سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چهره خبرساز فرهنگی؛

برومند زنگ خطر تئاتر کودک را به صدا درآورد

در روز هایی که همه دایه مهربانتر از مادر برای ‍ژانر کودک می شوند صدایی نا موزون از عرصه ی موسیقی این حوزه به گوش می رسد که زنگ خطر مظلومیت ژانر کودک را برای هنرمندان تداعی می کند .

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  چهره ی این هفته را از میان افرادی برگزیدیم که با ذوق و قریحه ی خوش خود رنگ و لعابی به حوزه ی کودک و نوجوان داده اند . هرچند محدود اما به نوعی کاملا ملموس اسم خود را برسر زبان ها انداخته اند. 

زنگ خطر تئاتر کودک 
مرضیه برومند در حاشیه اختتامیه بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان درهمدان از ضرورت افزایش امکانات زیرساختی تئاتر کودک و نوجوان ، کمبود سالن وهزار سنگ نزده بردرب نبودن های امکانات زیرساختی توسعه تئاتر کودک گفت. 

مرضیه برومند بیش ازاین با کارهای " مدرسه ی  موشها " و مجموعه های عروسکی دیگری مانند "خونه مادر بزرگه" تداعی گر روزهایی است که سینما ، تئاتر و تلویزیون در حوزه کودک و نوجوان درقاب تصویر خود نمایی می کردند . اما حالا چی شد که این روزها اینجوری شد و سنگ ها یکی پس از دیگری ادله بر نبودن امکانات می زندند ، تحلیلش بماند بر دوش بزرگانی که مسئولیت ژانر کودک و نوجوان را بر عهده گرفتند . 

یکی از گفته های مرضیه برومند که با یکی از خبرگزاری رسمی داشت ، حل و فصل برسر نبود سالنهای اجرا و چرایی دیده نشدن کار کودک . 

باشگاه خبرنگارن جوان : ‌
کدام دیده نشدن؟ روزهایی که "خونه مادربزرگه"  و "مدرسه ی موشها " پیاپی از تلویزیون پخش می شد کمتر کسی بود که این دو مجموعه عروسکی را نبیند و یا مجموعه ی "کلاه قرمزی " را که با هنرمندی و تیزهوشی ایرج طهماسب و حمید جبلی سالهاست پخش میشود . کسی نبیند و دوست نداشته باشد . 

این درست که کار کودک در حوزه ی تئاتر دیده نمی شود یا بهتر بگم کمتر مورد توجه مردم و مسئولین قرار می گیرد ، اما همیشه یک طرفه به قاضی رفتن هم مناسب نیست تئاتر خیلی وقت است که بار و بندیل خود را از سر سفره های مردم جمع کرده است حالا بماند افراد هنردوست و هنرجو که همچنان به حرمت خاک صحنه اجرا های تئاتر را دنبال می کنند ، اما خانم برومند تنها اجرا های کودک نیست که تبلیغ نمی شود بلکه اجرای ژانرهای درام و سنین بزرگتراز 15 یا 20 سال هم تبلیغات آنچنانی ندارد .

درگوشی میگم ، بماند تئاترهای آزادی که با تبلیغات و پخش تراکت های رنگارنگ در کیسه های خرید از سوپرمارکت ها جای خود را مثلا در سبد فرهنگی و هنری خانواده ها جا خوش می کنند و به اسم تئاتر رفتند وبهانه ی دو تا نمایش دیدن مردم را به سمت سالن های متفرقه میکشانند .

شما نگران نباشید از قدیم گفتند تا کارد به استخوان نرسد صدای کسی در نمی آید . سپاس خانم کارگردان که همچنان دلسوزانه برای حوزه ی کودک و نوجوان کار می کنید . کار های شما نیازی به تبلیغ ندارد و مثل همیشه منتظر تولیدات جدید شما هستیم چه روز های جشنواره نزدیک باشد و چه نباشد . 

پی نوشت اول :  
مرضیه برومند جدای از اینکه زنگ خطر حوزه ی کودک را به صدا درآورد از نگرانی بزرگتری گفت که در روز های اخیر گریبان گیر مجموعه فیلم های ایرانی هم شده است ، آن هم استقبال و واکایی مردم در شبکه های ماهواره ای که اتفاق خوبی را رقم نمی زند . 

با این حال نباید از تولیدات داخلی رسانه ی خودمان غافل باشیم. ساخته هایی مانند مجموعه های تلویزیونی "معمای شاه" ، "کیمیا" ، "آمین" ، "آقا و خانم سنگی" و یا برنامه های تلویزیونی مانند "محله گل و بلبل" ، "رنگین کمان" ، تولیدات و انیمیشن های شبکه ی پویا که ماه ها و حتی سالها طول می کشد تا دقایقی را در قاب تصویر ثبت و رضایت خانواده های ایرانی را برآورده کنند.


گزارش از محدثه نعمتی

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.