سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نفت، آبی در آسیاب دیگر صنایع/ آیا بودجه ی سالیانه می تواند از اتکای به نفت رهایی یابد؟

اتکا به نفت به عنوان یک ثروت و منبع درآمد سبب می شود که برخی از تولیدات فکری، کشاورزی، صنعتی و اغلب کار آفرینی ها، کار آیی خود را از دست بدهند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کشور ما ایران پر از معادن است،معادنی که مشابه آن در کمتر کشوری پیدا می‌شود.

سید مهدی صادق کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،معتقد است: اقتصاد ما بدون نفت می‌تواند سر پا باشد چرا که کشور یکی از ثروتمندترین و غنی‌ترین کشورهای جهان در زمینه‌ی معدن است و کشور را می‌توان با به‌کارگیری ظرفیت‌های موجود به‌ویژه در بخش معدن اداره کرد.

وی می افزاید: متاسفانه از زمان‌های گذشته تاکنون تنها به نفت و فرآورده‌های نفتی تنها به دلیل استخراج آسان و مقرون به صرفه بودن آن توجه کرده ایم، در حالی که دانش فنی استخراج را برای اولین بار در خصوص معادن کسب کرده‌ایم.

وی هم چنین خام فروشی را دیگر ترمز فراروی پیشرفت اقتصادی کشور دانست و با ذکر مثالی افزود: ما سنگ آهک بسیارزیادی را استخراج می‌کنیم، اما به صورت خام می‌فروشیم و در خلیج فارس کشتی‌های متعددی برای بارگیری حضور دارند تا این مواد را از کشور خارج کنندصنعتگران و سرمایه داران و کار آفرینان دیگر کشورها به راحتی از این مواد اولیه استفاده می‌کنند و علاوه بر ایجاد اشتغال، ارزش افزوده هم ایجاد می‌کنند.

صادق ادامه داد: این موضوع تنها در خصوص سنگ آهک نیست بلکه در ارتباط با معادن دیگر از جمله آلومینیوم هم مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه یکی از اقدامات غلط مسئولین ذی ربط عدم توجه به صنایع پایین دستی معادن و عدم گسترش آن به گونه‌ای است که می‌توان با باز آوری، استخراج مناسب، شناخت معادن و همچنین تولید زیر شاخه‌های ماده‌ی خام،به یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان اصلی این مواد و زیر شاخه‌های آنها تبدیل شویم.

وی تصریح کرد: متاسفانه در ابتدای فعالیت هر دولتی این شعار به گوش می‌رسد که بودجه‌ی سالیانه را از اتکای نفت به رها خواهیم کرد، اما متاسفانه اگر چنین هم باشد به دنبال جبران بودجه نفت از مالیات و ارزش افزوده‌ی پرداختی مردم، باز هم به تولید صنعتی و کشاورزی توجهی نمی‌شود.

انتهای پیام/


برچسب ها: نفت ، معدن ، بودجه ، استخراج
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.