سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرمایه گذاری 30 میلیاردی خیرین برای بیماران ریوی

خیرین حدود 30 میلیارد سرمایه گذاری اولیه برای درمان بیماران ریوی اختصاص دادند که می‌توان ظرفیت بیمارستان مسیح دانشوری را به 500 تخت برسانیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در نشست خبری هفتمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های ریوی در بیمارستان مسیح دانشوری دکتر علی اکبر ولایتی ریاست کنگره بین‌المللی بیماری‌های ریوی با اشاره به اینکه بیماری سل یکی از موضوعات مهم این کنگره می‌باشد، گفت: کنگره بین المللی بیماری‌های ریوی از 20 مهر ماه در دانشگاه شهید بهشتی آغاز می‌شود و از اساتید برجسته بیماری‌های ریوی مراقبت‌های ویژه و متخصصین بیماری‌های سل دعوت شده است، حتی کشورهای پیشرفته جهان هم درگیر بیماری سل هستند ولی چشم انداز خاصی در خصوص این بیماری وجود ندارد. در ایران تعداد مبتلایان به سل نسبت به قبل از انقلاب در سایه مراقبت های بهداشتی که وزارت بهداشت اعمال کرده است به نصف رسیده است و این کنگره سخنرانانی از کشورهای آمریکا ، فرانسه، بلژیک، ترکیه و. . .  حضور خواهند داشت. 

وی افزود: سقف‌های موقتی فراهم شده تا افزایش تعداد بیماران مشکل‌ ساز نشود، بیمارستان مسیح دانشوری از جمله بیمارستان‌هایی است که بیش از 300 تخت دارد و از حداکثر امکانات بستری آن استفاده می‌شود. 

وی در خصوص نقش خیرین در درمان بیماران ریوی عنوان کرد: دو ساختمان 12 طبقه در حال ساخت است که به کمک دولت و خیرین که مبلغ 30 میلیارد سرمایه اولیه اختصاص داد‌ه‌اند این کار صورت گرفته است و ما تعهد می‌دهیم که با این مقدمات ظرفیت بیمارستان را به 500 تخت برسانیم و هم از نظر کیفی و کمی توسعه دهیم و انواع کارهای مداخله‌ای مثل تومورهای مجاری تنفسی که با لیزر باید درمان شود و همینطور جراحی‌های بیماری‌های ریوی و قلبی و قفسه صدری در این مرکز قابل درمان است . 

وی در ادامه گفت: ما می‌توانیم در بخش قلب خیلی از مشکلات را بدون جراحی حل کنیم. در جهان تعداد مبتلایان به سل سالانه 9 میلیون نفر است که از این تعداد حدود 10 درصد به مرگ منجر می‌شود و علت آن مقاومت میکروب سل نسبت به داروها به دلیل مصرف نامناسب آنهاست. به گونه‌ای که بیمار در یک ماه اول با مصرف دارو حدود 20 درصد بیماری را کنترل می‌کند و با قطع سرفه و تب گمان می‌کند که درمان شده است ولی 75درصد درمان ناقص صورت گرفته، بنابراین برنامه DOTS دعوت به کار است که همان درمان با مراقبت مستقیم است.
این خانه‌های بهداشت داروها را نزد خود نگه می دارند تا افراد بیمار برای مصرف دارو در مراکز حضور پیدا کنند تا متخصصین از مصرف صحیح دارو ها اطمینان حاصل کنند.

ولایتی در خصوص تعداد مبتلایان به سل در کشور گفت: در کشور ما میزان ابتلا به سل از هر 100 هزار نفر به کمتراز 20 نفر رسیده است اما هنوز این تعداد ایده‌آل نیست و ممکن است فرد سالها به بیماری سل مبتلا باشد.ولی به دلیل علائم خفته این بیماری متوجه آن نشود. 

دکتر حمید رضا جماعتی دبیر علمی کنگره بین المللی بیماری‌های ریوی درخصوص ریه مصنوعی می‌گوید: اکمو ECMO یا همان ریه مصنوعی خون را در برابر یک غشاء پر از اکسیژن قرار می‌دهد و سپس آن را به بدن باز می‌گرداند که این همان کارکرد ریه است. سندروم زجر تنفسی که بیشترین میزان مرگ و میر را دارد، به علت عفونت رخ می‌دهد که از استفاده از دستگاه اکمو می‌تواند برای مدت موقت بر اساس شرایط بیمار از مرگ وی جلوگیری کند . اکمو در ایران هم درحال انجام است. 
افرادی که بر اثر بیماری آنفولانزا دچار مشکل تنفسی می‌شوند، نیز می‌توانند با استفاده از دستگاه اکمو با توجه به شرایط بیمار از یک روز تا یک هفته تحت درمان قرار بگیرد.

دکتر ولایتی در خصوص استفاده از دستگاه اکمو برای رفع مشکلات تنفسی ناشی از آنفولانزا عنوان کرد: اخیرا موردی بوده که خانمی در اثر سرماخوردگی دچار مشکلات ریوی شده بود که با استفاده از روش اکمو بیماری او درمان گردید که اگر این کار صورت نمی‌گرفت قطعا موجب مرگ وی می‌شد.

دکتر ولایتی در خصوص کارگاه‌های بیماری اختلال خواب عنوان کرد: کارگاه‌های بیماری خواب مرتبط با بیماری‌های ریوی و با سخنرانی اساتید آمریکایی و ایرانی  صورت می‌گیرد. 
بیماران مبتلا به اختلال خواب در زمان خواب دچار تنگی نفس می‌شوند و از خواب می‌پرند هر چند این بیماری موجب مرگ نمی‌شود ولی برای چند لحظه خون به مغز پمپ نمی‌شود و ممکن است موجب اختلال در کارکرد مغز شود برای این افراد دستگاه‌هایی در پشت آنها کار گذاشته می‌شود که به پشت نخوابند.

جماعتی در خصوص مشکلات ناشی از اختلال خواب بیان کرد: 20 درصد افراد جامعه مبتلا به اختلال خواب هستند این وقفه موجب مرگ نمی‌شود ولی عوارضی ایجاد می‌کند که ممکن است فرد را به سمت مرگ سوق دهد. ایجاد مشکلات قلبی عروقی مثل تنگی شریان قلب، اختلال ضربان قلب، فشار خون، اختلال در حافظه و تمرکز، افسردگی و اضطراب و حتی مرگ ناگهانی از علائم اختلال خواب است. که گاهی ممکن است با تشخیص نادرست این بیماری توسط پزشکان شرایط بیمار حاد شود. 

وی در ادامه گفت: بیمارانی که دچار سکته قلبی شده‌اند و یا برای آنها بالن قلب کار گذاشته شده است.گاهی علت آن بیماری اختلال خواب عنوان شده است. 

20 درصد علل تصادفات در آمریکا بیماری اختلال خواب شناسایی شده است
مرتاض دبیر اجرایی کنگره در خصوص بیماری سل گفت: یکی از محورهای کنگره عفونت‌های ریوی است که سل یکی از اساسی ترین مسائل در این محور است. این کنگره با حمایت وزارت بهداشت و معاونت درمان و پیشگیری بیماری واگیر دار صورت می گیرد .

ولایتی در خصوص یکی از علل ابتلا به سل گفت: 30 درصد افرادی که مبتلا به ایدز هستند به سل مبتلا می‌شوند چون سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف شده و میکروب سل می‌تواند بر بدن آنها غلبه کند.از هر 100 نفر که دچار سل می‌شوند 90 نفر بدن مقاومی در برابر سل دارد و فقط 10 درصد به علت بیماری‌های زمیمه‌ای همچون ایدز که موجب ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شود، در مقابل سل مقاومت کمی دارد. مسئله آلودگی هوا و ریزگردها با همکاری انجمن ترکیه و اردن مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا راهکارهای مناسب ارائه گردد . 

جماعتی در خصوص بیماری‌های شایع ریوی گفت: بیماری های انسداد ریوی و آسم جزو بیماری‌های شایع ریوی به شمار می‌رود به گونه‌ای که انسداد ریوی در جهان رتبه سوم را به خود اختصاص داده است که مهمترین علت آن سیگار ، آلودگی هوا و به میزان کمتر مسئله ژنتیک است در کشور ما میزان شیوع به سل مشخص نیست ولی در جهان بر اساس میزان مصرف دخانیات حدود 25 درصد جمعیت‌های بزرگ که ریسک مصرف دخانیات در آنها متوسط ارزیابی شده است 20 درصد مبتلا به آسم هستند. این بیمارستان به مرکز ترک دخانیات و پیشگیری از مصرف دخانیات مجهز شده است که تلاش داریم تا حدود زیادی از شیوع این بیماری بکاهیم. 

ولایتی در خصوص بیماری‌های شبه آسم در کودکان گفت: عامل این بیماری ویروس است و افرادی که زمینه بیماری آسم دارند بیشتر در معرض آن قرار می‌گیرند، این بیماری در دو سال اول زندگی رخ می‌دهد که از علائم آن تنگی تنفس ، خس خس در بازدم  و التهاب مجاری تنفسی است که گاهی بیمار نیاز به مراقبت‌های ویژه خواهد داشت. 

پیوند همزمان قلب و ریه برای اولین بار در ایران

دکتر علی اکبر ولایتی  ریاست کنگره بین‌المللی بیماری‌های ریوی در حاشیه نشست خبری هفتمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های ریوی در خصوص پیوند همزمان قلب و ریه در ایران گفت:  پیوند همزمان قلب و ریه یک بار در ایران انجام شده است و ما تلاش داریم که این امکان را توسعه دهیم چرا که گاهی در هنگام پیوند ریه قلب دچار ایست می‌شود و نیاز به پیوند همزمان قلب و ریه می شود . یک دختر 12 ساله که گرفتاری مادرزادی ریه داشته تحت پیوند همزمان قلب و ریه قرار گرفته است، عمل موفقیت‌آمیز بوده است اما پس از مدتی به علت عفونت متاسفانه بیمار فوت کرد. بنابراین افراد پس از عمل‌های پیوند باید به طور مداوم تحت مراقبت قرار بگیرند. 

وی در ادامه در خصوص تاثیر دخانیات در شیوع مشکلات ریوی عنوان کرد: افرادی که دچار سرطان مجاری تنفسی هستند، خوشبختانه برای درمان آنها استفاده از روش لیزر امکان‌پذیر است. افرادی که سیگار و دخانیات مصرف می‌کنند دیر یا زود دچار مشکلات  ریوی خواهند شد و این افراد بیشتر مشکوک به سرطان ریه خواهند بود، ما تلاش داریم که بخش عمده هزینه بیماران توسط بیمه و مابقی آن توسط خیرین تامین شود. 



انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.