سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قزوین؛

آئین سنتی طشت گذاری در شهرستان آبیک

همزمان با فرا رسیدن ماه محرم، مراسم آیینی طشت گذاری در شهرستان آبیک برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: آیین طشت گذاری یکی از قدیمی‌ترین سنت‌ها و مناسک مذهبی است که بسیاری از مردم ایران با اجرای این آئین به پیشواز عزاداری‌های ماه محرم ماه پیروزی خون بر شمشیر می‌روند .

این آیین که یادآور وسعت فرات، آب، لب تشنه‌ی امام حسین (ع ) و یاران با وفایش است با آه و اشک در روزهای پایانی ماه ذی الحجه برگزار می‌گردد که نشانگر آماده شدن حسینیان برای مراسم سوگواری سید و سالار شهیدان است .

مدیر کل میراث فرهنگی استان قزوین افزود: این مراسم آئینی- مذهبی در حسینیه‌ها و مساجد شهرستان آبیک و نیز برخی از روستاهای آذری زبان این شهرستان هرساله به منظور اعلان عزا در این شهرستان برگزار می‌شود که سمبل حادثه تاریخی کربلا بوده و عزاداران حسینی با سینه زنی و مرثیه سرایی در وصف سید و سالار شهیدان با آن امام و یاران با وفایش تجدید بیعت می‌کنند .

وی اضافه کرد: در این آئین سمبولیک که به آن طشت گردانی نیز می‌گویند طشت نماد مشک سقای کربلا، نماد رود، نماد آب و نماد رود فرات است که به روی امام حسین (ع) و یارانش بسته شد.

 مدیر کل میراث فرهنگی استان قزوین گفت: این مراسم سنتی در سال 91 در فهرست میراث ملی نا ملموس به ثبت رسید.


انتهای پیام/ی


برچسب ها: طشت گذاری ، آبیک ، محرم ، آذری ، قزوین
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.