سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

به ویکی کمک کنید....

جیمی ویلز، بنیان گذار ویکی پدیا، اخیرا درخواست کمک مالی در اینترنت منتشر کرده و در آن از کاربران خواسته برای حفظ این دایره المعارف آنلاین و همچنین پشتیبانی از ۲۳ کارمندش به ویکی پدیا کمک کنند.


به گزارش دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان ، ویکی به زبان محلی هاوایی به معنای سریع است، ویکی- ویکی که نام اولین ویکی ساخته شده در سال 1995 است به معنی «بدو، بدو» است ... از پر طرفدارترین ویکی ها می توان از ویکی پدیا نام برد.

ویکی‌پدیا یک دانشنامهٔ اینترنتی میباشد که به چند زبان و با محتویات آزاد است که با همکاری افراد داوطلب نوشته می‌شود و هر کسی که به اینترنت دسترسی داشته باشد می‌تواند مقالات آن را ویرایش کند.
هدف ویکی‌پدیا آفرینش و انتشار جهانی یک دانشنامهٔ آزاد به تمامی زبان‌های زندهٔ دنیاست. نام ویکی‌پدیا واژه‌ای ترکیبی است که از واژه‌های ویکی (وب‌گاه مشارکتی) و انسیکلوپدیا (دانشنامه یا دائرةالمعارف) گرفته شده است.




ویکی پدیا ، محبوب ترین دایره المعارف آزاد و آنلاین دنیا به منظور کاهش خطاها ، نادرستی و جعل اطلاعات با افزایش مشکلات مربوط به اشتباه ها و سؤ استفاده های برخی کاربران از این دایره المعارف آزاد به یک سیستم کنترل کننده بسیار پیشرفته مجهز شده است.
ایده این سیستم امنیتی را گروهی از ویراستاران با هدف افزایش و بهبود کیفیت این دایره المعارف پیشنهاد کردند و به اعتقاد آنها ، برای دستیابی به این امنیت ، حداقل به ارائه ۳۰ تغییر قابل اطمینان در مدت ۳۰ روز نیاز است.


جوایز


ویکی‌پدیا در ماه می۲۰۰۴ (خرداد ۸۳) دو جایزهٔ مهم را از آن خود کرد. نخستین جایزه Golden Nica برای Digital Communities بود که توسط Prix Ars Electronica اعطا شد. این جایزه به همراه ۱۰٬۰۰۰ یورو و دعوت از ویکی‌پدیا به جشنوارهٔ سال بعد PAE Cyberarts اتریش بود. دومی جایزه Judges' Webby برای بخش «انجمن» بود. همچنین ویکی‌پدیا نامزد جایزه «بهترین کوشش» از سوی Webby شد.

در سپتامبر ۲۰۰۴(شهریور۸۳) ویکی‌پدیای ژاپنی موفق به دریافت جایزه ساخت وب (Web Creation) از سوی انجمن تبلیغ‌کنندگان ژاپن شد. این جایزه معمولاً به افرادی اعطا می‌شود که سهم بزرگی در پیشبرد وب به زبان ژاپنی دارند و این بار جایزه به شرکت‌کنندگان دائم ویکی‌پدیای ژاپنی داده شد.

در سال ۲۰۰۶ گزارش تحقیقی مولتی‌اسکوپ نشان داد که ویکی‌پدیای هلندی با امتیاز ۸/۱ پس از گوگل و جی‌میل محبوبترین وب‌گاه اینترنتی به زبان هلندی بوده‌است.

مجلهٔ تایم در گزارش سال ۲۰۰۶ خود، جیمی ولز را در گروه ۱۰۰ فرد تأثیرگذار سال اعلام کرد.

همچنین در همین سال ویکی‌پدیای روسی برندهٔ جایزهٔ رانِت (روسی: Премия Рунета) در بخش «دانش و آموزش» شد. این جایزه از طرف دولت اعطا می‌شود.

همچنین ویکی‌پدیا جایزهٔ یک میلیون دلاری مدیریت پروژه را از همایش دکرت صفاجو دریافت کرد.





در این سیستم جدید ، کاربران می توانند همانند گذشته مطالب خود را در بخش ویرایش سایت قرار دهند، اما مدخل های آنها پیش از انتشار از سوی سردبیران و ویراستاران ویکی پدیا فیلتر می شود بنابراین مدت زمان انتشار مدخل های جدید طولانی تر از پیش خواهد بود.

ویکی مدیا اولین بار با حمایت مالی صد ها هزار نفر و همچنین ارایه خدمات میزبانی و سرور ها توسط افراد بنیانگذاری شد. این کمک های مالی از ۵۰ کشور مختلف جهان به بنیاد ویکی پدیا ارایه شده و بر همین اساس این بنیاد از دادن مالیات معاف است. مهم ترین کشور هایی که ویکی مدیا را حمایت مالی می کنند برزیل و اندونزی هستند

همچنین این سیستم کنترلی ، صفحاتی از ویکی پدیا را که از سوی کاربران خرابکار بازدید شده اند، ردیابی می کنند تا اگر اطلاعات در این صفحات دچار تغییر و یا جعل شده باشد ، اصلاح شوند.

ویکی‌پدیا از پایان آوریل ۲۰۰۷ تاکنون، یکی از ۱۰ وب‌گاه برتر جهان از لحاظ شمار بازدیدکنندگان بوده است که بیش از نیمی از بازدیدها به ویکی‌پدیای انگلیسی مربوط می‌شود.

ویکی‌پدیا به‌عنوان یک منبع معتبر، همیشه، مورد اختلاف بوده‌است. برخی آن را به‌خاطر انتشار رایگان، ویژگی قابل ویرایش بودن، سیاست بی‌طرفی و گستردگی عناوین ستوده‌اند و از سوی دیگر، منتقدین درستی و اعتبار ویکی‌پدیا را به‌خاطر آزادی ویرایش زیر سؤال برده‌اند،همچنین ویکی‌پدیا به خاطر آسیب‌پذیری در برابر خرابکاری، کیفیت غیریکنواخت، سوگیری نظام مند، بی‌ثباتی و نیز به خاطر ترجیح اجماع بر اعتبار در سبک ویرایش مقالات نقد شده‌است.


ویکی‌پدیا بر سیاست «دیدگاه بی طرفانه» استوار است و طبق این سیاست دیدگاه هایی توسط شخصیت‌های برجسته ارائه . هر داوطلب می‌تواند مقاله‌ها را به سبک ویکی اضافه یا ویرایش کند، تخریب و عدم اطمینان به صحت همهٔ مطالب از مشکلات همیشگی این دانشنامه بوده‌است.

بنیاد ویکی مدیا، در مجموع تنها ۲۳ کارمند دارد که توسط مدیر اجرایی آن سو گاردنر، رهبری می شوند. این افراد از صد ها هزار داوطلبی که محتوا های خود را در جوامع ویکی پدیا به اشتراک می گذارند حمایت می کنند و خود این بنیاد توسط چندین داوطلب انگشت شمار که در کمیته های آن شرکت می کنند پشتیبانی مالی می شود.




بنیاد ویکی مدیا، سازمان مادر چندین پروژه مختلف مربوط به ارایه محتوا های رایگان است که مهم ترین آنها ویکی پدیا، برنده جایزه بهترین دایره المعارف آنلاین محسوب می شود.
ویکی مدیا در حقیقت یک شرکت غیر انتفاعی است که تحت قوانین ایالت فلوریدا در آمریکا اداره می شود و مرکز اصلی آن در سانفرانسیسکو واقع شده است.


در آخر باید گفت از این سایت بیشتر دیدن فرمایید و از اطلاعات آن بهره ببرید، همین که شما از این سایت دیدن میکنید به آن کمک میکنید.
 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


گزارش از توکلی


انتهای پیام
برچسب ها: ویکی پدیا ، کمک مالی ، کمک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.