سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساری ؛

نخستین همايش استانی جايگاه مازندران در شعر كلاسيك فارسی درآمل

نخستین همايش استانی جايگاه مازندران در شعر كلاسيك فارسی درسالن اجتماعات شهیدرجایی آموزش وپرورش آمل برگزار شد.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جواناز ساری ، محمد قنبري معاون پژوهش و برنامه ريزی آموزش و پرورش كل استان در اين مراسم به اهميت شعر و ادبيات فارسي و همچنين به تبيين جايگاه مازندران در شعر كلاسيك فارسي پرداخت وگفت: زبان فارسي يكي از عوامل وحدت و انسجام در كشور است.

وی اضافه کرد: زبان و ابيات فارسي زبان اصلي ما ايرانيان است و زبان فارسي ،اقوام و قبائل مختلف ايراني را با هم پيوند داده است و اصلي ترين عامل انسجام و وحدت ملي محسوب مي شود.

معاون پژوهش و برنامه ريزي تصريح كرد: علاوه بر ايران كشورهاي ديگري نيز هستند كه به زبان و ادبيات فارسي توجه دارند و در گذشته در امپراطوري گوركانيان در هند ، كل شبه قاره هند زبان فارسي زبان رسمي شان بوده است و همچنين مدتي در قفقاز و مدتي در پاكستان نيز زبان فارسي زبان اصلي اين كشورها بوده است.

قنبري زبان فارسي را يكي از زبان هاي رسمي و زنده دانست و اذعان داشت : در حال حاضر در اغلب قاره ها در اكثر نقاط دنيا طرفداران و علاقمنداني داريم و زبان فارسي يكي از زبان هاي رسمي و زنده دنيا است.

قنبري با بيان اينكه زبان فارسي يكي از زبان هاي انتخابي در گوگل است خاطر نشان كرد : در جي ميل و گوگل زبان فارسی در كنار ساير زبان ها انتخاب مي شود .

معاون پژوهش و برنامه ريزي همچنين تاكيد كرد: كمتر دانشگاهي در دنيا است كه كرسي ادبيات فارسي و ايران شناسي نداشته باشد.

قنبري با شاره به اينكه برخي از زبان ها در معرض انقراض هستند بيان داشت: حدود 600 زبان زنده در دنيا داريم و بعضي از زبان ها رو به انقراض است و در عربستان كه 9 زبان وجود دارد و 6 تاي آن از خانواده عربي است يا در حال توسعه يا در حال انقراض است و اينجاست كه رسالت ما سنگيني مي كند.

وي همچنين بعضي از زبان ها را رو به توسعه عنوان كرد و اظهار كرد: زبان هايي مثل اسپانيولي و چيني و انگليسي در حال توسعه هستند.

معاون پژوهش و برنامه ريزي همچنين تاثير ادبيات بر فرهنگ و زندگي را فوق العاده دانست وگفت: در سايه تعاليم و آموزه هاي ديني، هم در دين و هم در ادبيات كه به ما رسيده است این دو مقوله در واقع از هم جدا نيستند و تاثير ادبيات بر فرهنگ ما مانند تاثير باران در مازندران است .

قنبري همچنين در ادامه به ادبيات عرفاني در كشور ما اشاره كرد : آنچه عرفاي ما عرضه كردند براي رسيدن به مقصد يا همان كمال بود تا به آن مقصد هدايت شويم .

وي خاطر نشان كرد : عرفاي ما به دنبال اين بودند كه كمال واقعي را به ما معرفي كنند و به همين دليل پيچيدگي هايي دارد و فهم متون به تناسب استعدادها و ظرفيت ها متفاوت است از اين رو متون شعر و نظم فارسي اسلامي ما قابل ترجمه نيست.

انتهای پیام/ب

برچسب ها: نخستین ، جایگاه ، مازندران ، شعر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.