سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

موفقیت محققان ایرانی در شناسایی نانوباکتری‌های عامل سنگ‌ کلیه

محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با همکاری پژوهشگران دانشگاه فردوسی موفق به فرایند شناسایی نانوباکتری‌های دخیل در ایجاد سنگ‌های ادراری و کلیوی و ثبت اختراع آن شدند.

به گزارش گروه  وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ،  فرایند شناسایی نانوباکتری‌های دخیل در ایجاد سنگ‌های ادراری و کلیوی حاصل تلاش و تحقیق دکتر خدیجه جامی‌الاحمدی، عضو گروه زیست فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر منصور مشرقی، عضو هیات علمی گروه زیست شناسی دانشگاه فردوسی و هادی سردارآبادی، دانشجوی فیزیک پزشکی بوده که به اجرا در آمده است.

جامی‌الاحمدی در این خصوص اظهار کرد: نانو باکتری‌ها یا نانوذرات کلسیفیه کننده (CNP) عوامل عفونی جدید با اندازه بسیار کوچک (0.1 تا 0.5 میکرومتر) هستند که به عنوان هسته فعال برای آغاز و تسهیل کلسیفیکاسیون بیماری‌زا (شکل گیری سنگ‌های کلیوی و ادراری) در شرایط داخل بدن (in vivo) عمل می‌کنند.

این محقق دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: این ارگانیسم‌های کروی 100 مرتبه کوچکتر از دیگر باکتری‌ها بوده و به طور غیرقابل تصوری نسبت به گرما و دیگر روش‌های متوقف‌کننده رشد و تکثیر باکتری‌ها مقاومند. این ارگانیسم‌ها در محیط‌های کشت معمولی باکتریایی قابلیت رشد و تکثیر ندارند در حالی که به آسانی در محیط‌های کشت انسانی رشد می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در این تحقیق که برای نخستین بار در کشور و با تلاش مشترک محققان دانشگاه فردوسی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد، موفق به ارائه روش جداسازی، کشت و شناسایی این ارگانیسم‌های شک‌برانگیز در مقیاس نانو به عنوان عامل پاتولوژیک احتمالی کلسیفیکاسیون در بیماران مبتلا به سنگ‌های ادراری و کلیوی شدیم.

عضو هیات علمی گروه زیست‌فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: نتایج این بررسی نشان داد که این ارگانیسم‌ها به شکل کروی بوده با ابعادی در اندازه 33 تا 430 نانومتر و پوشش کلسیتی در اطراف خود هستند. شناسایی این ارگانیسم‌ها و ارائه روش‌های جلوگیری از رشد این نانوباکتری‌ها می‌تواند کمک شایانی به جامعه پزشکی در جهت ارائه روش‌های درمانی نوین برای پیشگیری و درمان بیماری‌های ناشی از کلسیفیکاسیون و کاهش هزینه‌های درمان شود.

منبع: ایسنا 



انتهای پیام/ 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.