سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عملکرد بازار سرمایه بر پایه رکود حاکم بر اقتصاد

کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه بر اساس فضای رکودی حاکم بر اقتصاد عمل می‌کند و و سودی که بورس نصیب سرمایه داران خود می کند در مقایسه با سرمایه گذاری در بانک ها و اوراق مشارکت بسیار کم تر می باشد

عظیم ثابت کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص روند بورس در چند ماه اخیر گفت: بورس تهران تابستان امسال را نیز با روند ریزشی پشت سر گذاشت و میانگین زیان سهامداران را افزایش داد.

وی در این باره ادامه داد: در شهریور ماه امسال شاخص بورس تهران تقریبا نزدیک به 4000 هزار واحد افت داشت و با شکستن کانال‌های مقاومتی خود وارد کانال 61 هزار واحدی شد و در نیمه این کانال قرار گرفت.این عقب نشینی شاخص بورس  در حالی در شهریور ماه رخ داد که بازار همچنان با  ابهاماتی مانند نرخ خوراک پتروشیمی‌ها وابهامات شرکت‌های پالایشگاهی، نرخ بالای سود سپرده بانکی و همچنین کاهش قیمت‌های جهانی، مواجه است. 

ثابت با اشاره به ابهامات موجود در اقتصاد کشور تصریح کرد: در این ماه علی‌رغم انتشار اخبار مثبت سیاسی و رای کنگره آمریکا به برجام، بازار سرمایه بدون کوچکترین واکنشی به این اخبار، به روند نزولی خود شدت داد و با افزایش ریزش قیمت‌ها و همچنین رشد تقاضای فروش مواجه شد. ریزش شدید حجم معاملات و همچنین افت ارزش بازار سرمایه بیانگر این امر می باشد که که بورس تهران در شرایط مطلوبی قرار نداشته و نیازمند تصمیمات و اتفاقات اساسی برای بهبود است.

کارشناس بازار سرمایه در توضیح شرایط کود شرکت‌های بورسی در سال جاری یادآور شد: با توجه به این موضوع که 6 ماه ابتدایی سال به اتمام رسیده است و بسیاری از شرکت‌های بزرگ و کوچک در شرایط تنگنای مالی و رکود اقتصادی، به سر می برند  وضعیت اضطراری هستند، جز کاهش تولید و سودآوری آنها در گزارشات 6 ماهه نمی‌توان انتظار دیگری داشت. و احتمالا عملکرد مناسبی گزارش نخواهند کرد.

وی با تاکید بر شرایط نگران کننده بازار با وجود رسیدن قیمت‌ها به کف گفت: کنار تمامی  مسائل ذکر شده نکته ی نگران کننده ی دیگری این مساله می باشد که شرایط نزولی بازار در حالی ادامه دار می باشد که اغلب سهم‌های بازار به کف قیمتی خود رسیده‌اند و روند معاملات بیانگر این امر است که عمده‌ی تقاضاها در سهم‌های کوچک و خرد می‌باشد و سهم‌های بزرگ با عدم اقبال از سوی سهامداران مواجه هستند که شاید نبود نقدینگی و ابهامات در این صنایع بزرگ از دلایل این موضوع باشد.

ثابت در پایان اظهار داشت: بازار سرمایه بر اساس فضای رکودی حاکم بر اقتصاد عمل می‌کند و سودی که بورس نصیب سرمایه داران خود می‌کند در مقایسه با سرمایه گذاری در بانک‌ها و اوراق مشارکت بسیار کمتر می‌باشد که به موجب آن، انگیزه و رغبتی برای سرمایه گذاری در بورس در حال حاضر وجود ندارد. 

انتهای پیام/
 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.