سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اظهار نظر کارشناسان درباره جشنواره تئاتر ایثار:

ضرورت استفاده از ایده‌های نو و پرهیز از كلیشه‌گرایی در جشنواره‌های موضوعی

کارشناسان و صاحب‌نظران تئاتری معتقدند موضوعاتی همچون برگزاری مستمر جشنواره ایثار، دوره‌های مشاوره‌ای و آموزشی به گروه‌های نمایشی، هم‌افزایی دستگاه‌ها برای تقویت جریان تئاتری از دستاوردهای جشنواره تئاتر است.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی پنجمین جشنواره سراسری تئاتر ایثار؛ پس از 5 روز برگزاری این رویداد هنری و اجرای 21 اثر نمایشی از شهرستان‌های مختلف كشور در بخش صحنه‌ای بزرگسال، هنرمندان و كارشناسان تئاتری به ارزیابی آن نشستند به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات خود نسبت به این فستیوال پرداختند.

ضرورت برنامه‌ریزی، هدف‌گذاری و تعیین چشم‌انداز مطمئن

سیاوش طهمورث با اشاره به ضرورت هم‌افزایی دستگاهها در تلاش برای ارتقای تئاتر و جشنواره‌ها تصریح می‌كند: مسئولان جشنواره تئاتر ایثار باید با برنامه‌ریزی، هدف‌گذاری و تعیین چشم‌انداز مطمئن، جشنواره را به سمتی ببرند كه انگیزه جوانان را تقویت كنند و به ارتقای كیفیت جشنواره خود منجر شود.

وی كه معتقد است برگزاری جشنواره‌هایی از این دست می‌تواند در هنرمندان جوان انگیزه ایجاد كند تا دست به تولید آثاری بزنند كه از قـِبـَل جشنواره مورد حمایت قرار می‌گیرد، اضافه می‌كند: جشنواره نباید صرفا در جشنواره تمام شود؛ بلكه لازم است تداوم‌دهنده حركتی باشد كه گروه‌های نمایشی آن را آغاز كردند و به چیزی دست یافتند كه آن را در جشنواره ادامه می دهند تا به جشنواره‌های بعدی نیز برسد و كامل‌تر شود تا از این طریق بتوانیم صحنه‌هامان را پربارتر و دیدنی‌تر كنیم.

طهمورث با تاكید بر اینكه  جشنواره برای جشنواره به درد نمی‌خورد، اشاره می‌كند: باید مسئولان وارد عمل شوند و با برنامه‌ریزی، هدف‌گذاری و تعیین چشم‌انداز مطمئن، جشنواره را به سمتی ببرند كه انگیزه جوانان را تقویت كنند و به ارتقای كیفیت جشنواره خود بیندیشند.

این نویسنده و كارگردان مطرح عرصه تئاتر، با تاكید بر ضرورت هم‌افزایی دستگاه‌ها در امور هنری می‌گوید: با توجه به اینكه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی هنر تئاتر و سینماست، سایر دستگاه‌ها نیز باید توان خود را با این دستگاه به اشتراك بگذارند تا حركتی درخور و شایسته صورت گیرد و اگر قرار است تلاشی برای تئاتر داشته باشیم، دستگاهها باید با هم هم افزایی داشته باشند. 

برگزاری مستمر جشنواره ایثار،‌ گامی برای ایده‌آل شدن آن

مهدی نصیری مدرس دانشگاه و كارشناس تئاتر نیز كه از دوره دوم برگزاری منطقه‌ای این  جشنواره، با آن همراه است می‌گوید: در کنار سایر جشنواره های تئاتری با یک موضوعیت مشخص، جشنواره تئاتر ایثار اگرچه به موضوع ایثار متمركز است اما صرفا به جنگ و شهادت نمی‌پردازد و محدوده وسیعی از کارها را شامل می شود.

وی مطرح و حرفه‌ای شدن برخی گروه‌های نمایشی در خلال سال‌های برگزاری  جشنواره تئاتر ایثار را یكی از محاسن آن برمی‌شمرد و تاكید می‌كند: در جشنواره تئاتر ایثار، هر سال گروههای زیادی شرکت می‌کنند و من به خوبی به یاد دارم چندین گروه‌های نمایشی از خارک و اصفهان، کارهای خود را از این طریق معرفی و عرضه كردند.

نصیری معتقد است جشنواره تئاتر ایثار برای گروههایی که در طول سال فرصت کار پیدا نمی کردند و نمی‌توانستند اجرای عموم داشته باشند،‌ بستر فراهم كرد و اصلا برخی گروهها یا هنرمندان با این جشنواره اوج گرفتند و اکنون به مرحله‌ای رسیدند که در جشنواره‌های دیگر هم حضور پیدا می‌کنند.

این منتقد و كارشناس تئاتر با اشاره به اینكه اولین و مهمترین هدف مرکز هنرهای نمایشی بنیاد شهید، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است، ادامه می‌دهد: وقتی برخی کارها در جشنواره تولید می‌شوند و سپس به اجرای عمومی می‌روند، مسلما محدوده وسیع تری از مخاطبان را شامل می‌شوند و از این طریق می‌توان به هدف رسید ولی هنز تا ایده‌آل‌ها فاصله داریم و شاید برگزاری مستمر جشنواره بتواند کمک کند به آن هدف به صورتی مطلوب‌تر و موثرتر برسیم.

باید به كلمه «ایثار» عمق داد

اردلان شجاع کاوه نیز با تاکید بر ضرورت آموزش و مشاوره برای گروههای هنری قبل از حضور در جشنواره، می‌گوید: لازم است بخش آموزش و مشاوره برای گروههای هنری، قبل از حضور در جشنواره جدی گرفته شود؛ زیرا صرف این حجم از هزینه مالی، نیروی انسانی و رفت و آمدها می طلبد که گروهها با آمادگی کامل در جشنواره حضور داشته باشند.

وی می‌افزاید: در جریان جشنواره، هرچقدر گروهها پخته تر شوند و رد و بدل اطلاعات صورت گیرد، به بازدهی این رویداد هنری کمک می کند و آثاری که برای آن انتخاب می شوند غنی تر خواهند شد.

شجاع کاوه با تاکید بر اینکه مشاوره مهم‌ترین موضوع برای تقویت کیفی گروههای نمایشی است، ادامه می‌دهد: کلماتی مانند ایثار که موضوع این جشنواره است، در بدو امر صرفا یک کلمه محسوب می‌شود ولی زمانی به یک محور خاص در تولید هنری تبدیل می شود که گروه هنری بتواند به آن تصویری خاص ببخشد و آن را ویژه کند.

این هنرمند برجسته كشور با اشاره به اینکه کشف این اتفاق با استفاده از مشاورانی همچون جامعه شناسان یا روانشناسان به گروههای نمایشی صورت می گیرد، تصریح می‌كند: گروهها باید به جای گرته‌برداری از رویکردهای قبلی به موضوعات جشنواره ای، یک نگاه متفاوت داشته باشند و این نگاه ویژه همان برداشت اجتماعی است زیرا این گروهها به عنوان نمایندگان آحاد ملت، مسئولیت سنگینی را برعهده دارند و چقدر خوب است که این مهم، با مشاوره انجام شود تا با همفکری یکدیگر به کلمه ای مانند "ایثار" که رویکرد این جشنواره است، عمق بدهند.



انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.