به گزارش
گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از سمنان،
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و
نوجوانان کشور از وجود ۱۲۰ کتابخانهی
سیار در کشور خبر داد و گفت: این کتابخانههای سیار کتب مورد نیاز را به دست
کودکان روستایی در دورافتادهترین نقاط کشور میرسانند.
علیرضا حاجیانزاده
در سفر به استان سمنان با اشاره به فعالیتهای کانون پرورش فکری در
هفتهی ملی کودک به دستآوردهای توسعهی مهارت خواندن که همواره هدف اصلی کانون
بوده است پرداخت و ایجاد توانایی و مهارتآموزی در کنار دانایی را از اهداف کانون
برشمرد و گفت: توسعهی سواد خواندن و موضوع کتابخوانی از اهم مسایلی است که کانون
همواره با آن سر و کار دارد.
اگرچه فعالیتهای متنوعی در کانون صورت میگیرد؛ اما
اساس کار ما بر محور خواندن و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی بنا شده است.
وی با بیان اینکه کانون ۹۲۰ مرکز در
سراسر ایران دارد که فعالیت هنری، فرهنگی و ادبی دارند؛ تصریح کرد: همهی این
مراکز با نام کتابخانههای کانون شناخته میشوند چراکه محور فعالیت آنها کتاب و
کتابخوانی است.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و
نوجوانان کشور در ادامهی به نقش کتابداران در ترویج کتابخوانی اشاره و با بیان
اینکه کانون می کوشد با بهرهگیری از فعالیتهای فرهنگیهنری ،کتابخوانی را ترویج
کند، افزود: ما تلاش کردهایم تا کتابرسانی به کودکان را توسعه دهیم و ۱۲۰ کتابخانهی
سیار ما با حضور مربیان و کتابداران توانستهاند به دستآوردهای خوبی برسند .
مربیان با طی کردن مسافتهای طولانی برای رساندن کتاب به دست کودکان روستایی تلاش
میکنند تا فرهنگ کتابخوانی را ترویج کنند.
حاجیانزاده با تأکید بر لزوم جذاب
کردن کتابخوانی به فعالیتهای مختلف کانون اشاره و یادآور شد: شعرخوانی، نمایش،
فیلمنامهنویسی و... همگی فعالیتهایی مرتبط با کتاب است. از طرفی در کانون سعی
شده تا کاردستی و نقاشی نیز با تکیه بر یک داستان خلق شود و در این میان بالابردن
مهارتهای اجتماعی را هم در قالب نقد کتاب یا نقل کتاب تعریف کردهایم.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و
نوجوانان کشور تصریح کرد: ما معتقدیم در کنار دانایی، توانایی و مهارتآموزی ضروری
است.
نمیخواهیم ذهن بچهها انباشته از اطلاعات خام شود. معتقد به سلامت روان و
نشاط درونی در گرو یادگیری درست و حرکت به سمت خردورزی و تفکر هستیم.
او با اشاره به دستآوردهای
توسعهی سواد خواندن گفت: ما تلاش داریم چهار مهارت را در کودکان و نوجوانان پرورش
دهیم: اول درک مسأله، حل مسأله و قدرت تحلیل است. اعضای ما توانستهاند مهارت
نوشتن را در خود تقویت کنند.
در گام سوم آنان به توانایی در بیان رسیدهاند. از
طرفی رشد خلاقیت و نوآوری آنان نیز در گرو مطالعه بودهاست.
انتهای پیام/ز