سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارومیه؛

تشکیل مثلث فرهنگی تبریز، خوی و قونیه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید مثلث فرهنگی تبریز، خوی و قونیه ترکیه تشکیل شود تا نماد مسیر عارفان قرار گیرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ علی جنتی در مراسم اختتامیه همایش ملی شمس تبریزی اظهار داشت: شهرستان خوی خاستگاه عالمان, دیار عارفان و سرزمین شمس است و آرامگاه شمس نشانه پیشینه کهن و عمق معرفت دینی در این دیار است.

وی تصریح کرد: شمس تبریزی پای در سرزمین ناآشنایان نمی‌گذارد و با هر کس هم کلام نمی‌شود اما این چه سری است که او خود را برای همیشه مهمان مردمان خوی کرده است و قطعاً مردم خوی شایسته چنین میزبانی هستند و قدر این منزلت را می‌دانند.

جنتی افزود: دیدار شمس و مولانا یکی از اسرار آمیزترین دیدار بشر است، این ملاقات میان دو صوفی دارای نیروی عظیم فردی بود.

وی اظهار داشت: مولانا شمس را آفتاب و شمس نیز مولانا را مراد خویش می‌خواند و شمس کسی است که تاریخ کوشید حقیقت او را نادیده بگیرد و اینگونه شد که به افسانه‌ها آمیخته شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: دو نکته را باید مدنظر داشته باشیم نخست اینکه ایرانیان در طول تاریخ گنجینه‌های بسیاری را به بشریت ارائه کردند که باید از مالکیت زمینی فراتر برویم و در اندیشه مالکیت معنوی باشیم و در این میان شمس معمار انسانیت و همچون کیمیاگر است که مس وجود انسان را تبدیل به زر می‌کند.

جنتی گفت: اما نکته دوم نیاز به توجه سخت دارد و همه به ابد تلاش کنیم تا از زادگاه تا بارگاه شمس و تا قونیه مثلثی بسازیم که راه و نماد عرفان است، چراکه این مرزبندی‌ها نمی‌تواند دل‌های عاشقان را از هم جدا سازد نمی‌توان انسانیت را تکه تکه کرد.

وی افزود: شمس به خوی بازگشته تا پیام خود را به جهانیان عرضه کند، بارگاه شمس تبریزی باید ساخته شود و در این کار شایسته درنگ نیست, باید مسیر زادگاه تا بارگاه قبله جویندگان حقیقت جهان شود

انتهای پیام/ز.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.