سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یزد؛

رتبه اول تولید محصول روناس در کشور

مدیر زراعت جهادکشاورزی یزد از رتبه اول یزد در تولید محصول روناس در کشور خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛فرجام فاضل گفت: با توجه به 423 هکتار سطح زیر کشت روناس در استان یزد در سال زراعی 93-94 و میزان برداشت 2474 تن در سال و با عملکرد 11078 کیوگرم در هکتار، این استان در تولید این محصول در کشور رتبه اول را داراست .

فاضل افزود: زمان برداشت این محصول شهریور تا آبان ماه سال سوم تا چهارم که بعد از کف بر کردن ساقه و برگه های سبز عملیات برداشت با بیل های مخصوص انجام می شود .

مدیر زراعت جهادکشاورزی یزد خاطر نشان کرد: موارد مصرف این گیاه  در صنایع غذایی ، رنگرزی، دارویی، لوازم آرایشی و بهداشتی می باشد.

روناس سائیده شده عموماً جهت رنگ آمیزی پشم وکرک وتهیه رنگ لاکی قالی در ایران به مصرف می‌رسد و برای تثبیت بعضی از رنگهای دیگر که از کاه و پوست انار و گردو به دست می‌آید استفاده می‌شود.

همچنین برای تهیه ماهی دودی و رنگ آمیزی دیوار منازل و کارگاه‌ها نیز از روناس استفاده می‌شود
 
مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان خریداران روناس ساییده شده استان یزد را  بیشتر تجار اصفهانی، کاشانی،ارومیه ای، کرمانی، یزدی و شیرازی دانست و گفت: این محصول به بیش از ده کشور دنیا از جمله  کشور های آلمان، ایتالیا، انگلستان، ترکیه، هند، قطر، فرانسه و پاکستان و ... نیز صادر می شود.

گفتنی است:زمان کاشت ریشه روناس  آبان تا اسفند و زمان برداشت این محصول شهریور تا آبان ماه است.

انتهای پیام/ز
برچسب ها: روناس ، رتبه اول ، تولید ، یزد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.