سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نفس قاچاق سوخت با اجرای طرح پیمایش می گیرد؟

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به اینکه طرح تخصیص گازوئیل به خودروهای سنگین بر اساس پیمایش در دو یا سه پیمانه انجام می‌شود گفت: اجرای این طرح بستر مناسبی برای کنترل مصرف سوخت کشور است.

داود عربعلی سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: طرح تخصیص گازوئیل به خودروهای سنگین بر اساس پیمایش که از اول مهرماه آغاز شد بستر مناسبی برای کنترل سوخت کشور است.
 
وی با اشاره به اینکه سهمیه گازوئیل بر این اساس در کارت سوخت شارژ می‌شود، گفت: این طرح در دو یا سه پیمانه براساس عملکرد و کارکرد مصرف خودروهای سنگین در حال انجام است.

گفتنی است این طرح قرار بود همزمان با هدفمندی یارانه‌ها و در سال 89 به منظور بهینه کردن مصرف سوخت گازوئیل در کشور اجرا شود اما اجرای آن تا دولت یازدهم به تعویق افتاد. 

بر اساس این طرح قرار بود از سال 89 عرضه گازوئیل به خودروهای دیزلی بر اساس مسافت طی شده توسط این خودروها باشد تا به صورت هوشمند امکان استفاده از گازوئیل خارج از بخش حمل و نقل محدود و جلوی قاچاق آن به کشورهای همسایه گرفته شود اما این طرح در دولت دهم اجرایی نشد. این در حالی بود که کم بودن قیمت گازوئیل در داخل نسبت به کشورهای همسایه سودآوری قاچاق سوخت از سال 89 تا 93 را به‌صورت چشمگیری افزایش داد.

می‌توان یادآور شد که اجرای این طرح کمک قابل توجهی در کاهش مصرف سوخت دارد همچنین از قاچاق روزانه 5 میلیون لیتر سوخت جلوگیری می‌کند. به طوری که بر اساس اظهارات مسئولان ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قاچاق سوخت از روزانه 5 میلیون لیتر در سال 90 به روزانه 20 میلیون لیتر در سال‌های 93و92 رسیده و ارزش آن در سال گذشته برابر 4.2میلیارد دلار بوده است.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.