سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لرستان؛

پایتخت پل های تاریخی ایران چشم انتظار جهانی شدن

لرستان سرزمين پل های تاريخی است به طوریکه در اين استان بيش از 100 پل تاريخی وجود دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ پل های تاریخی لرستان که در مسیر شاه راه شمال به جنوب وشرق به غرب ومسیرتیسفون به خوزستان است از شاهکارهای معماری پل سازی ایران در زمان ساسانیان ،هخامنشیان و دوران اسلامی به حساب می آیند.

پل های گاومیشان، شاپوری، پل آجری، پلدختر، کلهرت، کشکان و شکسته از جمله پلهای تاریخی لرستان هستند که بیش از هزار و 400 سال قدمت تاریخی دارند و از معماری و هنر پل سازی منحصربه فرد برخوردارهستند.

نخستین بار در سفر اول هیئت دولت به لرستان بود که زمزمه نامگذاری لرستان به عنوان پایتخت پل های تاریخی ایران اوج گرفت و در همین سفر اعتباراتی برای مرمت و بازسازی برخی از این پلهای منحصر به فرد پیش بینی شد.

در سفر بعدی هیئت دولت موضوع ثبت جهانی پل های تاریخی لرستان و تشکیل پرونده این میراث ارزشمند برای ثبت جهانی به صورت مصوبه از هیئت وزیران بیرون آمد تا حرکت در مسیر ثبت جهانی حیرت انگیزترین پلهای تاریخی ایران کلید زده شود؛ اما این تب داغ زود سرد شد و بعد از گذشت سال ها همچنان گردی به قدمت این پل های تاریخی روی نام آنها در فهرست موقت ثبت جهانی نشسته است.

درسال 1388پایگاه پل های تاریخی این استان شکل گرفت تابرای جهانی شدن 6پل ازلرستان اقدامات لازم انجام شود.

مصطفی نژاد مدیر پایگاه پل های تاریخی لرستان گفت:هدف ازشکل گیری این پایگاه ها آماده سازی بخشی از پل های تاریخی لرستان درسازمان جهانی یونسکو بوده که متاسفانه بعد از گذشت یکسال سازمان میراث فرهنگی کشوراین پایگاه رابه علت نامشخصی تعطیل کرداین درحالیکه مامقدمات ثبت این پل هارابرای جهانی شدن آماده کرده بودیم.

بهاروند دیگرکارشناس میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری لرستان هم میگوید:تمام کارهای ثبت این پل ها انجام شده ومنتظر سازمان میراث فرهنگی کشوربرای ثبت این پل های ارزشمند درسازمان جهانی یونسکوهستیم که تابه حال همتی ازسوی مسولان میراث فرهنگی کشورمشاهده نشده است .

سلیمانی مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری لرستان هم گفت :کارهای اولیه ازجمله آزادسازی بخشی ازاین پل هاوکاراسکن لیزاین پل ها انجام شده وبرای ادامه کاراین پل ها به اعتباری بالغ بر6 میلیاردتومان نیاز است.که انتظارمی رودسازمان میراث فرهنگی کشوربرای فرهنگ وتاریخ کهن این استان توجه بیشتری داشته باشد.

عادلی کارشناس میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری لرستان هم میگوید:ثبت این پل هادرسازمان جهانی یونسکو باعث می شود که سالانه این سازمان اعتباراتی برای حفاظت ونگهداری وبحث گردشگری وایجاداشتغال به این استان کمک کندومی تواندپایتخت پل های تاریخی ایران رابه تمام دنیا معرفی کند.

انتهای پیام


برچسب ها: پایتخت ، پل ، تاریخی ، ایران ، لرستان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.