سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لمس زندگی واقعی در دنیای مجازی

این طور که دانشمندان پیش‌بینی کرده اند، تا چند سال آینده می‌توانید فناوری‌های پوشیدنی مجهز به سیستم واقعیت مجازی را در اختیار بگیرید و زندگی را در یک جهان مجازی وسیع و پیچیده تجربه کنید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، این اتفاق با آنچه تاکنون در دنیای واقعی تجربه کردید کاملاً متفاوت است و می‌تواند بُعد جدیدی از زندگی را پیش‌روی شما نمایان کند. اگرچه باور زندگی در چنین فضایی اندکی دشوار به نظر می‌رسد، ولی یک مرکز پیشرفته فناوری خبر از ساخت چنین فضایی داده است.
مرکز Linden Lab تصمیم گرفته است با فناوری ویژه خود این امکان را برای همه کاربران خانگی و سازمانی فراهم کند تا براحتی بتوانند زندگی در عالم دیگر را هم تجربه کنند. این مرکز 13 سال قبل بازی محبوبی با نام Second Life ارائه کرد که برای نخستین بار یک دنیای مجازی را پیش‌روی کاربران ترسیم کرد و مبتنی بر پلتفرم اینترنتی به کاربران امکان می‌داد ورود به دنیای واقعیت مجازی را تجربه کنند. این شرکت هفته گذشته ویرایش جدید از دنیای مجازی Second Life را منتشر کرد تا این بار کاربران بتوانند با گام‌های واقعی، وارد دنیای مجازی شوند.


زندگی ثانوی
بازی Second Life یک دنیای مجازی قدیمی است که فناوری‌های فراوان در آن به کار رفته و البته هرگز باعث تحول بزرگ در دنیای فناوری نشده است. این بازی حدود یک میلیون کاربر در سراسر جهان دارد و البته پس از گذشت 13 سال همچنان صدها هزار نفر خود را هوادار پروپاقرص آن می‌دانند. اگرچه این بازی برای شرکت سازنده پرسود بوده، ولی نمی‌توان آن را دنیای مجازی آتی دانست. مرکز Linden Lab از یک سال قبل طرح گسترده‌ای را آغاز کرد تا نخستین دنیای مجازی برپایه فناوری واقعیت مجازی را راه‌اندازی کند. واقعیت مجازی و واقعیت افزوده دو فناوری‌ نوظهوری هستند که بسیار مورد توجه شرکت‌های جهانی قرار گرفته‌اند و پیش‌بینی می‌شود ارزش بازار جهانی آنها در سال 2020 به بیش از 150 میلیارد دلار برسد. فیس‌بوک برای حضور در این بازار شرکت Oculus Rift به عنوان بزرگترین تولیدکننده عینک‌های هوشمند را خریداری کرده است و به تناسب آن فایل‌های صوتی و تصویری مجازی متناسب با فضای پیرامون را تولید می‌کند. شرکت گوگل نیز سرمایه‌گذاری‌های گسترده در این زمینه انجام داده است و مایکروسافت با معرفی عینک هوشمند HoloLens ادعا می‌کند مهم‌‌ترین تحول را در این عرصه به وجود می‌آورد. با این روند پیش‌بینی می‌شود کاربران جهانی برای نخستین بار در سال 2016 میلادی بتوانند با پرداخت 1500 دلار و خرید دستگاه‌های هوشمند جدید، زندگی ثانوی در دنیای مجازی را تجربه کنند.


ورود بازی Second Life به دنیای واقعیت مجازی پیش از عرضه دیگر فناوری‌های مربوطه صورت می‌گیرد. کارشناسان مرکز Linden Lab این روزها در حال تقویت کیفیت دنیای مجازی هستند تا در هر ثانیه فریم‌های بیشتری از آن را نمایش دهند و آن را بیش از پیش به دنیای حقیقی شبیه کنند. البته بجز اینها، باید برای زندگی ثانوی مردم در دنیای مجازی قوانین و مقررات تعیین شود و کاربران بخوبی بدانند که چگونه آن را مدیریت کنند.


«اِب آلبرگ» مدیرعامل مرکز Linden Lab بر این باور است که پیشرفت‌ها در عرصه حقیقت مجازی باعث می‌شود تا انسان در آینده نزدیک بتواند جهان‌های مختلف را ایجاد کند و آنچه تاکنون دور از دسترس خود می‌دید در دنیای مجازی به حقیقت برساند. این روزها مهندسان در نقاط مختلف جهان فعالیت‌های گسترده خود را آغاز کرده‌اند تا بتوانند این جهان‌ها را خلق کنند. آلبرگ در این خصوص می‌گوید: «هنوز برای ما بسیار دشوار است تا برای دنیای واقعیت مجازی و زندگی ثانوی مردم، محتوا تولید کنیم. برای آنکه بتوانیم تمام نیازهای نامحدود کاربران را در دنیای واقعیت مجازی پاسخ دهیم، باید از سیستم‌های مهندسی پیچیده کمک بگیریم. هنوز در این زمینه مشکلات فراوانی پیش‌روی ما وجود دارد ولی می‌توانیم این نوید را بدهیم که مردم بزودی تولد دوباره خود را در دنیای مجازی تجربه می کنند.»


جهان متفاوت
واقعیت مجازی که از آن به عنوان محیط چند رسانه‌ای همه‌جانبه هم یاد می‌شود، یک فضای شبیه‌سازی شده رایانه‌ای است که می‌تواند حضور فیزیکی را در یک محل، یک دنیای واقعی یا یک دنیای مجازی شبیه‌سازی کند. اغلب محیط‌های واقعیت مجازی در درجه اول تجربه‌های دیداری هستند که از طریق صفحه رایانه یا دستگاه برجسته‌بینی مشاهده می‌شوند. برخی از شبیه‌سازها اطلاعات حسی دیگری مانند صدا را هم در اختیار کاربر می‌گذارند. در موارد پیشرفته‌تر دستگاه‌های مربوطه اطلاعات لمسی را به عنوان نیروهای بازخورد در صنایع پزشکی، تولید بازی، نظامی، مهندسی و... به کار می‌برند. محیط‌های شبیه‌سازی شده می‌توانند مانند محیط‌های زندگی واقعی یا به صورت کاملاً متفاوت طراحی شوند تا کاربر حتی بتواند زندگی در فضای بازی ویدیویی مورد علاقه خود را تجربه کند.


اگر واقعیت مجازی گسترش یابد و به عنوان یک ابزار عمومی مانند اینترنت مورد استفاده قرار گیرد، زندگی بشر فصل جدیدی را آغاز می‌کند. برای مثال تصور کنید که از این فناوری در عرصه رسانه استفاده شود. بر این اساس زمانی که با عینک هوشمند صفحه روزنامه را مقابل خود می‌گیرید، تمام اطلاعات مندرج در این گزارش به صورت سه‌بعدی و واقعی در مقابل شما نمایان می‌شود و هر بخش از آنها را که بخواهید، می‌توانید به صورت مستقیم لمس کنید. این گزارش می‌تواند همزمان به صورت صوتی یا تصویری برای شما نمایش داده شود و مثال‌های خود را عملی به نمایش بگذارید. در بخش دیگر مدیران سازمان‌ها می‌توانند با استفاده از این فناوری هوشمند جلسات خود را از راه دور برگزار کنند و به صورت واقعی در کنار کارمندان و دیگر مدیران حاضر شوند.

پزشکان می‌توانند در این دنیای واقعی/مجازی کلینیک‌های هوشمند طراحی کنند تا بدون آنکه بیمار از منزل خارج شود، به صورت واقعی به درمان او بپردازند. طراحان می‌توانند بدون پشت‌سر گذاشتن هر گونه فرآیند پیچیده ایده‌های ذهنی را به طور واقعی مقابل خود ببینند. علاقه‌مندان هنر می‌توانند خود را در ماجرای فیلم‌های سینمایی مشاهده کنند و دوستداران بازی‌های ویدئویی قادر خواهند بود به یکی از شخصیت‌های مورد نظر خود تبدیل شوند.

تمام این افراد تمایل دارند بدون هیچ‌گونه پیچیدگی، نیازهای مذکور را برطرف کنند و دنیای واقعیت مجازی قول داده است این اتفاق را برای همگان میسر کند. کارمندان شرکت Linden Lab هم‌اکنون در حال شکل‌دهی هرچه بهتر اشیای موجود در دنیای مجازی هستند، ساختمان‌ها را می‌سازند، زندگی در آن را تجربه می‌کنند و متناسب با نیازهای پیش‌بینی شده برای کاربران، روش‌های پاسخگویی به آن را ارائه می‌دهند. این کارشناسان یک کارخانه مجازی بزرگ برای تولید این اشیا راه‌اندازی کرده‌اند، خدمات عجیب و غریب مخصوص آینده را به کار می‌گیرند و تلاش شبانه‌روزی می‌کنند تا در پایان سال 2015 میلادی بتوانند تجربه عملی از زندگی در دنیای واقعیت مجازی داشته باشند.

آنها هم‌اکنون مدل مجازی از اتاق‌های کنفرانس سازمانی را ارائه کرده‌اند و به صورت روزانه زندگی در مدل مجازی دفتر مرکزی شرکت Linden Lab را تجربه می‌کنند. شرکت مذکور طرح راه‌اندازی دنیای واقعیت مجازی برای ادغام حقایق دنیای پیرامون در فضای مجازی را با نام Project Sansar پیش می‌برد و آلبرگ به عنوان مدیر طرح پیش‌بینی می‌کند در سال 2016 بشر برای نخستین بار در تاریخ بتواند زندگی در جهان دیگر را هم تجربه کند. آلبرگ بر این باور است که جهان‌ تازه در دنیای مجازی می‌تواند مخلوقات جدید را هم شامل شود و کاربران خانگی و سازمانی هر کدام متناسب با نیازهای خود در آن حضور یابند. جهان مجازی مانند آنچه هر کاربر در ذهن خود می‌پندارد طراحی می‌شود و بر این اساس جهان هر شخص می‌تواند با دیگری متفاوت باشد.


منبع: خبرانلاین


انتهای پیام/ 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.