سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توفیق: ما با امید زنده‌ایم

دبیر فدراسیون بسکتبال از دلایل صعود نکردن تیم ملی بسکتبال به المپیک 2016 ریو خبر داد.

به گزارش خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، وقفه 5 ماهه در برگزاری انتخابات فدراسیون، دور بودن بازیکنان از فضای مسابقات و کمبود زمان برای آماده سازی تیم ازمهم ترین موانعی بودند که تیم ملی بسکتبال ایران و قدرت اول آسیا در سال های 2007، 2009 و 2013 و دارنده مدال نقره بازی های آسیایی 2014 اینچئون را در مسابقات قهرمانی آسیا صاحب جایگاه سوم کردند.

محمود مشحون دوم خرداد ماه از میان 16 کاندیدای مجمع انتخاباتی توانست بر مسند فدراسیونی که از 26 آذرماه با سرپرستی دولو اداره می شد بنشیند و از همان روز اول برای کسب سهمیه و حضور در المپیک برنامه بچیند. مهم ترین اقدام او انتخاب سرمربی در مدت زمان باقی مانده تا مسابقات قهرمانی آسیا بود که پس از بررسی های متعدد بائرمن آلمانی با قراردادی سه ماهه از 15 تیرماه سرمربیگری تیم ملی ایران را برعهده گرفت.

علی توفیق در گفت و گو با پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، کمبود زمان آماده سازی تیم و اردوهایی فشرده که کمتر از سه ماه طول کشید را از جمله دلایل ناکامی تیم ملی بسکتبال در مسابقات اخیر ذکر کرد و گفت: زمان مشخصی برای آماده سازی تیم ها مخصوصاً رشته بسکتبال وجود دارد تا بتوان روی نقاط قوت و ضعف بازیکنان و کادر فنی تمرکز کرد؛ اما ما به دلایل مختلف این فرصت را از دست دادیم.

وی مسائل فنی ماه های اخیر را برآیندی از عنصر زمان عنوان کرد و افزود: انتخاب بازیکنان و کادرفنی، پیاده کردن استراتژی و تاکتیک ها، هماهنگی تیم با اعضای کادر فنی و بسیاری دیگر از این دست مسائل متکی به روند طولانی مدت آماده سازی و تدارکات تیم ملی است.دبیر فدراسیون بسکتبال با ابراز رضایت از پشتیبانی فدراسیون و وزارت ورزش و جوانان از تیم ملی، گفت: در این مدت فدراسیون و وزارت نهایت همکاری را با تیم داشتند و بهترین تدارکات را برای ما فراهم کردند. اما این موضوع را می توانیم به تغذیه فردی تشبیه کنیم که در یک روز 10 پرس غذای کامل و مقوی به او می دهند و او گنجایشی محدود دارد. تیم ما نیز با تمرینات فشرده و تدارکات بسیار خوب از این قائده مستثنی نبود.

مربی پیشین تیم ملی بسکتبال ایران در پاسخ به این سوال که امیدی به کسب سهمیه مانده است یا خیر؟ اذعان داشت: ما همگی به امید زنده ایم و با وجود این که مستقیماً جواز حضور در المپیک را کسب نکردیم در بسکتبال را نمی بندیم و نا امید نیستیم.او در همین ارتباط با اشاره به روند آماده سازی تیم چین از سال 2007 تا کنون، گفت: ما در آن سال با غلبه بر چین قهرمان آسیا شدیم اما این تیم توانست با برنامه ریزی درست و اصولی و بازیکن سازی از سد حریف خود(ایران) بگذرد و بلیت ریو را از آن خود کند.

توفیق با تاکید به این نکته که بسکتبال ایران نیز همانند دیگر کشورها حرکت رو به جلوی خود را ادامه می دهد، نتیجه در رقابت های بین قاره ای را دور از ذهن ندانست و کسب سهمیه را وابسطه به شرایط آماده سازی تیم و مشخص شدن حریفان ایران در این میدان بزرگ عنوان کرد.

کاپیتان سال های نه چندان دور تیم ملی بسکتبال در پاسخ به انتقادی دیگر مبنی برتکیه زدن تیم به تک ستاره ها، گفت: اتفاقاً تقویت تیم های پایه از اولویت های فدراسیون است؛ ما اکنون نفرات و تیم های پایه خود را شناسایی کرده ایم و حتی برنامه های گروه سنی جوانان و نوجوانان خود را از 2016 تا 2020 تنظیم کرده ایم. بازیکنان آن ها شناسایی و سرمربی و کادر فنی نیز اعلام شده است؛ متناسب با شرایط درسی این بازیکنان اردوها برگزار خواهد شد.

وی با بیان این که برگزاری لیگ ها به خصوص در بخش جوانان، نتایج مثبتی برای تیم های ما در بر داشته است، شناسایی بسیاری از استعدادها را نتیجه برگزاری این رقابت ها عنوان و خاطرنشان کرد: این رویکرد را در سیستم جدید فدراسیون سرلوحه قرار داده ایم که امیدوارم توجه به این سرمایه ها تداوم داشته باشد؛ استمرار آن به حمایت مستقیم کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان بستگی دارد.

انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.