سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان؛

افزایش شانس ازدواج باترکیب روش سنتی ومدرن درطرح همسان‌گزینی

معاون فرهنگی وامورجوانان اداره کل ورزش وجوانان اصفهان گفت :طرح همسان‌گزینی به دلیل ترکیب روش سنتی ومدرن باعث افزایش شانس ازدواج می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان؛ محمد مسعود کریمی با اشاره به موانع ازدواج جوانان اظهار داشت: با توجه به نظرسنجی انجام گرفته از 3 هزار جوان، مهم‌ترين موانع ازدواج گرد آوري شد که بر اين اساس پسران68 درصد مسائل اقتصادي ، 43 درصد نداشتن شغل و 25 درصد تشريفات و هزينه هاي ازدواج ، 12 درصد نيافتن همسر دلخواه ،10 درصد مسائل فرهنگي، 10درصد مسائل تربيتي و روان شناختي افراد و بي اعتمادي را مهم ترين موانع ازدواج عنوان کرده اند و مشکلات اقتصادي با 18 درصد، شغل با 9 درصد ، هزينه هاي ازدواج با فراواني 9 درصد و نيافتن همسر با 36 درصد و همچنين مشکلات فرهنگي و آداب و رسوم با 17 درصد از جمله مهم ترين موانع ازدواج است که توسط دختران اعلام شده است.

معاون فرهنگی اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان با بیان اینکه در زمینه اشتغال و مسکن این ارگان تنها می تواند برای التزام دستگاه‌های متولی فعالیت کند، اظهار داشت: در زمینه جهیزیه و هزینه های مراسم نیز کانون های پیوند مهر با رویکرد ازدواج ارزان در سراسر کشور تشکیل و در این راستا تسهیلاتی فراهم می کنند.

وی با تاکید بر اینکه معتقدیم ورود دولت به مسایل فرهنگی موجب ابتر شدن نتیجه کار می‌شود، ابراز داشت: همچنین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد انتخاب صحیح نقش موثری در یک ازدواج موفق دارد.

کریمی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در جمع دانشجویان به کمرنگ شدن نقش واسطه ها اشاره و از مسئولان خواستند از افراد مومن و دیندار برای ایجاد شبکه واسطه ها استفاده کنند، تاکید کرد: سال گذشته طرح همسان گزینی توسط معاونت سازماندهی امور جوانان، سازمان تبلیغات، اداره کل ورزش و جوانان مطرح شد و در نهایت مسئولان به این نتیجه رسیدند که از ظرفیت موسسه تبیان برای این امر استفاده شود.

دبیر ستاد ازدواج استان اصفهان با بیان اینکه ضریب بالای امنیت و اعتمادپذیری سایت تبیان از مزایای این طرح است، گفت: ارائه مشاوره های خانواده، استفاده از مشاوران با رویکرد دینی، افزایش شانس ازدواج به دلیل ترکیب روش سنتی و مدرن و احیای واسطه‌ها از دیگر مزایای این طرح است.

وی با اشاره به رونمایی از این طرح در خردادماه برای نخستین بار در تهران اظهار داشت: در این بازه زمانی ۱۵ هزار نفر ثبت‌نام و 200 ازدواج نیز انجام شده است. از 15 هزار متقاضي ازدواج که در اين سايت ثبت نام کرده اند بيشترين تعداد داراي تحصيلات کارشناسي و کارشناسي ارشد و دکترا و بيشترين ثبت نام کنندگان متولدان دهه 60 هستند.

کریمی با اشاره به اینکه از مزیت‌های این طرح ارائه بسته‌های آموزشی با محتوای متقن است، تصریح کرد: هر ۶ ماه یکبار از افراد مختلف نظرسنجی می‌شود و اگر ارائه این بسته آموزشی موفقیت آمیز باشد بسته آموزشی برای ۶ ماه بعد ارائه می شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ماده ۴۳ قانون پنجم توسعه کشور حوزه مراکز مشاوره را به سازمان ملی جوانان سپرده است این وزارت خانه در صدد تشکیل این مراکز بود که با مخالفت نظام روانشناسی روبرو شد.

معاون فرهنگی اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان تصریح کرد: در دولت جدید وزارت ورزش و جوانان طی تفاهمی با نظام روانشناسی نهایتا حوزه جوانان و ازدواج را در اختیار و ایجاد مراکز مشاوره را در نظر گرفت که مسئولان این مراکز باید دارای مدرک کارشناسی ارشد به بالا بوده و از نظام رواشناسی مجوز دریافت و دوره هایی را طی کنند.

وی با بیان اینکه ارجاع به مراکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده که دارای اعتبارنامه از نظام روانشناسی و وزارت ورزش و جوانان هستند از دیگر مزیت های این طرح است، افزود: تا آخر امسال ۳۰ مرکز مشاوره تخصصی در کشور راه اندازی می شود که یک مجموعه در شهرضا، شاهین شهر، و سه مرکز در شهر اصفهان وجود دارد.

دبیر ستاد ساماندهی ازدواج جوانان استان اصفهان با اشاره به اینکه بر این اساس طرح همسان گزینی مشاوره محور نیز هست، ابراز داشت: این طرح دارای ۴ شبکه معرف‌ها، مشاوران، راستی آزمایان و هیئت امنا است.

کریمی با بیان اینکه از جمله عواملی که در تاخیر ازدواج با آن مواجه هستیم ترس و عدم اعتماد به جنس مخالف است که در این طرح به دنبال رفع این معضل هستیم، ابراز داشت: بیش از۲۰درصد ازدواج ها در کشورمان قبل از ۵ سال اول به طلاق منتهی می شود و ۲۵ درصد طلاق ها در اصفهان قبل از سال نخست زندگی است.

معاون فرهنگی اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان با اشاره به مصوبات سی و سومین جلسه ستاد امور ساماندهی امور جوانان با موضوع ازدواج تاکید کرد: ایجاد پرتال اطلاع رسانی و ساماندهی مراکز مشاوره ازدواج و خانواده، برگزاری جشنواره پیوند آسمانی، معرفی و تحلیل از خادمان و فعالان حوزه ازدواج و برگزاری جشنواره ازدواج عشایر از جمله این موارد است.

وی افزود: همچنین توسعه سازمان های مردم نهاد جوانان با موضوع ازدواج و خانواده، آموزش مهارت های زندگی ۱۶ ساعته برای هر زوج که ۲ ساعت آن مربوط به آزمایشات ژنتیک و مرکز بهداشت است از دیگر موارد مدنظر است.

کریمی با اشاره به اولویت های اصفهان در حوزه جوانان به دستور استاندار اصفهان نیز ابراز داشت: ساماندهی اوقات فراغت جوانان و ساماندهی جوانان، ارتقای هویت ملی و دین جوانان سه اولویت اصلی مطرح شده در این ارتباط است

انتهای پیام/ب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.