سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با طحال و وظایف آن در بدن آشنا شوید

طحال بعنوان غده‌ای بزرگی در بدن با نقش‌های مختلف درصورتی که بزرگ شود می تواند مشکل ایجاد کند.

دکتر آگاه فوق تخصص گوارش در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به بحث طحال گفت: طحال یکی از بزرگترین غدد بدن است که در قسمت چپ شکم و زیر دنده های چپ واقع شده و عضوی است که حاوی سلول های خونی، گلبول قرمز و گلبول‌های سفید فراوان. باید دانست که برای طحال نقش‌های متفاوتی ذکر شده اما در واقع نقش قطعی آن هنوز معلوم نیست.

وی افزود: از جمله نقشی که برای طحال عنوان شده تاثیرش در سیستم ایمنی است،‌این عضو در بیماریهای التهابی و عفونی یا بدخیمی‌ها بزرگ می‌شود، بنابراین احتمالا نقش تاثیرش در سیستم ایمنی نقش صحیحی است.

دکتر آگاه با اشاره به بزرگی طحال تصریح کرد: باید دانست که بیماری‌هایی مثل عفونت‌های مزمن از جمله مالاریا و سل می‌توانند بزرگی مزمن و دائم طحال را ایجاد کنند و اولین چیزی که در بزرگی طحال باید مورد بررسی قرار بگیرد، همین بیماری‌های عفونی است.

وی ادامه داد: علاوه بر التهاب‌های مزمن مثل بیماری های روماتیسمی، بیماری‌های مزمن کبدی هم در بزرگ شدن طحال نقش دارد. وقتی طحال بزرگ می‌شود گلبول های سفید آن افزایش می یابد و در واقع افزایش فشار در سیستم عروقی وجود دارد و پرخون می شود، در این صورت است که طحال بزرگ می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: در مورد بیماری‌هایی که مشکل مزمن طحال است و علت‌های ذکر شده در آنها شناخته نمی‌شوند، ممکن است برداشتن طحال از طریق جراحی و آزمایش کردن آن برای بررسی علت بیماری فایده داشته باشد.


انتهای پیام/


برچسب ها: طحال ، غده ، سیستم ایمنی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.