورزشگاه به شرایط لازم برای بهره برداری نرسیده است و شرایط فعلی ورزشگاه پنج مهر آبادان امکان بهره برداری از این مجموعه در جهت برگزاری مسابقات رسمی را ندارد.

متاسفانه مدت زمان بسیار طولانی ساخت این ورزشگاه موجب شده که بسیاری از تاسیسات و ساختمان های ان فرسوده شده و عمر مفید خود را از دست بدهند .

همین امر موجب شده که برخی کارشناسان تکمیل ورزشگاه پنج مهر را کاری عبث و بیهوده بدانند و خواستار تخریب کامل آن شوند.

رئیس هیئت فوتبال آبادان نیز در خصوص تکمیل شدن این ورشگاه گفت: ورزشگاه پنج مهر دیگر جزو آثار باستانی آبادان شده است زیرا این ورزشگاه اگر قرار بود ساخته شود تاکنون ساخته می شد.

مظفر شاملی با بیان اینکه نوسازی و تکمیل این ورزشگاه چهل و دو ساله کار عبثی است افزود: جلو ضرر را هر وقت بگیری منفعت است. بهتر است مسئولان به جای نوسازی و تکمیل این ورزشگاه فرسوده، اگر اعتباری هست آن را برای ساخت چند زمین چمن طبیعی هزینه کنند.

حسن مختاری رئیس امور ورزش شرکت پالایش نفت آبادان نیز گفت: با توجه به سوابق ورزشگاه پنج مهر بهتر است که مسئولان از ادامه کار ساخت آن صرف نظر کنند.

به نظر می رسد که با توجه به گذشت بیش از چهل سال از زمان آغاز به ساخت این ورزشگاه و تکمیل نشدن آن از یک سو و دور بودن محل ورزشگاه از مرکز شهر، ادامه کار ساخت آن فایده ای برای شهر ندارد.

وی افزود: بهتر است تا در بحث ساخت ورزشگاه با انجام کارهای کارشناسی شده، مکان دیگری را آن هم با شرایط محیطی و اجتماعی بهتر و قابل دسترس تر (درون شهر) به ساخت استادیوم اختصاص دهند.

اما برخی دیگر نیز نظر متفاوتی دارند . مهندس پور حسن رییس نظام مهندسی شهرستان ابادان معتقد است که باید با گرفتن مشاور قوی سازه موجود را تست و مقاومت انرا اندازه گیری کرده و گنجایش استادیوم را کاهش دهند و بر اساس همان گنجایش پایین/ کار ساخت این ورزشگاه را به اتمام برسانند .

به هر حال پروژه نا تمام ورزشگاه پنج مهر ابادان که دوران میانسالی خود را می گذراند نیازمند توجه جدی مسئولان و انجام کار کارشناسی دقیق برای به سرانجام رسیدن آن است .

و نباید گذاشت که این پروژه ناتمام انچنان طولانی شود که کتاب ثبت رکوردهای گینس انرا به عنوان طولانی ترین پروژه ناتمام جهان به ثبت برساند زیرا در چنین صورتی اوازه بی تدبیری مسئولان کشورمان به گوش همه جهانیان میرسد .

انتهای پیام/ز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.