سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

7.4 درصد از تلفات جاده‌ای سهم جاده‌های روستایی

در سال 93، 7.4 درصد از تلفات راه‌های کشور سهم جاده‌های روستایی است

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سردار مهری رئیس راهور نیروی انتظامی کشور صبح امروز در کنفرانس ملی حمل و نقل روستایی گفت: انتظار بر این است که پلیس راهنمایی و رانندگی اقدامات و برنامه‌های مؤثری را در حوزه پیشگیری از وقوع حوادث و سوانح رانندگی روستایی انجام داده باشد زیرا بخش جاده‌های روستایی با جاده‌های برون شهری متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه باید در این حوزه کار علمی مناسب صورت گیرد افزود: امروزه مشکلات اساسی کشور تنها با راه‌حل‌های علمی امکان‌پذیر است که باید این راه‌حل‌های علمی با توجه به شرایط بومی کشور انجام پذیرد.

سردار مهری گفت: مدل‌هایی که ما باید دنبال کنیم و از آن الگو بگیریم قطعاً در اقلیم و شرایط متفاوت مختلف است.

وی با بیان اینکه مسائل مهم در تصادفات جاده، خودرو راهبران و مسافران است افزود: یکی از اضلاع مهم این موضوع بحث راه‌ها است که البته اقداماتی که دولت انجام داده است و قوانینی که در مجلس شورای اسلامی تصویب می‌شود و همچنین تحقیقاتی که صورت گرفته است و نهایتاً تفکیک وظیفه بین دستگاه‌ها مشخص شده تا ما شاهد حمل و نقل ایمنی در جاده‌ها باشیم.

وی گفت: حدود 50 درصد جاده‌های کشور روستایی است و طبق آمار به دست آمده 129 هزار جاده روستایی در کشور داریم که با توجه به این رقم یک سوم جمعیت کشور در روستاها زندگی می‌کنند اما به دلیل گرایش به شهرنشینی وضعیت جدیدی در شهرهای پرتراکم ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در کشور حدود 18 میلیون وسیله نقلیه و 10 میلیون موتورسیکلت پلاک ملی شده‌اند و با توجه به شرایط فعلی کشور بر اساس شاخص‌های سال 93 به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه شش نفر کشته می‌دهیم که این آمار در گذشته بیش از 20 نفر بود.

مهری گفت: ما امیدواریم با رعایت مقررات شاهد کاهش تلفات در حوزه حمل و نقل جاده‌ایم باشیم

وی افزود: رشد متناسب  جاده‌ای با وسایل نقلیه کمی متفاوت است که در سال 93 پنج درصد رشد شماره گذاری خودرو داشته‌ایم اما در زیر ساخت‌ها حدود 1.2 درصد رشد داشته‌ایم.

رئیس راهور نیروی انتظامی کشور خاطرنشان کرد: در گذشته حدود 19 میلیون سفر جاده‌ای در هر 100 کلیومتر مداشته‌ایم که این رقم به 25 میلیون رسیده است.

وی گفت: در حال حاضر حدود 90 درصد سفرها به صورت زمین صورت می‌گیرد که امیدواریم با توسعه حمل و نقل ریلی این بار سنگین در جاده‌ها کاهش پیدا کند.

مهری بیان کرد: در پلیس راهنمایی و رانندگی با همکاری و زارت جهاد کشاورزی و راهبردی کشور در زمینه تفاهم نامه‌هایی که با مرکز تحقیقات راه و مسکن داشته‌ایم توانستیم با تعامل و هماهنگی نسبت به کارشناسی دقیق مشکلاتی که در سطح جاده‌ها وجود دارد گام برداریم به طور مثال در سرشماری نقاط حادثه خیز جاده‌ها توانسته‌ایم بیش از 3 هزار و 200 نقطه را احصا کنیم.

همچنین در توسعه استفاده از سامانه‌ها یمراقبتی هوشمند اقداماتی انجام شده که قرا ر است بیش از هزار رو 800 دوربین ثبت تخلف در جاده های کشور نصب شود که این به کنترل سرعت در جاده‌ها و کنتر ل ترددها کمک می‌کند.

وی به آمار  جاده ها روستایی اشاره کرد: در سال گذشته 7.4 در صد از تلفات و کشته‌های کشور سهم جاده‌های روستایی بوده است و این عدد نسبت به سال 88 که 9.5 درصد را نشان می‌دهد با تعامل و هماهنگی میان وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری استان‌ها انجام شده است با برنامه ریزی و ارتقاء فرهنگ ترافیک شاهد کاهش تلفات بوده‌ایم.

مهری همچنین افزود: در سال 93 هزارو 200 نفر در جاده‌های روستایی براثر تصادفات جان خود را از دست داده‌اند.  ما امیدواریم با هماهنگی وبرنامه ریزی به خصوص در کنترل سرعت و ایمن سازی  جاده روستایی بتوانیم حمل ونقل ایمنی را همراه با مدیریت سرعت و همچنین برنامه ریزی‌هایی که در این زمینه داشته‌ایم فراهم کنیم.

رئیس راهور نیروی انتظامی کشور تصریح کرد: جاده‌های روستایی  داری مشکلات متعددی است که می‌توان از زیر گذر  و رو گذر  و همچنین ایمنی نامناسب این جاده‌ها اشاره کرد. بنابراین در برخورداری از جاده‌ها ایمن روستایی نیازمند تمهیدات ویژه‌ای هستیم که این امر می‌تواند در کاهش تلفات جاده‌های مؤثر باشد

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 16 هزارو 872 نفر در اثر تصادفات جاده‌ای کشته شدند اظهار کرد: 50 درصد از کسانی که کشته می‌شوند بعد از صحنه تصادف است که این رقم با تقویت ناوگان جابه جایی به ویژه آمبولانس هوایی وزمینی می‌توانیم این رقم را کاهش دهیم.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.